Äppipedagogiikka
Appipedagogin vinkit pähkinänkuoressa
- Ota rohkeasti selvää eri sovelluksista, kokeile, kysele ja lue!
- Kerää muistiin erilaisia sovelluksia erilaisiin tarkoituksiin ja vinkkaa niistä opiskelijoille oppijan tarpeiden mukaan.
- Pyri huomaamaan kussakin äpissä olennainen ja suosittele käyttöä sen mukaan.
- Täydennä omaa opetustasi, anna syötteitä itseopiskeluun. Äpit eivät korvaa, mutta rikastavat opetusta.
Äppipedagogiikan kulmakivet
Äppipedagogiikassa opettaja tarkastelee valitsemaansa sovellusta viiden ominaisuuden kautta: käyttäjän, osaamisen ja oppimisen, tekniikan, etiikan ja vuorovaikutuksen. Näitä perusominaisuuksia analysoimalla äppien käyttötarkoituksesta saa suhteellisen kattavan käsityksen.
Kaikki ominaisuudet eivät välttämättä arvota sovelluksen käytettävyyttä tai paremmuutta. Niiden avulla voi kuitenkin hahmottaa, millainen sovellus on kyseessä ja ohjata käsitystä siitä, millaisiin opiskelutilanteisiin ja -tavoitteisiin sen käyttö sopii.
Millaisessa (elämän)tilanteessa käyttäjän oletetaan sovellusta käyttävän?
Millaiseen tarkoitukseen ja kenelle sovellus on tehty?
- Soveltuuko se esimerkiksi YKI-harjoitteluun, ääntämisen harjoitteluun tai erityissanaston opetteluun?
- Määritteleekö sovellus itse, millaiseen tarpeeseen se on suunniteltu?
- Mikä on sovelluksen käyttäjäryhmä (lapset, aikuiset, korkeakoulutetut, tietyn ammattikunnan edustajat)?
Kuinka paljon aikaa sovelluksen tarkoituksenmukaiseen käyttämiseen menee?
- Kuinka kauan yhden osakokonaisuuden suorittaminen vie?
- Edellyttääkö sovelluksen käyttäminen tarkkaa keskittymistä ja pidempää työskentelyaikaa vai voiko sovelluksen parissa piipahtaa pikaisestikin?
Käyttääkö sovellus apukieliä?
- Onko käyttäjän kielitaustalla tai muulla kielitaidolla merkitystä sovelluksen käyttämisen kannalta?
- Onko sovelluksessa useita kieliversiota, joko kohdekielen tai apukielen kohdalla?
Millaiselle taitotasolle sovellus on suunniteltu?
- Onko sovelluksessa määritelty tietty taitotaso, josta lähdetään ja johon tähdätään, vai kattaako sovellus useita tasoja?
- Saako sovelluksessa valita, miltä tasolta oppija aloittaa?
Millaista osaamista äpinkäyttö kehittää ja mihin oppiminen perustuu?
Mitä taitoa sovellus harjoittaa?
- Antaako sovellus kielen lisäksi tietoa kulttuurista ja yhteiskunnasta?
- Harjoittaako sovellus joitain vai kaikkia kielen osa-alueita?
Mikä on sovelluksen oppimistavoite?
- Mikä on pääpiirteittäin oppimispolun rakenne ja sisältö?
- Mitä käyttäjä osaa äppiä käytettyään?
Mikä on sisällön funktionaalisuus?
- Onko sisältö käytännönläheinen ja oppijalle hyödyllinen?
- Kuulostavatko mahdolliset äänitteet luontevilta?
Millaista oppimistyyliä ja -käsitystä äppi suosii?
- Millaisen toiminnan ja tiedon varaan oppiminen rakennetaan äpissä?
- Kertooko sovellus, millaisiin oppimisen teorioihin se sitoutuu tai onko se muuten pääteltävissä?
Miten oppiminen tulee näkyväksi äpissä?
- Miten oppijan edistymistä seurataan?
- Miten oppijan osaamista arvioidaan?
Miten sovellusta voi käyttää ja mitä se vaatii?
Onko sovellus saavutettava?
- Antaako sovellus saavutettavuusselosteen?
- Pystyykö sovellusta käyttämään avustavilla teknologioilla?
Millaista teknologiaa äppi vaatii toimiakseen?
- Toimiiko sovellus yleisimmillä laitteilla tai selaimilla ja skaalautuko se mobiilisti?
- Kuinka usein sovellus tulee päivittää?
- Hyödyntääkö sovellus tekoälyä, ja jos kyllä, mihin kielimalliin se perustuu?
- Onko sovellus ajan tasalla ja kehitetäänkö sitä?
- Milloin sovellus on luotu?
- Milloin sovellus ja sen materiaalit on viimeksi päivitetty?
- Kuinka usein sovellukseen tulee uutta sisältöä?
Vaatiiko sovellus kirjautumisen?
- Tuleeko sovellukseen luoda tunnukset ja tili?
- Muistaako sovellus käyttäjän etenemisen?
Mikä on sovelluksen ansaintalogiikka, uskottavuus ja yksityisyydenkunnioittamisen taso?
Mikä taho on sovelluksen takana?
- Kuka on kehittänyt sovelluksen?
- Mikä ja minkämaalainen yhtiö omistaa sovelluksen?
