Hur planerar man en språkmedveten introduktion?
Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket
HR, ledningen, cheferna, introducerarna
Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen
Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen
Olika handledningssituationer på arbetsplatsen, såsom introduktion eller arbetspraktik, är nyckelsituationer med tanke på den yrkesmässiga språkutvecklingen. I synnerhet i uppgifter där arbetsspråket kommer att vara finska/svenska är introduktionssituationer ett naturligt tillfälle att utveckla språkkunskaperna. Introduktionssituationer utvecklar dock inte automatiskt språkkunskaperna: om den som introduceras inte får tillfälle att delta i interaktionen eller om språket inte uppmärksammas som en del av introduktionen utvecklas inte nödvändigtvis språkkunskaperna.
För att introduktionen också ska betjäna språkinlärningen så bra som möjligt är det viktigt att introduceraren agerar på ett språkmedvetet sätt. Se till att följande skeden beaktas i introduktionen:
Kärnan i språkmedveten handledning och introduktion är medvetenheten om vilket slags språk som används på arbetsplatsen och i dess mångsidiga arbetsuppgifter samt hurdana språkkunskaper dessa kräver. Arbetar man bland yrkespersoner inom den egna branschen eller ingår växelverkan med kunder och intressentgrupper i arbetet? Måste man till exempel kunna ge klienter råd och handledning? Kan interaktionssituationer förutses och övas på förhand eller ingår det oförutsedda situationer i arbetet?
Introduktionsmaterialet bör ha ett tydligt språk och erbjuda språkliga modeller för situationer som upprepas ofta i arbetet eller som potentiellt är utmanande. I introduktionsmaterialet kan det vara bra att undvika metaforer – när man avser organisationens grund och värderingar lönar det sig för tydlighetens skull inte att tala om en stenfot.
Det är bra att försöka bedöma den anställdas språkkunskaper redan före introduktionen. Den bästa situationen är om arbetstagarens språkkunskaper redan ligger ganska nära det som krävs i arbetet.
Det är nyttigt att fastställa introduktionsperiodens språkliga mål enligt inlärarens språkkunskapsnivå och de språkkunskaper som krävs i arbetet. Man kan även ställa upp språkmål som syftar till att stödja språkinlärare för arbetskamraterna som kan finska/svenska. Målen för olika språknivåer kan till exempel vara följande:
A1 | att bekanta sig med arbetsplatsens finsk-/svenskspråkiga kommunikationsmiljö i rollen som observatör |
---|---|
A2 | att delta i diskussionen på finska/svenska i rutinmässiga situationer |
B1 | att delta i yrkesmässiga finsks-/svenskspråkiga diskussioner |
B2 | att lätt följa även mer komplicerade kommunikationssituationer och delta i dem |
C1–C2 | att anpassa kommunikationen efter mottagaren, fungera som stöd för språkinläraren |
You might be interested in
Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering
Reservera extra tid för att beakta språkfrågor
Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet
Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen
I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden
I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja
Miten suunnitellaan kielitietoinen perehdytys, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.