Vad är yrkesspråk
Det går inte att lära sig yrkesspråk självständigt i arbetet, utan språkinlärningen kräver satsningar av praktikplatsen och kollegerna.
Praktikhandledning
På högskolor sker undervisningen och inlärningen alltid med hjälp av språk – det är ett centralt verktyg för att stöda inlärningen. Speciellt i engelskspråkiga utbildningsprogram är det viktigt att bli medveten om språk, språkbruk och språkets roll som ett inlärningsverktyg. Språkundervisningen borde tas i beaktande även i yrkesstudierna.
En språkmedveten lärare gör observationer av språk och språkbruk i olika situationer samt stöder överlappande inlärning av språk- och yrkeskunskaper. För att läraren skulle kunna stöda högskolestuderandes språkutveckling behöver hen känna till deras språkliga resurser och branschens språkpraxis samt behärska pedagogik som stöder inlärningen. Språkmedveten praktikhandledning hjälper studerande att utveckla sitt yrkesspråk. Då kan de under praktiken lära sig behärska branschens språk- och kommunikationspraxis.
Det har forskats mycket i språkmedveten undervisning i den grundläggande utbildningen. Den grundläggande utbildningens perspektiv och riktlinjer kommer till nytta när högskolorna utvecklar språkmedveten handledning. Den finskspråkiga webbplatsen Monikielisen oppijan matkassa öppnar språkmedvetna undervisningens pedagogik tydligt och konkret.
Tumregler för språkmedveten undervisning (tipsen passar både för engelskspråkig och svenskspråkig undervisning)
(Bearbetad från Kuukka, I. & Rapatti, K. (red.) 2012. Yhteistä kieltä luomassa. Suomea opetteleva opetusryhmässäni. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.)
En språkmedveten arbetsplats och en språkmedveten praktikplats
Källa: Stilling, E. 2022. Med språket som strategisk verktyg. Föreningen Vård- och omsorgscollege.
Kielitietoinen ohjaus, osa 1: Vinkkejä selkeään kieleen (längd 7:35)
Kielitietoinen ohjaus, osa 2: Vinkkejä työpaikalle kielitietoisiin kohtaamisiin (längd 7:53)
Videoissa suomenkielinen tekstitys, ei käännöksiä.
TOKASA-hankkeessa tuotetut koulutusvideot antavat ohjausvinkkejä työpaikkaohjaajille.
©2023 Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi, Hanna Aho, Metropolia AMK
Kielitietoinen ohjaus -sivusto. Metropolia AMK, vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Hanna Aho. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.