Opinto- ja uraohjaajat ja korkeakoulut

Kielitaidon tukeminen korkeakouluopintojen aikana

Jotta opiskelijalla olisi valmistuessaan riittävät valmiudet työelämään Suomessa, on kielitaidon kehittymistä tuettava opintopolun eri vaiheissa.
Neljä henkilöä työskentelemässä pöydän ääressä, jossa on muistikirjoja ja kasvi, ikkunan vieressä luonnonvalossa.

Ennen kuin opinnot alkavat

Uusille opiskelijoille tarjotaan suomen ja ruotsin oppimiseen ja opiskeluun orientoivaa materiaalia jo ennen opintojen alkua.

Korkeakouluyhteisö ja rakenteet oppimisen tukena

Korkeakoulun ilmapiirillä ja toimintakulttuurilla on merkitystä kansainvälisten opiskelijoiden kotimaisten kielten oppimiselle.

Tuki englanninkielisissä koulutusohjelmissa opiskeleville

Englanninkielisissä koulutusohjelmissa on kaksi keskeistä haastetta:
1) Miten mahdollistetaan kotimaisten kielten opiskelu osana tutkinto-ohjelmaa?
2) Miten opiskelija pääsee käyttämään kehittyvää suomen/ruotsin kielitaitoa opintojen aikana?

Näin haasteisiin vastataan:

Tuki suomeksi opiskeleville ja edistyneille (B2-kielitaitotaso)

Suomenkielisessä tutkinnossa opiskeleville haasteeksi muodostuu se, miten voi kehittää kielitaitoaan edelleen. Vaikka opiskelija pärjää opinnoissaan suomeksi, tarvitaan tukea siihen, miten pärjäämisen tasolta pääsee kohti asiantuntijatehtävissä vaadittavaa vivahteikasta ja tarkkaa ilmaisua. 

Näillä keinoin kielitaidon kehittymistä voidaan tukea:

Valmistumisen jälkeen

Englanninkielisistä koulutusohjelmista valmistuvilla on usein vaikeuksia työllistyä Suomeen. Yksi keino helpottaa työelämään siirtymistä on tarjota mahdollisuus kieliopintoihin myös valmistumisen jälkeen. Työnhaku voi olla erittäin hyvää aikaa kieliopintojen täydentämiselle. 

Toisaalta työnantajien on usein vaikeaa järjestää sopivasti kohdentuvaa kielen opetusta, jotta he pystyisivät rekrytoimaan kansainvälisen osaajan, jonka kielitaito on vasta kehittymässä. Korkeakoulujen tarjoama, toisinaan jopa alakohtainen kielenopetus voi olla ratkaiseva tekijä työntantajan rekrytointipäätöksessä.

Alumneille tarjottava mahdollisuus täydentää kieliopintoja voidaan nähdä myös kilpailuvalttina: korkeakoulu haluaa pitää alumneistaan huolta ja tukea heidän alkuaan työelämässä.

Tutustu, kuinka Metropoliassa tarjotaan alumneille maksuttomia opintoja

Kieli-HOPS auttaa kannustamaan kotimaisten kielten oppimisessa

Kati Järvinen Helsingin yliopistosta pitää Kielibuusti-hankkeen kieli-HOPSia hyvänä tapana ottaa kielitaito puheeksi kansainvälisten osaajien kanssa.

Kati Järvinen

Lääkärien kielenopetus: ”Ilman riittävää kielitaitoa ei ole ammattitaitoa”

Yleislääkärin työssä kuunteleminen ja puhuminen ovat tärkeimmät työkalut. Ilman riittävää kielitaitoa ei pysty ymmärtämään potilaan näkökulmaa eikä perustelemaan potilaalle hoitoratkaisuja.

Neljä opiskelijaa harjoittelemassa elvytystä nukella.

Suomea oppii vain, kun sitä puhuu

Monika-Naiset liitossa on päädytty käyttämään suomea yhteisenä kielenä.

Monika-Naisten työntekijöitä sohvalla

©2024 Johanna Komppa, Inkeri Lehtimaja ja Milka Toikko

Korkeakouluopiskelijan kielituettu polku, syyskuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Inkeri Lehtimaja ja Milka Toikko, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!