Anteckningsmetoden stöder språkinlärning på jobbet
Anteckningsmetoden stöder språkinlärningen
Anteckningsmetoden gör språkinlärningen aktiv och konkretiserar situationerna där det går att lära sig svenska under arbetsdagen. När de som ännu lär sig svenska följer med en kollega eller handledare kan de till exempel lyssna på diskussionen mellan dem och kunden och skriva upp nyttiga fraser. Eller när de inte vet vad de borde säga i någon situation kan de skriva upp situationen och sedan fråga en kollega hur det sägs på svenska. På så sätt lär de sig lämpligt språkbruk utifrån sina egna behov.
Det nyttigaste är att använda anteckningsblocket systematiskt som en del av språkinlärningen på arbetsplatsen. När en internationell studerande inleder sin praktik eller börjar på en ny arbetsplats kan ni ge hen det första anteckningsblocket och instruktioner. Ni kan diskutera med läraren i svenska om vad den studerande kunde dra nytta av att fokusera på. Läraren kan också hjälpa med hur man kan be om stöd av sina kolleger. Framför allt är det meningen att uppmuntra till att använda svenska på jobbet och att utveckla sina språkkunskaper med hjälp av kolleger eller praktikhandledaren.
När det gäller yrkesspråk räcker inte ett översättningsprogram. Risken för översättningsfel är överhängande om någon på nybörjarnivå börjar söka efter motsvarigheter för yrkesjargong från Google Translate. I stället är det bättre att lära sig att be kolleger, som vet vilka fraser som faktiskt används i branschen, om språkligt stöd. Anteckningsblocket stöder i språkinlärningen på rätt sätt och då när det behövs.
För att kunna tillämpa sina språkkunskaper i alla olika situationer på jobbet behövs smidigt och kreativt språkbruk. När t.ex. en sjukskötare har händerna fulla med folk och prylar blir det svårt att börja gräva fram telefonen för att kolla hur det var nu som det sägs på svenska. Målet är förmåga till ändamålsenligt språk – utan hjälpmedel. I dessa situationer är en kollega eller handledare mycket behändigare än Google.
Anteckningsmetoden aktiverar den som lär sig svenska att observera sin omgivning. Då fäster hen sin uppmärksamhet vid hur det går att lära sig svenska under arbetsdagen. När praktikanten följer med sin kollegas eller praktikhandledares arbete kan hen lyssna på kommunikationen mellan t.ex. kolleger och kunder och skriva upp nyttiga fraser. Eller om hen inte vet vad man ska säga i någon situation gäller det att skriva upp situationen och fråga en kollega i efterhand. På så sätt lär hen sig lämpligt språkbruk enligt sina egna behov.
Anteckningsblocket ökar känslan av att ha ansvar över sin språkinlärning. Det gör också att språkinlärningen känns konkret även på arbetsplatsen och inte bara på språkkurser. Språk är en del av våra liv och det är tillåtet att fästa sin uppmärksamhet på språk även på arbetsplatsen. När språkinlärningen också sker i arbetet är man inte lika beroende av kursers och läroböckers innehåll, utan inlärningen kan ske mer kontinuerligt och utifrån eget behov.
Anteckningsmetoden är ett sätt att förverkliga Tokasa-projektets språkavtal. Språkavtalen görs innan praktiken mellan praktikplatsen och praktikanten. I språkavtalet avtalas det även om annan praxis som stöder språkinlärningen under praktiken.
Fördelen med anteckningsmetoden är att det också aktiverar kollegerna och handledarna i att stöda praktikantens språkinlärning. De märker vilka saker som är svåra för just denna praktikant och kan därmed ge konkret hjälp. Det ger båda parter lov att stanna upp och fundera på språk. Detta bäddar också för positiva upplevelser – praktikanten lär sig nya saker och kollegans förståelse för språkinlärning, praktikanten och språkmedvetenhet ökar.
Språkboost-projektets grundtanke är att man kan lära sig språk överallt och att människorna omkring måste delta i inlärningen. Ingen lär sig språk i ett vakuum, utan inlärningen sker i sociala situationer. Anteckningsblocket är därmed ett ypperligt sätt att aktivera arbetsplatsen att stöda språkinlärningen. Samtidigt ger det kollegorna en inblick i vilka saker praktikanten funderar på just nu, vilka saker hens språkkunskaper räcker till just nu och vilka saker hen ännu behöver hjälp med. På så sätt får arbetsplatserna också mer realistiska förväntningar på nya internationella arbetstagares språkkunskaper.
Arbetsplatsen är en av de bästa miljöerna att lära sig yrkesspråk på. Språklärare kan vägleda i att utnyttja olika situationer, men arbetsplatsen är i nyckelposition. Kolleger (och arbetsplatser) som faktiskt ägnar sig åt praktikanters/arbetstagares språkinlärning kan utgöra en avgörande insats i att skapa en positiv atmosfär och ge konkret stöd.
©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK
Anteckningsmetoden , maaliskuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.