Työharjoittelu on myös kieliharjoittelu
Miksi kielitietoinen työharjoittelu?
- Oman alan ammattikieltä oppii parhaiten oman alan työssä, ei vain suomen kielen kurssilla. Ammattiaineen opettajat ja työharjoitteluohjaajat tunnistavat oman alansa yleisimmät (ja hankalimmat) sanat ja käsitteet, ammattislangin, tyypilliset ilmaukset ja vakiintuneet tavat puhua.
- Jos opiskelija aikoo työllistyä Suomeen, hänen on otettava haltuunsa oman alan ammattikieli myös suomeksi.
- Kielenopiskelu vaatii harjoitteluohjaajan ja kielenopettajan tukea. Jotta ammattikielen saisi haltuun, ammattikieltä on opiskeltava jo kielenoppimisen alkuvaiheessa, ensimmäisistä työ- ja kieliharjoitteluista alkaen, ei vasta B1-kielitaitotasolla.
- Kielituettu työharjoittelu luo yhdenvertaisuutta. Kun englanninkielisissä tutkinnoissa opiskeleville tarjotaan mahdollisuus oppia oman alansa suomen kieltä, heillä on mahdollisuus työllistyä Suomeen ja edetä urallaan.
- Kielituettu työharjoittelu auttaa myös suomen kieltä osaavia opiskelijoita ammattikielen oppimisessa. Lisäksi kielituettu työharjoittelu antaa työkaluja kielitietoisten ohjaustaitojen kehittämiseen. Taito ohjata kielitietoisesti on tärkeä ammattilaisen viestintätaito.
Kielitietoinen työharjoittelu tehdään yhteistyössä
Kielitietoinen harjoittelu on sisältöaineen opettajan, harjoittelunohjaajan ja S2-opettajan yhteistyötä. He suunnittelevat yhdessä kieliharjoittelukäytänteet, niin että ne tukevat parhaiten opiskelijaa, oppilaitosta ja työharjoittelupaikkaa.
Kielenopettaja opettaa kielen perusteet, mutta ammattiaineen opettaja ja harjoittelunohjaaja ovat alan ammattikielen opettajia. Opiskelija voi oppia oman alansa sanastoa ja vakiintuneita kielenkäyttötapoja jo kielenoppimisen alusta lähtien.
Työ- ja kieliharjoitteluissa kirjataan sisältötavoitteiden lisäksi erikseen myös kielitaitotavoitteet opiskelijan lähtötason mukaan. A1–A2-kielitasolla olevat opiskelijat tekevät harjoittelut pareittain (suomea osaava & suomen oppija), niin että opiskelija saa tukea viestintätilanteissa eikä jää ulkopuolelle.
Kielitietoisessa työharjoittelussa myös kieltä erinomaisesti osaavilla (C1–C2) on kielitavoitteet, esim. Kielenpuhujat osaavat toimia itsenäisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa ja osaavat mukauttaa puhettaan kielenoppijan tarpeiden mukaan.
A1: Opiskelija tutustuu tarkkailijan roolissa työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän tunnistaa ammattilaisen erilaisia viestintärooleja ja viestinnän tavoitteita eri tilanteissa. Hän harjaantuu tulkitsemaan suullisia viestintätilanteita kielenulkoisten vihjeiden (esim. äänensävy, eleet, ilmeet, kehonkieli, puheenvuorojen pituus, osallistujat, viestintäympäristö, tilanteen kesto) avulla, ja osaa poimia puheenvirrasta usein toistuvia sanoja (tervehdykset, tilanteisiin liittyvät keskeiset sanat ja fraasit), vaikka ei hahmottaisikaan aina tilanteiden syvempiä merkityksiä. Opiskelija myös osallistuu keskusteluun suomeksi lyhyissä, ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa (tervehdykset, kuulumisten kyselyt, esittäytymiset).
A2: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän tunnistaa ammattilaisen erilaisia viestintärooleja ja viestinnän tavoitteita eri tilanteissa. Hän osaa tulkita suullisia viestintätilanteita kielenulkoisten vihjeiden (esim. äänensävy, eleet, ilmeet, kehonkieli, puheenvuorojen pituus, osallistujat, viestintäympäristö, tilanteen kesto) avulla, ja osaa poimia puheenvirrasta usein toistuvia sanoja (tervehdykset, tilanteisiin liittyvät keskeiset sanat ja fraasit) ja ottaa niitä käyttöön omassa puheessaan. Opiskelija osallistuu keskusteluun suomeksi ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa (tervehdykset, kuulumisten kyselyt, esittäytymiset, selostaminen, kuvailu).
B1: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja osallistuu aktiivisesti keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy seuraamaan melko vaivatta myös monimutkaisempiakin viestintätilanteita ja pystyy myös toimimaan niissä, vaikka ei olisi tilanteissa mukana aktiivisena viestijänä.
B2: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy toimimaan kielenoppijan tukena rutiininomaisissa viestintätilanteissa. Hän pystyy myös seuraamaan vaivatta monimutkaisempiakin viestintätilanteita ja toimii niissä aktiivisena viestijänä.
