Taskuvihko kielenoppimisen tueksi
Menetelmä ammatillisen kielen oppimiseen työpaikalla
Kieltä oppiva työntekijä ja työtoverit
Jatkuva toiminta ja havaintojen ja kysymysten käsittely päivittäin tai viikoittain
Sitoo kielenoppimisen työntekijän tarpeisiin ja osaksi työtilanteita sekä tekee kielenoppimisesta yhteistä toimintaa
Taskuvihon avulla oppiminen lähtee oppijan omista tarpeista ja havainnoista. Oma-aloitteinen kielen havainnointi työpaikalla ja uusien sanojen muistiin kirjoittaminen lisää oppijan vastuuta kielen oppimisesta.
Työpaikalla on runsaasti tilanteita, joissa ammatillista kielitaitoa voi opetella käytännössä. Taskuvihon avulla työntekijä alkaa kiinnittää huomiota työpäivän vuorovaikutustilanteisiin. Hän voi seurata työtoverin työskentelyä ja kuunnella työtoverin ja asiakkaan keskustelua ja kirjoittaa sanoja ja fraaseja muistiin. Epäselvissä tilanteissa hän voi kirjoittaa ylös sanat, joita ei ymmärtänyt ja kysyä työtoverilta selvennystä. Näin hän oppii eri tilanteisiin sopivaa kielenkäyttöä.
Oman alan ammattisanastoa tai tilanteeseen sopivaa käännöstä ei välttämättä löydä käännöstyökaluista. Käännösvirheiden vaara kasvaa, kun kielenoppija ei löydä sopivaa vastinetta hakemalleen ilmaisulle. Työtoverilta oppija saa juuri sellaista tukea, mitä hän siinä tilanteessa tarvitsee. Taskuvihkoon kirjoitetut asiat jäävät myös paremmin mieleen.
Taskuvihon käyttö täydentää kielikurssilla opittua. Kursseilla opitaan yleistä kielitaitoa, mutta omalle alalle ja työpaikalle tyypillinen kielenkäyttö opitaan parhaiten työpaikalla. Kielenopettajalla ei ole riittävästi tietoa eri alojen kielellisistä käytänteistä, ja siksi työtoverit ovat tässä parhaita opettajia.
Työyhteisöllä on keskeinen rooli ammatillisen kielen oppimisessa. Taskuvihon avulla kielenoppijan työtoverit ja esihenkilö voivat tukea häntä juuri niissä asioissa, jotka ovat juuri tälle oppijalle vaikeita.
Työpaikalla tulee vastaan kielellisesti haastavia tilanteita yllättäenkin, eikä niissä aina pysty välittömästi pyytämään apua työtoverilta. Taskuvihon avulla asiaan voi palata sopivassa tilanteessa.
Monissa työtehtävissä puhelinta ei voi pitää jatkuvasti esillä. Paperisen vihon etu puhelimen muistiinpanoihin verrattuna on se, että työtoverit näkevät heti, että kyse on kielenoppimiseen liittyvästä toiminnasta, ja voivat mahdollisesti tarjota apuaan välittömästi.
Yhteinen keskustelu kielestä tekee edistymisen ja ongelmakohdat näkyviksi. Koko työyhteisö voi oppia lisää kielitietoisuudesta ja ymmärtää paremmin kielenoppimisen vaiheita. Kannustavalla työyhteisöllä on tärkeä rooli positiivisen ilmapiirin luomisessa.
- Kerro, miten taskuvihkoa voi käyttää ja milloin havaintoja ja kysymyksiä voidaan käydä läpi.
- Keskustelkaa tyypillisistä tilanteista ja asioista, joihin työntekijän kannattaa kiinnittää huomiota.
- Kannusta työntekijää kielen aktiiviseen havainnoimiseen työpaikalla.
- Rohkaise työntekijää käyttämään suomen kieltä.
- Varmista, että kaikki työpaikalla tietävät taskuvihon käyttämisestä ja siitä, miten työtoverit voivat auttaa kielen oppimisessa.
Tutustu myös
Kielityöpaja
Työpaja, jossa keskustellaan työstä nousevista (kieli)kysymyksistä ja etsitään ratkaisuja yhdessä
Esim. 1 h joka toinen viikko
Työntekijät oppivat työssä relevanttia kieltä
Kielimentori
Toimintamalli kieliasioiden fasilitointiin työyhteisössä
Koulutus (esim. 1 pv), fasilitoinnille varataan työaikaa
Kielimentorimalli tukee kielenoppimista ja lisää työyhteisön kielitietoisuutta
Kielenoppimissuunnitelma
Muokattava materiaali kielenoppimissuunnitelman tekemiseen, sisältää ohjeet esihenkilölle ja pohdintakysymykset työntekijälle
Valmistautuminen 10 min, keskustelu 10–15 min
Kielitaidon kehittyminen otetaan osaksi ammatillista kehittymistä
Ammatillisen kielen oppiminen työpaikalla
Video ammatillisen kielenoppimisen tukemisesta työpaikalla
Videon kesto 22 min
Työyhteisö saa konkreettisia keinoja kielenoppimisen tukemiseen
Vinkkejä suomenoppijan tukemiseen
Vinkkejä kielenoppijan kanssa keskustelemiseen ja oman puheen selkeyttämiseen
15 vinkkiä esimerkkeineen
Äidinkielinen työntekijä oppii selkeyttämään omaa puhettaan ja tukemaan kielenoppijaa keskusteluun osallistumisessa
Videot: Kieltä oppivan kollegan kohtaaminen
Kolme lyhyttä videota, joissa vinkkejä kieltä oppivan työtoverin kohtaamiseen
Yhteensä 2,5 minuuttia
Työyhteisön jäsenet oppivat suhtautumaan luontevasti erilaisiin kielitaitoihin vuorovaikutustilanteissa
Fraaseja kahvihuoneeseen -vihko ja video
Keskusteluvihko (ja video), jossa puhekielen fraaseja kielenoppijalle ja vinkkejä puheen selkeyttämiseen äidinkieliselle puhujalle
15 teemaa, jokaisesta 3-4 fraasia ja video (13 min), lisäksi 15 vinkkiä äidinkieliselle puhujalle
Kannustaa suomenkielisen keskustelun harjoittelemiseen työpaikan sosiaalisissa tilanteissa
©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK
Taskuvihko-materiaali, maaliskuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.