Opinto- ja uraohjaajat ja korkeakoulut

Tapausesimerkki: suomen oppimisen tukitoimet Metropoliassa

Kansainvälisten opiskelijoiden määrän kasvu johtaa siihen, että korkeakoulujen täytyy suunnitella suomen kielen opetusta ja kielenoppimisen tukea uudesta näkökulmasta. Tässä esimerkki siitä, miten Metropolia Ammattikorkeakoulussa on lähdetty kehittämään kielenoppimista.
Ryhmä ihmisiä muodostaa ympyrän kädet kasattuna keskelle, päällään värikkäät villapaidat.

Tutustu Metropolia Ammattikorkeakoulun S2-opettajien lausuntoon ja S2-kielipolkumalliin 

Metropolian S2-opettajat esittävät lausunnossaan (ks. alla) perusperiaatteet siitä, miten opiskelijalla olisi mahdollisuus saavuttaa riittävä suomen kielen taito osana englanninkielisiä tutkinto-opintojaan. Lisäksi mallissa kerrotaan, millaisia rakenteellisia muutoksia tutkintojen opetussuunnitelmiin kielitaidon haltuunotto vaatii. Lausunto on koostettu SIMHE-jatkokehityshankkeessa (2019–2021) kehitetyn uraohjauksen ja suomen kielen mallin pohjalta. Ks. myös alla oleva tiivistelmä S2-kielipolkumallista. 

Kielibuustattu opetussuunnitelma: Degree Programme in Social Services

Metropolian englanninkielinen tutkinto-ohjelma (Degree Programme in Social Services) kielibuustasi S2-opettajien lausunnon pohjalta oman opetussuunnitelmansa ensimmäisenä Suomessa: opetussuunnitelma mahdollistaa kansainväliselle opiskelijalle 20 op suomen kielen kursseja, lisäksi tutkintoon kuuluu kielituettuja työharjoitteluita suomenkielisissä työympäristöissä. Työharjoittelut nimettiin Työ- ja kieliharjoitteluiksi (Workplacement and language internship), ja niiden tavoitteisiin lisättiin myös kielitavoitteet (A1 - C2) opiskelijan lähtötaitotason mukaan. 

Tutkintoon sisältyy myös Kielitietoisen ja yhdenvertaisen ohjaamisen opintojakso (5 op) niille, joilla on jo suomen kielen erinomainen taito. Suomen kieltä jo osaavia opiskelijoita hyödynnetään pariharjoitteluissa kielimentoreina. 

Tutustu kielibuustattuun opetussuunnitelmaan (Degree Programme in Social Services 2023-2024)

Miten S2-kielipolkumallia toteutetaan käytännössä

S2-kielipolkumallia esitellään tarkemmin Kielibuustin portaalissa, mutta voit lukea mallin toteuttamisesta myös Metropolian Hiiltä ja timanttia -blogissa Kielibuusti-sarjasta.

Kädet. Oikeassa on puolukoita ja vasemmassa mustikoita.

Lähteä vai jäädä? – kielen oppimisen tukeminen edistää opiskelijan kotoutumista, Kielibuustia 1/5 (external link)

Miten opiskelija voi hankkia ammatillisen suomen kielen taidon osana englanninkielisiä opintojaan? Suomen kielen taito on monilla aloilla Suomeen työllistymisen edellytys.

Henkilö kirjoittaa muistiinpanoja. Hänellä on kädessä muistivihko ja kynä.

Suunnitelmallisuus on avain suomen kielen oppimiseen - tukena kieli-HOPS, Kielibuustia 2/5 (external link)

Suunnitelmalisuus ja henkilökohtaistaminen ovat avaimet kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen oppimiselle. Tueksi opiskelijoiden ohjaamiseen on Kielibuustia-hankkeessa kehitetty kieli-HOPS.

Kirjasto jossa on ihmisiä työskentelemässä tietokoneilla.

Kielituettu työharjoittelu on kielenoppimisen momentum, Kielibuustia 3/5 (external link)

Mikä rooli kansainvälisen opiskelijan työharjoittelulla ja työyhteisöllä on kielenoppimisessa?

Ryhmä ihmisiä istuu säkkituoleilla käyttäen kannettavia tietokoneita tech-tapahtumassa.

Monikielisyys ammatillisissa opinnoissa ja työelämässä – Kielibuustia 4/5 (external link)

Yksikieliset tutkinto-ohjelmat eivät vastaa työelämän tarpeisiin tai hyödynnä opiskelijoiden usein laajaa kielitaitoa. Lue, kuinka Metropoliassa on alettu kehittää monikielisiä käytänteitä opinnoissa.

Nainen esittelee monimuotoiselle ryhmälle toimistossa käyttäen fläppitaulua, jossa on post-it-lappuja ja kaavioita.

Kielilinjaukset tekevät kielen oppimisen ja kielivalinnat näkyviksi – Kielibuustia 5/5 (external link)

Tarvitaan yhteisiä keskusteluja siitä, millaisia kieliä työssä ja eri yksiköissä käytetään, miten eri tilanteissa voidaan toimia niin, että kaikkien kielitaito voitaisiin ottaa huomioon ja miten kielenoppimista voitaisiin tukea työyhteisön arjessa.

©2024 Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Eveliina Korpela

Tapausesimerkki: suomen oppimisen tukitoimet Metropoliassa, lokakuu 2024, jonka tekijät ovat Hanna Aho, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Eveliina Korpela, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.

Tutustu myös näihin

S2-kielipolkumalli kansainvälisille opiskelijoille

S2-kielipolkumalli tukee opetussunnitelmien kehittämistä ja kieliopintojen suunnittelua.

Kaksi henkilöä kävelee sisätiloissa. Miehellä on muistiinpanovihko ja punainen neule. Naisella on puhelin ja harmaa paita.

Tee kielenoppimissuunnitelma (Kieli-HOPS)

Ota suomen osaaminen puheeksi ohjaamistilanteissa.

Kaksi henkilöä katsovat punaista puhelinta. Toinen henkilö on pukeutunut viininpunaiseen neuleeseen ja toinen kukkapaitaan ja helmikoruun.

Kieli-HOPS auttaa kannustamaan kotimaisten kielten oppimisessa

Kati Järvinen Helsingin yliopistosta pitää Kielibuusti-hankkeen kieli-HOPSia hyvänä tapana ottaa kielitaito puheeksi kansainvälisten osaajien kanssa.

Kati Järvinen

Kielikummi tukee kansainvälistä opiskelijaa

Kielikummi tukee suomen opinnoissa ja arjen tilanteissa

Kaksi ihmistä juttelee aurinkoisella metsäpolulla, toisella on ruskeapaita ja farkut, toisella vaalea mekko ja sandaalit.
  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!