Ammatillinen konteksti haltuun
7 vinkkiä aloittavalle ammatillisen S2:n opettajalle
- Sovi tapaaminen alan substanssiopettajan kanssa ja kysele, millaisiin työtehtäviin alalta valmistutaan. Mitkä ovat konkreettisia työpaikkoja? Millaisia työtehtäviä tällä tutkinnolla valmistuva tekee? Millaisissa työtehtävissä selviää englanniksi, missä tilanteissa tarvitaan suomea/ruotsia?
- Tutustu koulutusohjelman oppimateriaaleihin (vaikka ne olisivat englanniksi). Millaisia tilanteita ja dokumentteja näissä materiaaleissa tulee eteen? Mitä näistä voisi harjoitella suomen/ruotsin luokassa?
- Jos mahdollista, mene mukaan ammattialan opetustilanteisiin. Saat tällä tavoin vinkkejä opetettavista sisällöistä ja voitte yhdessä ammattialan opettajan kanssa kehitellä yhteisiä tehtäviä, joita käsitellään molempien opetuksessa, toisaalla ammattialan ja toisaalla opittavan kielen näkökulmasta. Kysy, onko oppilaitoksessa käytössä yhteisopettajuuden menetelmä? Lisätietoa yhteisopettajuudesta löydät täältä.
- Aktivoi opiskelijoita: pyydä heitä nimeämään ja kuvailemaan työtilanteita, joissa (heidän oletuksensa mukaan) pitäisi toimia suomeksi/ruotsiksi. Jos opiskelijat ovat tehneet alan töitä, he osaavat kuvailla tällaisia tehtäviä. Jos he eivät ole toimineet alan tehtävissä, heillä on oletuksia tilanteista. Näin voit saada vinkkejä siitä, millaisiin tilanteisiin luokassa on mielekästä harjoitella.
- Vieraile työharjoittelupaikoilla, jos mahdollista. Sen sijasta tai lisäksi voit pyytää työharjoitteluun meneviä opiskelijoita kirjoittamaan muistiin ammattisanoja, ilmauksia ja puhetilanteita työpaikalta esimerkiksi ns. taskuvihkoon tai jollekin digitaaliselle alustalle.
- Perehdy Kielibuustin eri alojen materiaaleihin: Opi suomea töissä
- Verkostoidu. Suomenopettajat ry on alan pedagoginen ammattijärjestö. Suvi-verkosto on ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opettajien verkosto, johon kuuluu myös S2-opettajia. Proflang ry on ammattikielten ja -viestinnän yhdistys.
Yhteistyö ammattialan opettajien kanssa tekee opettamisesta mielekästä. Keskustele ja kysele rohkeasti, sinnikkäästi ja tarvittaessa monta kertaa. Tarkista, että olet ymmärtänyt ammattialan sisältöjä oikein - näistä keskusteluista voi kummuta erinomaisia keskusteluja ammattialan erikoiskielen merkityksestä eri tilanteissa ja ne voivat avata uusia näkökulmia niin ammattialan kuin suomen/ruotsin kielen opetukseenkin.
Älä kuitenkaan huolestu, jos et heti pääse sisään ammattialan kieleen. Suomen/ruotsin opettajan tehtävänä on keskittyä kielen opettamiseen, joten ei tarvitse yrittää olla ammattialan opettaja. Yleiskieli on tärkeä vuorovaikutuksen väline työpaikoillakin.
Lisäluettavaa
- Komppa, J., Jäppinen, T., Herva, M. & Hämäläinen T. 2014. Korkeakoulutuksen ammatilliset suomi toisena kielenä -viitekehykset. Metropolia AMK. https://www.metropolia.fi/sites/default/files/publication/2019-11/
- AATOS_16_2014_komppa_jappinen_herva_hamalainen.pdf
Kangassalo, Tiia 2023. Yhteisopettajuus tukee opetuksen monipuolisuutta. LAB-ammattikorkeakoulun Focus-blogi. 30.3.2023. https://blogit.lab.fi/labfocus/yhteisopettajuus-tukee-opetuksen-monipuolisuutta/
Tutustu myös näihin
Opi suomea töissä
Vinkkejä ja eri alojen materiaaleja suomen oppimiseen ja käyttämiseen työpaikalla
Kielitaitovaatimukset eri ammatteihin
Ammattien kelpoisuus- ja kielitaitovaatimukset
Suomenopettajien verkostot
Kaipaatko kollegiaalista jakamista, yhteistyötä tai inspiraatiota? Verkostoidu muiden korkeakoulutettuja opettavien S2-opettajien kanssa!
©2024 Johanna Komppa ja Tuula Jäppinen
7 vinkkiä aloittavalle ammatillisen S2:n opettajalle, marraskuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa ja Tuula Jäppinen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.