7 tips för nya svensklärare inom yrkesutbildningen
7 tips för nya S2-lärare inom yrkesutbildningen
- Kom överens om ett möte med substansläraren inom branschen och fråga vilka arbetsuppgifter de utexaminerade arbetar med. Vilka är de konkreta arbetsplatserna? Vilka arbetsuppgifter utför den som utexamineras med denna examen? I hurdana arbetsuppgifter klarar man sig på engelska, i vilka situationer behövs svenska (och finska)?
- Bekanta dig med läromedlen inom utbildningsprogrammet (även om de är på engelska). Hurdana situationer och dokument stöter man på i dessa material? Vilka av dem kan ni öva på under lektionerna i svenska?
- Om möjligt, delta i undervisningen i yrkesämnen. På så sätt får du tips på vad som undervisas och du kan tillsammans med yrkesläraren utveckla gemensamma uppgifter som behandlas i bådas undervisning, både ur ett yrkesperspektiv och ur ett språkligt perspektiv. Fråga om läroanstalten använder sig av en metod för kompanjonlärarskap? Mer information om kompanjonlärarskap hittar du här (på finska).
- Aktivera de studerande: be dem ange och beskriva arbetssituationer där de (antagligen) behöver arbeta på svenska. Om studerandena har arbetat inom branschen kan de beskriva sådana uppgifter. Om de inte har arbetat med uppgifter inom branschen kan de gissa vilka situationer som är sådana. På så sätt kan du få tips på hurdana situationer det är meningsfullt att öva i klassen.
- Besök praktikplatserna, om möjligt. I stället för att göra det eller utöver det kan du be studerande som deltar i arbetspraktik att anteckna arbetsrelaterade ord, uttryck och diskussionssituationer på arbetsplatsen till exempel i ett litet häfte som de har i fickan eller på en digital plattform.
- Bekanta dig med Språkboosts material inom olika branscher: Lär dig svenska på jobbet.
- Nätverka. Gå med i SFI i Svenskfinland på Facebook eller grunda en förening för SFI-lärare i Finland. Se mera här: Nätverka | Kielibuusti
Samarbetet med lärarna inom branschen gör undervisningen meningsfull. Diskutera och fråga modigt, ihärdigt och vid behov flera gånger. Kontrollera att du har förstått fackinnehållet rätt – dessa diskussioner kan ge upphov till fina diskussioner om specialspråkets betydelse i olika situationer inom branschen och öppna upp nya perspektiv på undervisningen såväl inom yrkesområdet som i svenska.
Var inte orolig om du inte genast kommer in i branschens språk. Läraren i svenska har i uppgift att fokusera på språkundervisningen, så du behöver inte försöka vara yrkeslärare. Allmänspråket är ett viktigt verktyg för växelverkan även på arbetsplatserna.
Mer att läsa
- Komppa, J., Jäppinen, T., Herva, M. & Hämäläinen T. 2014. Korkeakoulutuksen ammatilliset suomi toisena kielenä -viitekehykset. Metropolia AMK. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/publication/2019-11/
- AATOS_16_2014_komppa_jappinen_herva_hamalainen.pdf
Kangassalo, Tiia 2023. Yhteisopettajuus tukee opetuksen monipuolisuutta. LAB-ammattikorkeakoulun Focus-blogi. 30.3.2023. https://blogit.lab.fi/labfocus/yhteisopettajuus-tukee-opetuksen-monipuolisuutta/
©2024 Johanna Komppa ja Tuula Jäppinen
7 tips för nya S2-lärare inom yrkesutbildningen, marraskuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa ja Tuula Jäppinen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.