Suomenopettajat

Äppipedagogiikka

Opettajan työkalu hyödyllisten kielenoppimissovellusten tunnistamiseen
Lähikuva käsistä, jotka pitävät mustaa älypuhelinta.
Kuva: Rainer Paananen. Kaikki oikeudet pidätetään.

Appipedagogin vinkit pähkinänkuoressa

  • Ota rohkeasti selvää eri sovelluksista, kokeile, kysele ja lue!
  • Kerää muistiin erilaisia sovelluksia erilaisiin tarkoituksiin ja vinkkaa niistä opiskelijoille oppijan tarpeiden mukaan.
  • Pyri huomaamaan kussakin äpissä olennainen ja suosittele käyttöä sen mukaan.
  • Täydennä omaa opetustasi, anna syötteitä itseopiskeluun. Äpit eivät korvaa, mutta rikastavat opetusta.

Äppipedagogiikan kulmakivet

Äppipedagogiikassa opettaja tarkastelee valitsemaansa sovellusta viiden ominaisuuden kautta: käyttäjän, osaamisen ja oppimisen, tekniikan, etiikan ja vuorovaikutuksen. Näitä perusominaisuuksia analysoimalla äppien käyttötarkoituksesta saa suhteellisen kattavan käsityksen.

Kaikki ominaisuudet eivät välttämättä arvota sovelluksen käytettävyyttä tai paremmuutta. Niiden avulla voi kuitenkin hahmottaa, millainen sovellus on kyseessä ja ohjata käsitystä siitä, millaisiin opiskelutilanteisiin ja -tavoitteisiin sen käyttö sopii.

Äppipedagogiikan idea

Äppipedagogiikkaon Kielibuustissa kehitetty malli, joka auttaa opettajia tunnistamaan hyvät ja hyödylliset kielenoppimissovellukset. Mallin tavoitteena on löytää oikeat sovellukset vaihteleviin tarpeisiin. Harvoin yksittäinen sovellus voi kokonaisvaltaisesti vastata kaikkiin kielenoppijan tarpeisiin. Hyödyntämällä eri äppejä eri tarkoituksiin voi kuitenkin tarjota oikea-aikaista ja -muotoista tukea kielenoppijalle. 

Sopivien sovellusten rinnalla tarvitaan myös tietoa, mihin tilanteisiin ja tarpeisiin äpit ja muut digimateriaalit soveltuvat. Usein saatavilla olevat kieltenoppimissovellukset vanhenevat nopeasti sekä pedagogisesti että teknisesti. Äppipedagogiikassa keskeistä on pystyä arvioimaan äpin tarkoituksenmukaisuus verrattain nopeasti. 

Äppipedagogiikka kehittääkin opettajan äppilukutaitoa. Opettajan ei tarvitse itse hallita kaikkia mahdollisia sovelluksia: keskeistä on osata tunnistaa ominaisuuksia, jotka mahdollistavat vertailun, suosittelun ja pedagogiseen kontekstiin asettamisen. Monenlaisia sovelluksia voi käyttää opiskelun ja oppimisen tukena, kunhan tiedostaa, mitä kannattaa ja on tarkoitus harjoitella. Opettaja voi täydentää opetustaan tietyn osa-alueen hyväksihavaitulla sovelluksella, eriyttää opiskelijoita ja suositella äppejä itseopiskeluun tai erityisiin kehittämisalueisiin. 

Äppipedagogiikan taustaa

Kielenoppimiseen on kehitetty lukuisia erilaisia sovelluksia eli äppejä. Kielibuusti-hankkeessa on kartoitettu suomen kielen opetteluun soveltuvia sivustoja, ohjelmia ja sovelluksia. Kielenopettajan työssä saattaa usein havaita, että eri sovelluksia löytyy runsaasti, mutta niitä käsittelevä (pedagoginen) tutkimus on valtaosaksi välinekohtaista tai suurten kielten, kuten englannin, oppimista tukevaa. Erilaisia luokitteluja ja laatukriteerilistauksia on kuitenkin 2010-luvulla tehty vieraan kielen oppimiseksi jonkin verran. Systemaattista ja useisiin tilanteisiin soveltuvaa mallia kotimaisten kielten pedagogiseen hyödyntämiseen ei vakiintuneessa käytössä ole. Aihetta lähestytään monesti yksittäisen äpin näkökulmasta tarkastelemalla, miten tietty sovellus tukee oppimista. Vähemmälle huomiolle on jäänyt tällä sivulla esitetyn tapainen näkemys, jonka mukaan eri sovellukset ovat osa yhtä saumatonta oppimisympäristöä. 

©2024 Janne Niinivaara 

Äppipedagogiikka, marraskuu 2024, jonka tekijä on Janne Niinivaara, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!