Taskuvihko tukee kielenoppimista työssä
Taskuvihko tukee kielenoppimista
Taskuvihko tekee oppijasta aktiivisen havainnoijan. Hän alkaa kiinnittää huomiota siihen, miten kieltä voi oppia työpäivän vuorovaikutustilanteissa. Kun seuraa kollegan tai ohjaajan työskentelyä, voi kuunnella kollegan ja asiakkaan vuoropuhelua ja kirjoittaa hyvät fraasit ylös. Tai kun ei tiedä, mitä sanoisi tietyssä tilanteessa, voi kirjoittaa tilanteen ylös ja kysyä kollegalta, mitä siinä tilanteessa tulisi sanoa.
Taskuvihkoa käytetään järjestelmällisesti osana kielen oppimista työpaikalla. Kun kansainvälinen opiskelija aloittaa harjoittelun tai työn hoitoalalla, hänelle annetaan taskuvihko ja ohjeet sen käyttöön. Suomen kielen opettajan auttaa siinä, mihin asioihin tai tilanteisiin työpaikalla kannattaa kiinnittää huomiota. Samalla kielenoppija saa ohjeet siihen, miten pyytää tukea kollegoilta. Ennen kaikkea oppija saa rohkaisua suomen kielen käyttöön ja kielitaidon kasvattamiseen työpaikalla.
Kun opiskellaan työelämässä tarvittavaa kielitaitoa, Google-kääntäjä ei riitä; rinnalla työskentelevä kollega on paljon luotettavampi apuri. Taskuvihkon käyttö auttaa oppijaa saamaan juuri sitä tukea, mitä hän kulloinkin tarvitsee.
Jotta oppii soveltamaan oppimaansa, kielenkäytössä pitää olla joustava ja luova. Kun hoitaja on kädet kyynärpäitä myöten potilaan sängyssä, hän ei voi kaivaa avuksi puhelinta ja kysyä siltä, mitä tässä tilanteessa sanotaan. Hänellä tulee olla valmius käyttää tilanteessa sopivaa kieltä ilman apuvälineitä. Näissä tilanteissa alan tunteva kollega tai ohjaaja on hyödyllisempi tuki kuin Google.
Taskuvihko tekee oppijasta aktiivisen havainnoijan. Kun hän seuraa kollegan tai ohjaajan työskentelyä, hän voi kuunnella kollegan ja asiakkaan vuoropuhelua ja kirjoittaa hyvät fraasit ylös. Tai kun hän ei tiedä, mitä sanoisi tietyssä tilanteessa, hän voi kirjoittaa tilanteen ylös ja kysyä kollegalta, mitä siinä tilanteessa tulisi sanoa.
Taskuvihkon avulla oppijan omistajuus omaan oppimiseensa kasvaa. Hän kokee tekevänsä konkreettisesti työtä kielenoppimisen eteen myös työpaikalla, eikä ole vain sen varassa, mitä oppii kielikurssilla. Kieli on osa elämää ja siihen on lupa kiinnittää huomiota myös työpaikalla.
Taskuvihko on yksi tapa toteuttaa Tokasa-hankkeessa kehitettyä kielisopimusta, joka tehdään harjoittelupaikan ja opiskelijan kanssa ennen harjoittelun alkua. Kielisopimuksessa sovitaan myös muista käytänteistä, joiden avulla kielenoppimista tuetaan harjoittelun aikana.
Työpaikka on yksi parhaista ympäristöistä oppia työtilanteissa tarvittavaa kieltä. Myös työyhteisöllä on keskeinen rooli kielenoppimisessa. Taskuvihkon avulla myös kielenoppijan työkaverit ja esihenkilö voivat tukea häntä juuri niissä asioissa, jotka ovat juuri tälle oppijalle vaikeita. Tavoitteet ja taskuvihko vähentävät myös työyhteisöjen liiallisia odotuksia siitä, mitä uuden työntekijän tulisi osata jo ennen työn aloittamista.
Yhteinen keskustelu kielestä tekee edistymisen ja ongelmakohdat näkyviksi. Koko työyhteisö voi oppia lisää kielitietoisuudesta ja ymmärtää paremmin kielenoppimisen vaiheita. Kannustavalla työyhteisöllä on tärkeä rooli positiivisen ilmapiirin luomisessa.
©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK
Taskuvihko-materiaali, maaliskuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.