Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä
Taskuvihko aktivoi kielenoppijaa ja työyhteisöä ja on konreettinen apu kielenoppimisessa.
Työharjoittelun ohjaus
Opiskelija laatii kielisopimuksen yhdessä ohjaajiensa ja opettajiensa kanssa. Kielisopimuksessa määritellään opiskelijan omat kielitavoitteet harjoitteluun. Tavoitteet pohjautuvat opiskelijan kielitaitoon ja työharjoittelupaikassa eteen tuleviin viestintätilanteisiin. Kun tavoitteet laaditaan opiskelijan lähtötason mukaan, ne eivät lannista opiskelijaa vaan tukevat ammatillisen kielitaidon oppimista. Tavoitteet osoittavat myös harjoitteluohjaajalle ja työkavereille, millaista kielitaito opiskelijalta voi vaatia ja millaisissa asioissa hän tarvitsee tukea.
Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu usein jännittää. Kielisopimus tarkoittaa siis keskustelua, joka käydään harjoittelun alussa ja jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Tarkoituksena on, että opiskelija ja ohjaaja yhdessä pohtivat tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Opiskelija laatii henkilökohtaiset kielenoppimistavoitteet juuri kyseistä harjoittelupaikkaa varten. Tarkoitus on oppia kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Katso Tokasa-hankkeen Kielisopimus-video.
Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu usein jännittää. Kielisopimus tarkoittaa keskustelua, joka käydään harjoittelun alussa, ja jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Tarkoituksena on, että opiskelija ja ohjaaja yhdessä pohtivat tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Opiskelija laatii henkilökohtaiset kielenoppimistavoitteet juuri kyseistä harjoittelupaikkaa varten. Tarkoitus on oppia kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Katso Tokasa-hankkeen Kielisopimus-video.
Kieliharjoitteluun valmistautuminen on hyvä sisällyttää suomen kielen opintojaksoille, mikäli mahdollista. Opettajan on hyvä ohjeistaa opiskelijoita kuvailemaan kielitaitoaan ja laatimaan kielenoppimistavoitteita ennen harjoittelua. Opiskelijat tarvitsevat kuitenkin usein tukea tavoitteiden laatimiseen. Harjoitteluun valmistautuminen S2-opintojaksolla sisältää myös CV:n kirjoittamista ja työhaastatteluun valmistautumista. Kielisopimuksen lisäksi tutustutaan hyviin keinoihin kehittää kielitaitoa harjoittelussa. S2-opintojakson on hyvä jatkua harjoittelun ajan, jolloin harjoittelun aikaista kielenoppimista voi tukea ja ohjeistaa erilaisin viikkotehtävin.
Kaikilla opiskelijoilla ei kuitenkaan ole S2-opintojaksoa ja S2-opettajaa tukena harjoitteluun valmistautumisessa. Oheinen materiaali on tarkoitettu kaikille harjoitteluun lähteville S2-opiskelijoille tueksi kielisopimuksen laatimiseen.
Jännittääkö suomenkielinen työharjoittelu? Kielisopimus on hyödyllinen työkalu, jos opiskelet suomea ja sinulla ei ole vielä paljon oman alan työkokemusta suomen kielellä. Kielisopimus tarkoittaa keskustelua, joka käydään harjoittelun alussa, ja jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Kielisopimuksen avulla pohdit yhdessä ohjaajasi kanssa tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Sen ansiosta harjoittelun ohjaaja voi auttaa ja tukea sinua paremmin työpaikan eri tilanteissa. Tarkoitus on oppia kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutustu kielisopimus-ohjeisiin ennen harjoittelua. Ne auttavat sinua kertomaan omasta kielitaidostasi ja tavoitteistasi harjoittelun ohjaajalle.