Opinto- ja uraohjaajat ja korkeakoulut

Ohjaajan 7 askelta kieliasioiden huomioimiseen

Miten ottaa kielitaidon kehittäminen osaksi opinto- tai uraohjaamista? Jotta kansainvälinen asiakas voisi suunnitella kielitaitonsa kehittämistä osana urapolkua, hänen kanssaan pitää pohtia kielitaidon merkitystä urataitona ja käydä läpi asioita, jotka liittyvät kielitaidon kehittämiseen.
Kaksi ihmistä huoneessa, jossa on suuret ikkunat. Toinen pitelee papereita ja toinen katsoo niitä. Pöydällä on kannettava tietokone.
Kotimaisten kielten taitoa tarvitaan töissä ja arjessa. Kuva: Rainer Paananen.

Hyödynnä Kielibuustissa ohjaajan tueksi kehitettyjä työkaluja ja ota kielitaitoon liittyvät asiat systemaattisesti osaksi ohjausprosessia. 

Askel 1: Kielitaidon merkitys asiakkaalle

Kotimaisilla kielillä on Suomessa tärkeämpi rooli kuin mitä monet aluksi ajattelevat. Jos asiakas ei ole valmiiksi motivoitunut oppimaan suomea (tai ruotsia), voi olla tarpeen tarjota hänelle realistista tietoa kielitaidon merkityksestä suomalaisessa työelämässä ja yhteiskuntaan integroitumisessa. Lisäksi on tärkeää puhua kielenoppimisesta kannustavasti ja muistuttaa, että jo vähäisestä kielitaidosta on hyötyä. Voit motivoida asiakasta asettamaan uratavoitteita myös kielen näkökulmasta ja kannustaa kehittämään kielitaitoaan esimerkiksi hyödyntämällä tätä tietopakettia.

Askel 2: Asiakkaan työssä tarvittava kielitaito

Auta asiakasta arvioimaan, millaista kielitaitoa hän todennäköisesti tarvitsee tulevissa työtehtävissään. Pohtikaa konkreettisesti, millaisia tilanteita juuri hänen ammattiinsa tai työnkuvaansa liittyy ja millaisia kielellisiä taitoja niissä tarvitaan: pitääkö osata puhua puhelimessa, pitääkö keskustella eri ammattiryhmien edustajien kanssa jne. Arvioinnin tukena voi käyttää kielenoppimissuunnitelman ensimmäistä osiota. Asiakas voi pohtia asiaa joko itsenäisesti etukäteen kielenoppimissuunnitelman avulla tai voitte pohtia sitä yhdessä tapaamisen aikana. Tarvittaessa voitte etsiä lisää tietoa esimerkiksi eri ammattien kielitaitovaatimuksista, virallisista kielitesteistä tai kielitaitotasojen kuvauksista .

Askel 3: Asiakkaan tämänhetkinen kielitaito

Kehota asiakasta arvioimaan tämänhetkistä kielitaitoaan. Myös tähän liittyvä osio sisältyy kielenoppimissuunnitelmaan, jossa kielitaitoa on pyritty kuvaamaan yleistajuisesti konkreettisten esimerkkien avulla. Asiakas voi arvioida kielitaitoaan myös itsearviointitestin avulla. Testissä arvioidaan kielellä selviytymistä erilaisissa tilanteissa. Testin tuloksena saa arvion kielitaitotasosta kielitaidon eri osa-alueilla. Se ei ole virallinen todistus kielitaidosta, mutta auttaa esimerkiksi sopivan kielikurssin valitsemisessa. 

Askel 4: Asiakkaan kielenoppimistavoitteet

Auta asiakasta asettamaan kielitaitotavoitteita. Edellä selvitetyn perusteella (millaista kielitaitoa asiakas tulee tarvitsemaan ja missä vaiheessa hän on nyt) voitte pohtia, mitä asiakkaan on vielä opittava, jotta hän pääsee tämänhetkisestä tilanteestaan työssä tarvittavalle tasolle. Myös tästä löytyy osio kielenoppimissuunnitelmasta, jossa tavoitteet on jälleen pyritty kuvaamaan ymmärrettävästi ja konkreettisesti. Esimerkkitavoitteiden pohjalta on helpompi muotoilla myös omia tavoitteita esimerkkien lisäksi. Tavoitteiden asettamiseen voi hyödyntää myös portaalista löytyvää työkalua.

Askel 5: Asiakkaan kielenoppimistyyli

Keskustele asiakkaan kanssa hänen henkilökohtaisesta kielenoppimistyylistään, esimerkiksi sen perusteella, miten hän on aiemmin oppinut muita kieliä. Oppiiko hän parhaiten opiskelemalla yksin kirjan avulla, osallistumalla rohkeasti keskusteluihin sosiaalisissa tilanteissa vai katsomalla TV:tä? Oppimistyylin tiedostaminen auttaa asiakasta löytämään itselleen sopivan tavan kehittää kielitaitoaan. Myös tähän löytyy osio kielenoppimissuunnitelmasta ja tavoitetyökalusta. Esimerkit erilaisista oppimistavoista antavat myös ideoita siitä, miten monella eri tavalla kieltä voi oppia.

Askel 6: Seuraavat konkreettiset teot

Kun asiakkaan tarpeet, kielitaito, tavoitteet ja oppimistyyli ovat selvillä, on aika sitoutua seuraaviin konkreettisiin tekoihin, joiden avulla hän voi kehittää kielitaitoaan kohti tavoitetta. Tässäkin kielenoppimissuunnitelman esimerkit auttavat laajentamaan asiakkaan käsitystä siitä, millaiset toimet palvelevat kielenoppimista. Jo pieniin tekoihin sitoutuminen voi antaa vauhtia kielenoppimisprosessille. Toisaalta jos kielenoppimistavoite on korkealla, myös konkreettisten tekojen olisi hyvä olla suhteessa niihin. 

Askel 7: Kielibuustin materiaalit kielenoppijalle

Ohjaa asiakasta käyttämään Kielibuustin sivuilta löytyviä materiaaleja kielenoppimisen tueksi. Oppijan osiosta voi hakea muun muassa itseopiskelumateriaaleja, kielikurssipaikkoja ja etäkursseja. Lisäksi sivuilta löytyy monenlaisia vinkkejä siihen, miten kieltä voi opiskella ja miten sen käyttöä voi lisätä arjessa.

Bonusaskel: Käytä ohjaustapaamisessa myös suomea

Kieltä oppii parhaiten käyttämällä, ja siksi on ensiarvoisen tärkeää laajentaa asiakkaan mahdollisuuksia käyttää suomea. Suomen käyttäminen antaa asiakkaalle harjoitusta kielen käyttämisessä ja kokemuksen siitä, että hänen kielitaidostaan on hyötyä. Vaikka asiakkaan kielitaito ei vielä riittäisi siihen, että ohjauskeskustelu käydään kokonaan suomeksi, suomenkielisiä osuuksia tai ilmauksia voi sisällyttää keskusteluun asiakkaan tason mukaisesti. Jos ohjauskeskustelu käydään suomeksi, ota huomioon asiakkaan kielitaito ja pyri sopeuttamaan oma kielenkäyttösi siihen. Katso täältä ohjeita selkeään kielenkäyttöön ja ymmärtämisen varmistamiseen sekä vinkkejä monikielisiin kohtaamisiin.
 

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!