Kielitehtäviä työharjoitteluun
Kielitaito koostuu monista asioista. Kielitaitoa on myös rohkeus reagoida eri tilanteissa virheistä välittämättä, taito tunnistaa tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä sekä taito ilmaista itseään eleillä, ilmeillä ja visuaalisilla viesteillä. Ennen harjoittelua on tärkeää, että opiskelija kartoittaa oma kielitaitotasonsa ja pohtii omat tavoitteet harjoitteluun.
Kielipäiväkirja
Kielipäiväkirjan pitäminen on hyvä apu siihen, miten tavoitteet voi saavuttaa. Kielipäiväkirjan tehtävissä pohditaan: Mitä kaikkea opiskelija jo osaa ja mistä hän selviytyy suomen kielellä työharjoittelussa? Mitä uutta hän oppii harjoittelun aikana suomen kielestä ja omista kieli- ja viestintätaidoistaan?
Ks. myös Työharjoittelu on myös kieliharjoittelu -osio.
Pohdi näitä kysymyksiä harjoitteluohjaajasi kanssa.
1) Missä olet hyvä? Missä haluat kehittyä? Mikä on viestintätaidoissasi parasta?
2) Millaisia suullisia viestintätilanteita harjoittelupaikalla tulee vastaan? (Esim. Lasten ohjaaminen, aamupalaveri, neuvottelu asiakkaan kanssa.) Keitä tilanteissa on mukana?
3) Millaisia kirjallisia viestintätilanteita harjoittelupaikalla tulee vastaan? Missä kanavassa tekstit voisivat olla?
Täytä kielipäiväkirjaasi itsenäisesti. Arvasitko oikein, mitä tilanteita harjoittelussa tulee eteen?
1) Millaisissa suullisissa viestintätilanteissa olet ollut harjoittelussa mukana? Keitä oli läsnä? Listaa viestintätilanteet ja lisää niiden perään emoji, joka kuvaa sitä, miltä sinusta tuntui tilanteessa.
2) Millaisia kirjallisia viestejä olet kirjoittanut harjoittelussa? Missä kanavassa tekstit olivat? Listaa viestintätilanteet ja lisää niiden perään emoji, joka kuvaa sitä, miltä sinusta tuntui tilanteessa.
1) Kartuta sanavarastoasi. Kirjoita muistiin kielipäiväkirjaasi joka päivä jokin lause tai virke, jonka kuulit/näit harjoittelussa ja jossa oli jotain sinulle uutta. Missä tilanteessa kuulit/näit virkkeen? Ota uusi sana tai ilmaus käyttöösi! (Ks. myös liite Taskuvihko-menetelmä.)
2) Kirjaa ylös joka viikko sinulle tärkeitä tilanteita harjoittelussa. Tilanteet voivat olla positiivisia tai negatiivisia. Kerro:
Kuka oli paikalla?
Missä ja milloin tilanne tapahtui?
Mitä tapahtui?
Miltä sinusta tuntui?
Miten selvisit?
Miksi selvisit? Miksi et selvinnyt?
Kirjaa kolme tilannetta joka viikko!
1) Valitse 1–3 toistuvaa tai sinulle tärkeää tilannetta, jotka kirjasit kielipäiväkirjaasi. Keskustele ohjaajan kanssa tilanteista:
Kuinka toimit tilanteessa?
Miltä sinusta tuntui?
Olisitko voinut toimia toisin?
Vaikuttiko jokin taustalla oleva asia tilanteeseen?
Mitä olet oppinut tilanteesta?
Ennakoi tulevaa: miten toimisit vastaavassa tilanteessa seuraavan kerran?
2) Pohdi harjoittelun viestintätilanteita nelikentän avulla (ks. alla oleva liite Kielipäiväkirja). Millaiset tilanteet ovat sinulle helppoja mutta tylsiä (tylsistymisalue), millaiset helppoja ja mielenkiintoisia (mukavuusalue), millaiset tylsiä ja hankalia (epämukavuusalue) ja millaiset mielenkiintoisia mutta hankalia (kehittymisalue)?
3) Kirjoita viestintätilanteet nelikenttään sopivaan kohtaan. Keskustele ohjaajasi kanssa:
a) Miten voisit saada tylsistymisalueen tilanteista kiinnostavampia?
b) Miten voisit saada epämukavuusalueen tilanteista helpompia?
c) Miten voisit nostaa kehittymisalueen tilanteet mukavuusalueelle?
Materiaaleja
©2023 Eveliina Korpela, Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi, Metropolia AMK.
Kielitehtäviä työharjoitteluun -materiaali, 2023. Metropolian S2-opettajat. Vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.
Tutustu myös
Ammatillinen kielitaito
Tietoa ammatillisesta kielitaidosta ja materiaalia kielenoppimisesta.
Kielitietoinen ohjaaja
Kielitietoinen ohjaus ja opetus tehdään yhteistyössä.
Työharjoittelu on myös kieliharjoittelu
Ammatillinen kielitaito otetaan parhaiten haltuun työelämän viestintätilanteissa.
Harjoittelussa tarvittava kielitaito
Erilaisissa työpaikoissa tarvitaan erilaista kielitaitoa. Harjoittelupaikoilla olisi tärkeä pohtia tehtävien vaatimaa kielitaitoa etukäteen.