Miten suunnitellaan kielitietoinen perehdytys?
Ohjeet kieltä oppivan uuden työntekijän perehdytyksen suunnitteluun.
HR, johto, esihenkilöt, perehdyttäjät
Varaa lisäaikaa kieliasioiden huomioimiseen perehdytyksen suunnittelussa.
Auttaa hahmottamaan, millaisia kieleen liittyviä tukitoimia perehdytyksessä tarvitaan.
Työpaikalla tapahtuvat erilaiset ohjaustilanteet, kuten perehdyttäminen tai työharjoittelu, ovat avaintilanteita ammatillisen kielenkehityksen kannalta. Erityisesti tehtävissä, joissa työskentelykieli tulee olemaan suomi, perehdytystilanteet ovat luonteva tilaisuus kielitaidon kehittämiseen. Perehdytystilanteet eivät kuitenkaan automaattisesti kehitä kielitaitoa: jos perehdytettävä ei saa tilaisuuksia osallistua vuorovaikutukseen tai jos kieleen ei kiinnitetä huomiota osana perehdytystä, kielitaito ei välttämättä pääse kehittymään.
Jotta perehdyttäminen palvelisi myös kielenoppimista mahdollisimman hyvin, perehdyttäjän on tärkeää toimia kielitietoisesti. Varmista, että huomioit perehdytyksessä seuraavat vaiheet:
Kielitaitoisen ohjaamisen ja perehdyttämisen ytimessä on tietoisuus siitä, millaista kieltä työpaikalla ja sen moninaisissa työtehtävissä käytetään ja millaista kielellistä osaamista nämä tilanteen vaativat. Toimitaanko työssä oman alan ammattilaisten kesken vai kuuluuko työhön vuorovaikutusta asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa? Pitääkö asiakkaita osata esimerkiksi neuvoa ja ohjata? Ovatko vuorovaikutustilanteet ennakoitavissa ja harjoiteltavissa etukäteen vai kuuluuko työhön ennakoimattomia tilanteita?
Perehdytysmateriaalin kannattaa olla kielellisesti selkeää ja tarjota kielellisiä malleja tilanteisiin, jotka toistuvat työssä usein tai ovat potentiaalisesti haastavia. Perehdytysmateriaalissa voi olla hyvä välttää metaforia – kun tarkoitetaan organisaation perustaa ja arvoja, ei selkeyden vuoksi kannata puhua kivijalasta.
Työntekijän kielitaitoa on hyödyllistä pyrkiä arvioimaan jo ennen perehdytystä. Paras tilanne on, jos työntekijän kielitaito on jo melko lähellä sitä, mitä työssä vaaditaan.
On hyödyllistä määritellä perehdytysjakson kielitavoitteet oppijan kielitaitotason sekä työssä vaadittavan kielitaidon mukaan. Myös suomea osaaville työkavereille voidaan kirjata kielenoppijan tukemiseen tähtääviä kielitavoitteita. Tavoitteet eri kielitasoille voivat olla esimerkiksi seuraavia:
A1 | tutustuminen tarkkailijan roolissa työpaikan suomenkieliseen viestintäympäristöön |
---|---|
A2 | osallistuminen keskusteluun suomeksi rutiininomaisissa tilanteissa |
B1 | osallistuminen ammatillisiin suomenkielisiin keskusteluihin |
B2 | monimutkaisempienkin viestintätilanteiden vaivaton seuraaminen ja niihin osallistuminen |
C1–C2 | viestinnän mukauttaminen vastaanottajan mukaan, kielenoppijan tukena toimiminen |
Tutustu myös
Miten rekrytoit kielitietoisesti?
Ohjeet kielitietoisen rekrytoinnin eri vaiheiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Varataan lisäaikaa kieliasioiden huomioimiseen
Laajentaa rekrytoitavien poolia ja valmistaa sekä hakijaa että työyhteisöä sujuvaan työn aloitukseen.
Miten perehdytät kielitietoisesti?
Ohjeet kielen huomioimiseen ja kielenoppimisen tukemiseen perehdytyksessä.
Varataan perehdytystilanteissa lisäaikaa kieliasioiden käsittelyyn.
Uusi työntekijä oppii perehdytyksessä työssä relevanttia kieltä.
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja
Miten suunnitellaan kielitietoinen perehdytys, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.