CEFR: Eurooppalaiset kielitaitotasot
Eurooppalainen viitekehys ja taitotasoasteikko EVK = CEFR
Suomessa kielikurssit luokitellaan eri tasoille samalla tavalla kuin muissa EU-maissa. Ennen kuin hakee kielikurssille, on syytä tarkistaa mikä on oikeantasoinen kurssi.
Kielikurssien tasot luokitellaan yleensä eurooppalaisen viitekehyksen arviointiasteikon (EVK) perusteella. Sen mukaan alin taso on perustaso A1.1 ja ylin taso C2.2.
Kurssin aloitustaso tarkoittaa tasoa, josta kurssi alkaa, ja kurssin tavoitetaso on se taso, johon kurssilla pyritään.
Joskus kurssien tasoja kuvataan muilla tavoilla. Jos kurssin taso on Aloitustaso 0, kurssi on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät osaa lainkaan suomea.
Tietoa tasoista
Aloitustaso 0
- Ei suomen kielen taitoa
Perustaso (A1.1−A2.2)
- Perustaso alkaa A1.1 - Kielitaidon alkeet
- Perustaso A1.2 - Kielitaidon alkeet
- Perustaso A1.3 - Selviät yksinkertaisista ei-työelämän tilanteista. Kirjoitat vähän.
- Perustaso A2.1 - Selviät tavallisista asiointitilanteista.
- Perustaso A2.2 - Ymmärrät tuttuja aiheita melko paljon. Kirjoitat yksinkertaista kieltä.
Keskitaso (B1.1−B2.2)
- Keskitaso alkaa B1.1 - Kohtalainen kielitaito tavallisissa työn ja vapaa-ajan tilanteissa.
- Keskitaso B1.2 - Luonteva osaaminen tavallisissa työn ja vapaa-ajan tilanteissa.
- Kesitaso B2.1 - Itsenäisen kielitaidon perustaso.
- Keskitaso B2.2 - Toimiva itsenäinen kielitaito.
Ylin taso (C)
- Ylin taso C - Taitava tai äidinkielen tasoinen kielitaito. C-tason kursseissa on myös tarkempi tasoluokitus C1.1, C1.2, C2.1 tai C2.2.
Tasojen kuvailuteksti on InfoFinlandin sivulta.
Kielitaidon arvioinnissa käytetään yleisen kielitutkinnon tasoluokitusta. Saat tietoa siitä, miten voit vertailla kurssien tasoja kielitutkinnon tasoihin InfoFinlandin sivulta.
Virallinen todistus kielitaidosta I InfoFinland
Löydät kielitaidon tasojen kuvausasteikon alla. Asteikko avaa yksityiskohtaisesti kielen ymmärtämisen ja tuottamisen taidot eri taitotasoilla. Suomenkielinen asteikko löytyy myös Opetushallituksen sivuilta.
Asteikkoa voidaan käyttää oppimisen, opettamisen ja arvioinnin tukena ja välineenä.