Suomenopettajat

Tilanteet, teemat ja toimijuus lähtökohtina (TTT-malli)

Miten rakentaa opetusta niin, että se aidosti vastaa kielenoppijoiden tarpeisiin? Miten osallistaa oppijoita kielen käyttämiseksi ja vastuuttaa heitä kielen opiskelussa? Vastaamme kurssipilottiemme tulosten pohjalta ja esittelemme tilanteet, teemat ja toimijuus -lähtöistä suomenopetusta.
A person is reading post-it-notes attached on the whiteboard.
Kuva: Anni Hanén. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kielibuustin toteuttamissa kurssipiloteissa opetuksen peruslähtökohtina ovat olleet tilanteet, teemat ja toimijuus. Tällöin kurssi tai muu oppimiskokonaisuus rakennetaan osallistujille relevanttien teemojen ja kielenkäyttötilanteiden ympärille. Kurssitehtävät ja toteutustavat valitaan niin, että ne tukevat osallistujien roolia aktiivisena kielenoppijana siinä kieliympäristössä, jossa he elävät.

Alla esittelemme ajattelumme pedagogista taustaa sekä konkreettisia ratkaisuja siitä, miten TTT-mallia on toteutettu.

Tutustu myös

Arviointiapua suomenopettajille

Tukea suomenopettajille eri kielitaidon osa-alueiden arviointiin.

Pöydän ääressä kädet selittävät ja pitelevät kynää. Pöydällä vihko.

Ääntämisen opetus

Videosarjat suomen kielen ääntämisen opettamiseen ja oppimiseen sekä fonetiikasta että prosodiasta.

Kuvituskuva

Opetusmateriaalipankki

Löydä aineistoa opetuskäyttöön ja jaa oma materiaalisi muiden opettajien kanssa.

Henkilö kirjoittaa muistiinpanoja tietokoneelle.
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!