Fonetiikkaa suomenopettajille
Suurin osa videosarjan jaksoista rakentuu niin, että alussa on fonetiikkaa esittelevä sekä opetukseen ohjaava jakso ja lopussa keskustelutuokio, jossa kiinnitetään erityishuomio johonkin jaksossa esiin nousseeseen yksityiskohtaan tai ilmiöön. Tässä videosarjassa keskitytään eritoten yksittäisiin äänteisiin sekä niiden kuvailuun ja tuottamiseen. Videoilla keskustelevat Päivi Virkkunen ja Yrjö Lauranto. Tervetuloa fonetiikan kiehtovaan maailmaan!
1. Miksi fonetiikkaa?
Videolla kerrotaan fonetiikasta ja siitä, miten opettaja voi hyödyntää foneettista tietoa opettaessaan suomen ääntämistä.
2. Ääntämisen oppiminen
Videolla kerrotaan kielenoppimisesta, vieraan kielen äänteiden oppimisesta sekä vieraasta aksentista.
3. IPA
Videolla kerrotaan IPAsta (International Phonetic Alphabet) ja pohditaan mm. aspiraatiota ja IPAn käytön etuja kieltenopettajalle.
4. Mitä vokaalit ovat?
Videolla kerrotaan vokaaleista ja niiden tuottamisesta sekä keskustellaan mm. oraali- ja nasaalivokaaleista.
5. Suomen vokaalit
Videolla kerrotaan suomen äännejärjestelmään kuuluvista vokaaleista ja keskustellaan vokaalien opettamisesta.
6. Diftongit
Videolla kerrotaan suomen diftongeista sekä keskustellaan diftongeista ja niiden opettamisesta.
7. Mitä konsonantit ovat?
Videolla kerrotaan konsonanteista ja niiden tuottamisesta sekä keskustellaan konsonanttien tuottamisesta ja opettamisesta.
8. Suomen konsonantit
Videolla kerrotaan suomen äännejärjestelmään kuuluvista konsonanteista ja keskustellaan konsonanttien kvantiteetista.
9. Muutama konsonantti valokeilassa
Videolla kerrotaan tarkemmin suomen konsonanteista / ŋ, r, l, h / ja keskustellaan kielenoppimisen vaikeudesta ja vieraasta aksentista.
10. Mitä prosodia on?
Videolla kerrotaan prosodiasta ja käsitellään prosodista piireistä perustaajuutta ja intensiteettiä. Lisäksi keskustellaan prosodian opetuksesta.
11. Mitä kvantiteetti on?
Videolla kerrotaan kvantiteetista ja keskustellaan kvantiteetin oppimisesta ja harjoittelusta.
12. Mitä koartikulaatio on?
Videolla kerrotaan koartikulaatiosta ja siitä, miten se vaikuttaa ääntämiseen.
13. Praat
Videolla kerrotaan puheanalyysiohjelma Praatista ja keskustellaan siitä, miten sitä voi hyödyntää kielenopetuksessa.
Kirjallisuus
- Fonetiikkaa suomen kielen oppijoille. Eija Aho, Aino Huhtaniemi & Mari
Nikonen. Finn Lectura, 2016. - Kuinka kieltä opitaan – Opas vieraan kielen opettajalle ja opiskelijalle.
Päivi Pietilä & Pekka Lintunen (toim.). Gaudeamus, 2014.
- Suullinen kielitaito: opi, opeta, arvioi. Elina Tergujeff & Maria Kautonen
(toim.). Otava, 2017. - Mitä kuuluu? Suomen kielen kuuntelu- ja ääntämisharjoituksia. Sirkku
Latomaa & Eila Hämäläinen. Finn Lectura, 2008.
- Native language magnet theory, Patricia Kuhl, 1992.
- Kuhl, P. K. (1993). Innate predispositions and the effects of experience in speech
perception: The native language magnet theory. - Developmental neurocognition: Speech and face processing in the first year of life (s. 259-274). Springer, Dordrecht.
- Kuhl’n tutkimusta: https://ilabs.uw.edu/patricia-k-kuhl-publications/
- Kuhl’n TED talk: https://www.ted.com/talks/patricia_kuhl_the_linguistic_genius_of_babies
- Speech learning model, Jim Flege, 1995.
- Flege, J. E. (1995). Second language speech learning: Theory, findings, and problems. Speech perception and linguistic experience: Issues in cross-language research, 92, 233-277.
- http://www.jimflege.com/discussion_Topic1.html
- IPA: https://www.internationalphoneticassociation.org/content/ipa-chart
IPA Chart, http://www.internationalphoneticassociation.org/content/ipa-chart, available under a
Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported License. Copyright © 2018 International
Phonetic Association. - MRI-kuva videosarjan jaksossa Mitä konsonantit ovat? https://www.maxpixel.net/Brain-Head-Mri-Skull-X-Ray-Medical-Magnetic-782459. The photos on Max Pixel be freely distributed with a Creative Commons
Zero - CC0. - Kuva äänteiden kestoista videosrajan jaksossa Mitä kvantiteetti on? Vainio, Martti (2001). Artificial neural
network based prosody models for Finnish text-to-speech synthesis. Väitöskirja, Helsingin yliopisto.
- WALS, The World Atlas of Language Structures. https://wals.info/
- Seeing speech –sivusto: https://seeingspeech.ac.uk/ipa-charts/
- MRI-video, suomenkielistä puhetta (Aalto-yliopisto):
https://www.youtube.com/watch?v=2t_UpKuSB8A
Tekijät
Päivi Virkkunen (FM) on foneetikko ja ääntämisen opettaja. Hän opettaa fonetiikkaa ja suomen ääntämistä yliopistossa sekä omalla Ääntämisklinikallaan. Virkkunen haluaa tukea suomenopettajien valmiuksia opettaa ääntämistä, ja hän valmistelee Helsingin yliopistossa väitöskirjaa ääntämisen opetuksesta. Päivi innostuu IPAsta ja haluaa tuoda fonetiikan luontevaksi osaksi kielenopetusta.
Yrjö Lauranto (FT)on suomen kielen dosentti Helsingin yliopistossa. Hän on toiminut vuosikymmeniä S2-opettajana mm. kansalaisopistoissa ja eri yliopistoissa Suomessa ja Suomen ulkopuolella. Hän on toiminut myös espanja vieraana kielenä -opettajana. Yrjö Laurannon erikoisalaa ovat funktionaalinen kielenopetus (TTT-lähtöisyys), funktionaalinen kielioppi, kieliopin ja prosodian suhde sekä tekstilajilähtöinen kirjoittamisen opetus.
©2022 Helsingin yliopisto
Fonetiikkaa suomenopettajille -videosarja (2022), jonka tuottaja on Helsingin yliopisto ja tekijät ovat Päivi Virkkunen ja Yrjö Lauranto, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.