Career and study advisors and HEIs

Case study: Enhanced Finnish language learning at Metropolia

The increase in the number of international students means that higher education institutions must plan the teaching of Finnish and support for language learning from a new perspective. Here is an example of how we have started to develop language learning in Metropolia University of Applied Sciences.
A group of people forming a circle with their hands stacked in the centre, wearing colourful sweaters.

Metropolia S2 teachers' statement on the teaching and guidance of Finnish as a second language (S2) in English-language degree programmes at Metropolia University of Applied Sciences

In this statement (in Finnish), Metropolia's S2 teachers present the basic principles on how to achieve sufficient proficiency in the Finnish language and what structural changes are required in the curricula in order to achieve this language proficiency. The statement has been compiled on the basis of career guidance and the Finnish language model developed in the SIMHE further development project (2019–2021). 

Materials (in Finnish)

Language-boosted curriculum: Degree Programme in Social Services 

The English-language degree programme of Metropolia (Degree Programme in Social Services) was the first in Finland to “language boost” their curriculum based on a statement by S2 teachers: the curriculum enables international students to take 20 credits of Finnish courses, and the degree also includes language-supported traineeships in Finnish-language working environments. The traineeships were named Work placement and language internships, and language objectives (A1 - C2) were also added to their objectives according to the student's initial skill level.  

The degree also includes a course on language-aware and equal guidance (5 ETCS) for those who already have excellent Finnish skills. Students who already speak Finnish will be used as language mentors in pair exercises.

Check out the language-boosted curriculum (Degree Programme in Social Services 2023 - 2024) – In Finnish

How the S2 language path modell is put into practice (in Finnish)

You can also read about the implementation of the model on Metropolia's Hiiltä ja timanttia blog in the Kielibuusti series. The blog posts are in Finnish.

Kädet. Oikeassa on puolukoita ja vasemmassa mustikoita.

Lähteä vai jäädä? – kielen oppimisen tukeminen edistää opiskelijan kotoutumista, Kielibuustia 1/5 (external link)

Miten opiskelija voi hankkia ammatillisen suomen kielen taidon osana englanninkielisiä opintojaan? Suomen kielen taito on monilla aloilla Suomeen työllistymisen edellytys.

Henkilö kirjoittaa muistiinpanoja. Hänellä on kädessä muistivihko ja kynä.

Suunnitelmallisuus on avain suomen kielen oppimiseen - tukena kieli-HOPS, Kielibuustia 2/5 (external link)

Suunnitelmalisuus ja henkilökohtaistaminen ovat avaimet kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen oppimiselle. Tueksi opiskelijoiden ohjaamiseen on Kielibuustia-hankkeessa kehitetty kieli-HOPS.

Kirjasto jossa on ihmisiä työskentelemässä tietokoneilla.

Kielituettu työharjoittelu on kielenoppimisen momentum, Kielibuustia 3/5 (external link)

Mikä rooli kansainvälisen opiskelijan työharjoittelulla ja työyhteisöllä on kielenoppimisessa?

Ryhmä ihmisiä istuu säkkituoleilla käyttäen kannettavia tietokoneita tech-tapahtumassa.

Monikielisyys ammatillisissa opinnoissa ja työelämässä – Kielibuustia 4/5 (external link)

Yksikieliset tutkinto-ohjelmat eivät vastaa työelämän tarpeisiin tai hyödynnä opiskelijoiden usein laajaa kielitaitoa. Lue, kuinka Metropoliassa on alettu kehittää monikielisiä käytänteitä opinnoissa.

Nainen esittelee monimuotoiselle ryhmälle toimistossa käyttäen fläppitaulua, jossa on post-it-lappuja ja kaavioita.

Kielilinjaukset tekevät kielen oppimisen ja kielivalinnat näkyviksi – Kielibuustia 5/5 (external link)

Tarvitaan yhteisiä keskusteluja siitä, millaisia kieliä työssä ja eri yksiköissä käytetään, miten eri tilanteissa voidaan toimia niin, että kaikkien kielitaito voitaisiin ottaa huomioon ja miten kielenoppimista voitaisiin tukea työyhteisön arjessa.

See also

S2 language learning path for international students

The model supports in drawing up curricula and planning language studies.

Two people walking indoors. The man holds a notebook and wears a red jumper. The woman holds a phone and wears a grey top.

Make a language learning plan (Language-PSP)

A tool to discuss language proficiencies and career planning.

Two people are looking at a red phone. One person is wearing a maroon sweater, and the other a floral top and beaded necklace.

Language mentor assists international students in language learning

Language mentor supports and encourages international students.

Two people talking on a sunlit forest path, one in a brown shirt and jeans, the other in a light dress and sandals.

©2024 Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi and Eveliina Korpela

Case study: Enhanced Finnish language learning at Metropolia, october 2024, produced by Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi and Eveliina Korpela, is licensed under a CC-BY Creative Commons Attribution 4.0 International License. The material can be found at kielibuusti.fi. Photos: All rights reserved.

  • Published:
  • Updated:
Share
URL copied!