Hur planerar man en språkmedveten introduktion?

I planeringen av en språkmedveten introduktion skapas praxis för att beakta språkfrågor och förbereds arbetsgemenskapen för att ta emot en anställd som lär sig språket.
Kuvituskuva
Innehåll:

Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket

Målgrupp:

HR, ledningen, cheferna, introducerarna

Tid:

Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen

Nytta:

Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen

Olika handledningssituationer på arbetsplatsen, såsom introduktion eller arbetspraktik, är nyckelsituationer med tanke på den yrkesmässiga språkutvecklingen. I synnerhet i uppgifter där arbetsspråket kommer att vara finska/svenska är introduktionssituationer ett naturligt tillfälle att utveckla språkkunskaperna. Introduktionssituationer utvecklar dock inte automatiskt språkkunskaperna: om den som introduceras inte får tillfälle att delta i interaktionen eller om språket inte uppmärksammas som en del av introduktionen utvecklas inte nödvändigtvis språkkunskaperna. 

För att introduktionen också ska betjäna språkinlärningen så bra som möjligt är det viktigt att introduceraren agerar på ett språkmedvetet sätt. Se till att följande skeden beaktas i introduktionen: 

You might be interested in

The student is smiling and chatting with the teacher at a table. The student looks at the smiling teacher with a pen in her hand. There are some sheets of paper and a computer on the table.

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering

Tid:

Reservera extra tid för att beakta språkfrågor

Nytta:

Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet

Kuvituskuva

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen

Tid:

I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden

Nytta:

I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja

Miten suunnitellaan kielitietoinen perehdytys, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!