Språkuppgifter för praktiken
Språkkunskaper består av många olika saker. Språkkunskap är också att våga reagera i olika situationer trots misstag, förmåga att känna igen faktorer som inverkar på situationen samt förmåga att uttrycka sig själv med gester, miner och visuella signaler. Innan praktiken är det viktigt att studerande kartlägger sin nivå och sina egna målsättningar för språkutvecklingen.
Språkdagbok
Att skriva språkdagbok hjälper visualisera hur man kan nå sina mål. I språkdagboken kan studerande fundera på följande aspekter: Vad allt kan studerande redan och vilka situationer klarar hen redan av på svenska under praktiken? Vilka nya saker lär hen sig om det svenska språket och om sina språkkunskaper och kommunikationsförmågor?
Se även delen Arbetspraktik är också språkpraktik.
Fundera på dessa frågor med din praktikhandledare.
1) Vad är du bra på? Vad vill du bli bättre på? Vilka är dina styrkor i kommunikation?
2) Hurdana muntliga kommunikationssituationer stöter du på under praktiken? (T.ex. instruera barn, möte, förhandla med kunder.) Vem deltar i situationerna?
3) Hurdan skriftlig kommunikation stöter du på under praktiken? I vilka kanaler finns texterna?
Fyll i språkdagboken självständigt. Gissade du rätt om hurdana situationer du stöter på?
1) I hurdana muntliga situationer har du varit i under praktiken? Vilka var närvarande? Lista upp kommunikationssituationerna och sätt en emoji bredvid för att beskriva vilka känslor situationen väckte.
2) Hurdana skriftliga meddelanden har du skrivit under praktiken? I vilka kanaler? Lista upp kommunikationssituationerna och sätt en emoji bredvid för att beskriva vilka känslor situationen väckte.
1) Berika ditt ordförråd. Skriv varje dag upp något ord eller fras i din språkdagbok som du hört/sett under arbetsdagen och som var ny för dig. I vilken situation hörde/såg du frasen? Ta i bruk det nya ordet/frasen! (se även Anteckningsblocksmetoden i bilagan!)
2) Skriv varje vecka upp situationer som varit viktiga för dig under praktiken. De kan vara positiva eller negativa. Berätta:
Vem var på plats?
Var och när hände det?
Vad hände?
Hur kändes det?
Hur klarade du dig?
Varför klarade du dig? Varför inte?
Skriv upp tre situationer varje vecka!
1) Välj 1–3 viktiga eller återkommande situationer som du skrev upp i din språkdagbok. Diskutera situationerna med din handledare:
Hur agerade du i situationen?
Hur kändes det?
Hade du kunnat göra något annorlunda?
Påverkade någon bakgrundsfaktor situationen?
Vad lärde du dig?
Förutse: vad skulle du göra nästa gång du råkar i samma situation?
2) Fundera på praktikens kommunikationssituationer, till exempel med hjälp av den finskspråkiga fyrfältsmatrisen nedan (bilagan Kielipäiväkirja). Du kan också rita upp en själv på svenska med den finska versionen som modell. Hurdana situationer är lätta men tråkiga för dig (uttråkande – bilagans tylsistymisalue), vilka är lätta och intressanta (bekvämlighetszon – mukavuusalue), vilka tråkiga och svåra (utanför bekvämlighetszonen – epämukavuusalue) och vilka är intressanta men svåra (utvecklingsområde – kehittämisalue)?
3) Skriv in kommunikationssituationerna på lämpliga ställen i fyrfältsmatrisen. Diskutera med din handledare:
a) Hur kunde du göra uttråkande situationer mer intressanta?
b) Hur kunde du göra situationer utanför din bekvämlighetszon lättare?
c) Hur kunde du lyfta situationer från utvecklingsområdet till bekvämlighetszonen?
Material
På finska
Se också
Vad är yrkesspråk
Det går inte att lära sig yrkesspråk självständigt i arbetet, utan språkinlärningen kräver satsningar av praktikplatsen och kollegerna.
Hur handleder jag språkmedvetet
Språkmedveten undervisning kräver tätt samarbete mellan ämnesläraren, språkläraren och praktikhandledaren.
Arbetspraktik är också språkpraktik
Yrkesspråk utvecklas bäst i arbetslivets kommunikationssituationer.
Hurdana språkkunskaper behövs på praktikplatsen
Det behövs olika sorters språkkunskaper på olika arbetsplatser. Det vore viktigt att praktikplatserna på förhand funderar på hurdana språkkunskaper olika uppgifter kräver.
©2023 Eveliina Korpela, Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi, Metropolia AMK.
Språkuppgifter för praktiken -materiaali, 2023. Metropolian S2-opettajat. Vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.