- Ketkä voivat luoda sisältöä: sovelluksen kehittäjät vai myös käyttäjät?
Mikä on sovelluksen ansaintalogiikka?
- Onko sovellus maksullinen tai mitkä ovat maksuttoman ja maksullisen version erot?
- Onko sovelluksessa mainoksia?
Mitä tietoja käyttäjästä kerätään ja mihin tarkoitukseen?
- Antaako äppi tietosuojaselosteen?
- Kertooko sovellus mitä tietoja se kerää, mihin tarkoitukseen ja pyytäkö se niihin suostumuksen?
- Hyödynnetäänkö käyttödataa esimerkiksi kielimallien kouluttamiseen?
Millaisiin kielenkäyttö- ja viestintätilanteisiin sovellus vie ja miten se käyttäjälle viestii?
Millaista palautetta äppi antaa?
- Miten äppi korjaa virheet?
- Miten äppi rohkaisee oppijaa?
- Tunnistaako sovellus useita oikeita vaihtoehtoja?
Millaisiin vuorovaikutustilanteisiin äppi kielenoppijaa harjoittaa?
- Millaisen roolin käyttäjä äpin tarjoamissa vuorovaikutustilanteissa ottaa?
- Hyödyntääkö sovellus tosielämän viestintä- ja kielenkäyttötilanteita?
- Onko viestintätilanteiden (dialogien) kieli kirja- vai puhekieltä?
Miten äppi motivoi käyttäjää jatkamaan oppimista?
- Sisältääkö äppi pelillisiä elementtejä, kuten palkintoja ja tasolta toiseen siirtymisiä?
- Pystyykö käyttäjä jakamaan suorituksiaan ja tuloksiaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai vastaavissa yhteisöissä?
- Pystyykö käyttäjä oppimaan yhdessä muiden käyttäjien kanssa?
- Kannustaako äppi käyttäjää palaamaan opiskelun pariin?
Mistä käyttäjä saa apua ongelmatilanteissa?
- Millaista tukimateriaalia ja palvelua äpin käyttöön on olemassa?
- Liittyykö äppiin jokin verkko- tai vastaava yhteisö, jossa erilaisia ongelmia voi ratkoa.
Äppipedagogiikan idea
Äppipedagogiikkaon Kielibuustissa kehitetty malli, joka auttaa opettajia tunnistamaan hyvät ja hyödylliset kielenoppimissovellukset. Mallin tavoitteena on löytää oikeat sovellukset vaihteleviin tarpeisiin. Harvoin yksittäinen sovellus voi kokonaisvaltaisesti vastata kaikkiin kielenoppijan tarpeisiin. Hyödyntämällä eri äppejä eri tarkoituksiin voi kuitenkin tarjota oikea-aikaista ja -muotoista tukea kielenoppijalle.
Sopivien sovellusten rinnalla tarvitaan myös tietoa, mihin tilanteisiin ja tarpeisiin äpit ja muut digimateriaalit soveltuvat. Usein saatavilla olevat kieltenoppimissovellukset vanhenevat nopeasti sekä pedagogisesti että teknisesti. Äppipedagogiikassa keskeistä on pystyä arvioimaan äpin tarkoituksenmukaisuus verrattain nopeasti.
Äppipedagogiikka kehittääkin opettajan äppilukutaitoa. Opettajan ei tarvitse itse hallita kaikkia mahdollisia sovelluksia: keskeistä on osata tunnistaa ominaisuuksia, jotka mahdollistavat vertailun, suosittelun ja pedagogiseen kontekstiin asettamisen. Monenlaisia sovelluksia voi käyttää opiskelun ja oppimisen tukena, kunhan tiedostaa, mitä kannattaa ja on tarkoitus harjoitella. Opettaja voi täydentää opetustaan tietyn osa-alueen hyväksihavaitulla sovelluksella, eriyttää opiskelijoita ja suositella äppejä itseopiskeluun tai erityisiin kehittämisalueisiin.
Äppipedagogiikan taustaa
Kielenoppimiseen on kehitetty lukuisia erilaisia sovelluksia eli äppejä. Kielibuusti-hankkeessa on kartoitettu suomen kielen opetteluun soveltuvia sivustoja, ohjelmia ja sovelluksia. Kielenopettajan työssä saattaa usein havaita, että eri sovelluksia löytyy runsaasti, mutta niitä käsittelevä (pedagoginen) tutkimus on valtaosaksi välinekohtaista tai suurten kielten, kuten englannin, oppimista tukevaa. Erilaisia luokitteluja ja laatukriteerilistauksia on kuitenkin 2010-luvulla tehty vieraan kielen oppimiseksi jonkin verran. Systemaattista ja useisiin tilanteisiin soveltuvaa mallia kotimaisten kielten pedagogiseen hyödyntämiseen ei vakiintuneessa käytössä ole. Aihetta lähestytään monesti yksittäisen äpin näkökulmasta tarkastelemalla, miten tietty sovellus tukee oppimista. Vähemmälle huomiolle on jäänyt tällä sivulla esitetyn tapainen näkemys, jonka mukaan eri sovellukset ovat osa yhtä saumatonta oppimisympäristöä.
©2024 Janne Niinivaara
Äppipedagogiikka, marraskuu 2024, jonka tekijä on Janne Niinivaara, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.