Suomenopettajat

Tilanteet, teemat ja toimijuus opetuksen lähtökohtina (TTT-malli)

Miten rakentaa opetusta niin, että se aidosti vastaa kielenoppijoiden tarpeisiin? Miten osallistaa oppijoita kielen käyttämiseksi ja vastuuttaa heitä kielen opiskelussa? Vastaamme kurssipilottiemme tulosten pohjalta ja esittelemme tilanteet, teemat ja toimijuus -lähtöistä suomenopetusta.
A person is reading post-it-notes attached on the whiteboard.
Kuva: Anni Hanén. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kielibuustin toteuttamissa kurssipiloteissa opetuksen peruslähtökohtina ovat olleet tilanteet, teemat ja toimijuus. Tällöin kurssi tai muu oppimiskokonaisuus rakennetaan osallistujille relevanttien teemojen ja kielenkäyttötilanteiden ympärille. Kurssitehtävät ja toteutustavat valitaan niin, että ne tukevat osallistujien roolia aktiivisena kielenoppijana siinä kieliympäristössä, jossa he elävät.

Alla esittelemme ajattelumme pedagogista taustaa sekä konkreettisia ratkaisuja siitä, miten TTT-mallia on toteutettu.

Grafiikassa otsikko "Miten toimijuutta voi tukea kielikurssilla?" ja kuudet rattaat jotka on numeroitu yhdestä kuuteen. Rattaissa lukee "1 Toimijuuteen herättely. 2 Toiminta yhteisössä. 3 Toiminnan reflektointi. 4 Kasvava tietoisuus. 5 Toimijuuden vahvistaminen. 6 Osallisuus yhä uusissa yhteisöissä." Lisäksi rattaiden alapuolella on kaksi nuolta, jotka osoittavat oikealle ja niissä lukee "Kielitaidon karttuminen" ja "Osallisuuden kokemus".
© Ferreira, Pollari, Udd ja Lintumäki, 2024. Miten toimijuutta voi tukea kielikurssilla? Kuvan tekijät ovat Leena Ferreira, Emmi Pollari, Taija Udd sekä graafikkona Jenni Lintumäki. Kuva on lisensoitu CC BY-ND -lisenssillä.
Grafiikassa otsikko "Toimijuutta tukevia työskentelytapoja" ja 10 kohtaa joissa lukee "Kurssin yhteinen suunnittelu", "Ohjauskeskustelut", "Päivystävä suomenopettaja", "Ohjattu itsenäinen työskentely pienryhmissä", "Metakeskustelut", "Itsearviointi ja muu reflektointi", "Osallistujien haastattelut", "Valinnaisuus", "Portfoliotyöskentely tai oma projekti" ja "Aktivoivat vuorovaikutuskanavat."
© Ferreira, Pollari, Udd ja Lintumäki, 2024. Toimijuutta tukevia työskentelytapoja. Kuvan tekijät ovat Leena Ferreira, Emmi Pollari, Taija Udd sekä graafikkona Jenni Lintumäki. Kuva on lisensoitu CC BY-ND -lisenssillä.

Tutustu myös näihin

Ääntämisen opetus

Videosarjat suomen kielen ääntämisen opettamiseen ja oppimiseen sekä fonetiikasta että prosodiasta.

Kuvituskuva

S2-opetusmateriaalipankki

Löydä aineistoa opetuskäyttöön ja jaa oma materiaalisi muiden opettajien kanssa.

Henkilö kirjoittaa muistiinpanoja tietokoneelle.
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!