C1 – C2 (myös suomea äidinkielenään puhuvat): Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kielitietoisesti selkokieltä ja viestintäympäristöä hyödyntäen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti työpaikan keskusteluihin ja osaa toimia itsenäisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa.
Kielituetussa työharjoittelussa tehdään kielisopimus
Opiskelija laatii ohjaajiensa ja opettajiensa kanssa myös kielisopimuksen, jossa määritellään opiskelijan omat kielitavoitteet harjoitteluun. Tavoitteet pohjautuvat opiskelijan kielitaitoon ja työharjoittelupaikassa eteen tuleviin viestintätilanteisiin. Opiskelijan lähtötason mukaan laaditut tavoitteet eivät lannista opiskelijaa vaan tukevat ammatillisen kielitaidon oppimista. Tavoitteet osoittavat harjoitteluohjaajalle ja työkavereille, millaista kielitaitoa opiskelijalta voi vaatia ja millaisissa asioissa hän tarvitsee tukea.
Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu usein jännittää. Kielisopimus tarkoittaa harjoittelun alussa käytävää keskustelua, jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Opiskelija ja ohjaaja pohtivat yhdessä tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Opiskelija laatii henkilökohtaiset kielenoppimistavoitteet ja harjoittelee kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Katso Tokasa-hankkeen Kielisopimus-video.
Tältä sivulta löydät tukea siihen, miten opiskelijan kanssa voi keskustella kielitavoitteista ja miten kielisopimus tehdään.
Materiaalia kielisopimuksen tekemisen tueksi
Kielisopimus on hyödyllinen työkalu opiskelijoille, joiden kielitaito on vasta kehittymässä ja joita suomenkielinen työharjoittelu jännittää. Kielisopimus tarkoittaa harjoittelun alussa käytävää keskustelua, jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Opiskelija ja ohjaaja pohtivat yhdessä tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Tokasa-hankkeen Kielisopimus-video.
Kieliharjoitteluun valmistautuminen on osa suomen kielen opintoja. S2-opettaja ohjeistaa opiskelijoita kuvailemaan kielitaitoaan. Opiskelijat tarvitsevat kuitenkin myös ammattiaineen opettajan tukea harjoittelun tavoitteiden laatimiseen. Harjoitteluun valmistautuminen S2-opintojaksolla sisältää myös CV:n kirjoittamista ja työhaastatteluun valmistautumista. Kielisopimuksen lisäksi tutustutaan hyviin keinoihin kehittää kielitaitoa harjoittelussa. S2-opintojakso jatkuu koko harjoittelun ajan, jolloin S2-opettaja voi tukea kielenoppimista esimerkiksi viikkotehtävien avulla.
Kaikilla opiskelijoilla ei ole S2-opintojaksoa ja S2-opettajaa tukena harjoitteluun valmistautumisessa. Oheinen materiaali on tarkoitettu kaikille harjoitteluun lähteville S2-opiskelijoille tueksi kielisopimuksen laatimiseen.
Jännittääkö suomenkielinen työharjoittelu? Kielisopimus on hyödyllinen työkalu, jos opiskelet suomea ja sinulla ei ole vielä paljon oman alan työkokemusta suomen kielellä. Kielisopimus tarkoittaa keskustelua, joka käydään harjoittelun alussa ja jossa sovitaan harjoittelun kielelliset tavoitteet. Kielisopimuksen avulla pohdit yhdessä ohjaajasi kanssa tilanteita, joissa kieltä voi oppia. Sen ansiosta harjoittelun ohjaaja voi auttaa ja tukea sinua työpaikan eri tilanteissa. Tarkoitus on oppia kieltä työpaikan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutustu kielisopimus-ohjeisiin ennen harjoittelua. Ne auttavat sinua kertomaan omasta kielitaidostasi ja tavoitteistasi harjoittelun ohjaajalle.
Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä
Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä
Taskuvihko aktivoi kielenoppijaa ja työyhteisöä ja on konreettinen apu kielenoppimisessa.
Tutustu myös
Kielitietoinen ohjaaja
Kielitietoinen ohjaus ja opetus tehdään yhteistyössä.
Ammatillinen kielitaito
Tietoa ammatillisesta kielitaidosta ja materiaalia kielenoppimisesta.
Harjoittelussa tarvittava kielitaito
Erilaisissa työpaikoissa tarvitaan erilaista kielitaitoa. Harjoittelupaikoilla olisi tärkeä pohtia tehtävien vaatimaa kielitaitoa etukäteen.
Kielitehtäviä työharjoitteluun
Täältä löydät vinkkejä hyviin kieliharjoittelutehtäviin.
©2023 Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi, Hanna Aho, Metropolia AMK
Työ- ja kieliharjoittelu -materiaali, vastuulliset kirjoittajat Eveliina Korpela, Eevamaija Iso-Heiniemi ja Hanna Aho. Lisensoitu CC-BY Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.