Johdantokurssi suomen kielen opiskeluun
Johdattelua uuden kielen opiskeluun ja uuteen opiskeluympäristöön
Turun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen (Kievi) suomi vieraana kielenä -opintopolun ensimmäisenä kurssina on yhden opintopisteen laajuinen Let’s Start! Introduction to Finnish Studies -kurssi. Let’s Start! on itseohjautuva verkkokurssi, joka etenee vaiheittain. Se perehdyttää opiskelijan kielenopiskelussa tarvittaviin tietoihin ja taitoihin, jotta muilla kursseilla voi keskittyä itse kielen opetukseen. Kurssi esittelee suomen kieltä, tarjoaa kielenopiskelun työkaluja ja tutustuttaa opiskelijan Turun yliopiston opiskeluympäristöön. Kurssin ovat kehittäneet Kievin suomi vieraana kielenä -opettajat Emilia Hongisto, Niina Kekki, Olga Riski ja Eveliina Suuniitty.
Let’s Start! -kurssi on osalle kansainvälisistä opiskelijoista pakollinen ja osalle valittavissa oman mielenkiinnon mukaan. Kurssi on tarjolla myös kansainväliselle henkilökunnalle. Toteutuksia on kahdenlaisia: viiden viikon aikataulutettu ryhmä ja niin sanottu non-stop-ryhmä, jolla voi aloittaa lähes koska vain lukukauden aikana. Kurssi koostuu erilaisista tehtävätyypeistä, monipuolisista videosisällöistä, interaktiivisista tehtävistä ja H5P-tehtävistä, jotka osallistavat ja tutustuttavat opiskelijat suomen kieleen.
Viiden viikon sukellus suomen opiskelun saloihin
Ensimmäinen viikko on nimeltään Finnish language, my language. Tällä viikolla opiskelija tutustuu suomen kielen keskeisiin piirteisiin, ääntämiseen sekä muutamiin ’selviytymisfraaseihin’, joita voi tarvita jo ensimmäisistä hetkistä lähtien Suomessa. Lisäksi opiskelija tekee tehtävän, jossa hän tarkastelee oman äidinkielensä ja suomen kielen eroja ja yhtäläisyyksiä.
Toisen viikon Master Study Techniques aikana opiskelija saa käytännön vinkkejä suomen kielen opiskeluun. Hän tutustuu suomenkielisiin lainasanoihin ja huomaa, kuinka paljon suomea hän jo osaa esimerkiksi englannin kielen kautta. Opiskelija saa tietoa verkossa olevista sanakirjoista, kääntäjistä ja tekoälyn käytöstä sekä niiden luotettavuudesta ja hyödyllisyydestä kielen alkeiden opiskelussa. Hän kokeilee myös äänihakua puhelimella ja tutustuu ruokaverkkokauppoihin oppien samalla suomen kielen ruokasanoja. Viikon lopuksi opiskelijat jakavat keskustelualueella parhaat vinkkinsä uuden kielen oppimiseen.
Kolmannella viikolla, This is how we do it at UTU, kerrotaan, miten suomen kieltä opiskellaan Turun yliopistossa: usein toiminnallisesti, liikkumalla luokassa, harjoittelemalla ryhmissä tai pareittain sekä pelaamalla, harvemmin luentomaisesti tai mekaanisin harjoittein. Tämä on hyvä tietää jo alussa. Suomessa opiskelukulttuuri voi olla etenkin kauempaa tuleville hyvin erilainen, ja tieto auttaa ehkä suhtautumaan avoimemmin uuteen opiskelutapaan. Tällä viikolla pohditaan myös tunteiden vaikutusta oppimiseen sekä sitä, miten aiemmat kokemukset kielenopiskelusta voivat joko auttaa tai vaikeuttaa uuden kielen oppimista. Lisäksi opiskelija saa tietopaketin suomalaisesta kommunikaatiotyylistä, joka on usein suora ja rehellinen mutta monille muille kielille tyypilliset kohteliaisuusfraasit pois jättäen.
Neljäs viikko, My path to Finnish, on ehkä kurssin tärkein. Tällä viikolla opiskelija tutustuu suomen kielen kurssitarjontaan ja alkaa suunnitella omia suomen opintojaan. Hän palauttaa oman suunnitelmansa ja voi halutessaan varata ajan suomen kielen opettajan ohjaukseen. Opettajat pitivät tätä tärkeänä kurssia suunnitellessaan: ohjausta tulee olla tarjolla, jotta opiskelija saa apua jo alkuvaiheessa. Yleisin kysymys ohjauksessa on: "Miten suunnittelen opintoni niin, että saavutan kahden vuoden päästä B1-tason?" Tämä on vaativa tavoite muiden opintojen ohella, ja usein tarvitaan opettajan tukea, jotta se saavutetaan. Ehkä vielä tärkeämpää on se tunne, jonka ohjaus antaa: en ole yksin tämän uuden kielen kanssa, vaan voin saada apua ja ohjausta tarvittaessa.
Viimeisellä viikolla pohditaan kysymystä Why Finnish matters?. Suomessa pärjää usein hyvin englannilla, joten miksi suomea tulisi opiskella? Opiskelija katsoo videon, jossa Turun yliopiston alumnit kertovat omasta kielenoppimispolustaan ja siitä, miten he käyttävät suomen (tai englannin) kieltä nykyään. Opiskelija saa myös tietoa Suomessa puhuttavista kielistä ja niiden asemasta. Hän palauttaa Sanahaaste-tehtävän, jota on tehnyt ensimmäisestä viikosta lähtien, keräten itselleen tärkeitä sanoja ja fraaseja paperille tai puhelimen sovellukseen. Kurssin lopuksi opiskelija reflektoi omaa oppimistaan. Opettajille reflektoinnit ovat olleet erityisen mieluista luettavaa: opiskelijat muistavat viikkojenkin jälkeen, mikä yhdistää ja erottaa suomen heidän omasta äidinkielestään, mieleen ovat jääneet myös monet lainasanat ja käyttöön on otettu uusia tapoja oppia uutta kieltä.
Rohkaisevaa palautetta: innostusta ja luottamusta suomen opiskeluun
Uudesta kurssista on saatu opiskelijoilta rohkaisevaa palautetta. Opiskelijat ovat arvioineet kurssin tarpeelliseksi, ja opettajistakin on tuntunut samalta. Vaikuttaa siltä, että verkkokurssi on poistanut turhaa ennakkoluuloa suomen kielen haasteellisuudesta ja sen sijaan innostanut lähtemään avoimin mielin kohti uuden ja ehkä erilaisenkin oppimista. Verkkokurssi on onnistunut jo alkumetreillä ainakin yhdessä tavoitteessaan: opiskelijat hakeutuvat opettajan ohjaukseen aiempaa herkemmin.
“[The teaching method of Finnish at the University of Turku] is really different from my previous experience learning a new language. I used to feel learning alone and scared to explore the language as I felt insecure about my ability. But, in UTU I can see that there are many people want to help me to learn Finnish and grow together to explore the new journey.”
©2024 Emilia Hongisto, Turun yliopisto
Johdantokurssi suomen kielen opiskeluun, lokakuu 2024, jonka tekijä on Emilia Hongisto (TY), on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.