Arbetsgivare

Hur planerar man en språkmedveten introduktion?

I planeringen av en språkmedveten introduktion skapas praxis för att beakta språkfrågor och förbereds arbetsgemenskapen för att ta emot en anställd som lär sig språket.
Tre personer vid ett bord med bärbara datorer och anteckningsböcker. Kvinnan i fokus har lockigt hår och bär en rödvit skjorta.
Innehåll:

Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket

Målgrupp:

HR, ledningen, cheferna, introducerarna

Tid:

Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen

Nytta:

Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen

Olika handledningssituationer på arbetsplatsen, såsom introduktion eller arbetspraktik, är nyckelsituationer med tanke på den yrkesmässiga språkutvecklingen. I synnerhet i uppgifter där arbetsspråket kommer att vara finska/svenska är introduktionssituationer ett naturligt tillfälle att utveckla språkkunskaperna. Introduktionssituationer utvecklar dock inte automatiskt språkkunskaperna: om den som introduceras inte får tillfälle att delta i interaktionen eller om språket inte uppmärksammas som en del av introduktionen utvecklas inte nödvändigtvis språkkunskaperna. 

För att introduktionen också ska betjäna språkinlärningen så bra som möjligt är det viktigt att introduceraren agerar på ett språkmedvetet sätt. Se till att följande skeden beaktas i introduktionen: 

Identifiera behoven gällande språkkunskaper

  • Kärnan i språkmedveten handledning och introduktion är medvetenheten om vilket slags språk som används på arbetsplatsen och i dess mångsidiga arbetsuppgifter samt hurdana språkkunskaper dessa kräver. 
  • Arbetar man bland yrkespersoner inom den egna branschen eller ingår växelverkan med kunder och intressentgrupper i arbetet? Måste man till exempel kunna ge klienter råd och handledning? Kan interaktionssituationer förutses och övas på förhand eller ingår det oförutsedda situationer i arbetet?

Se över introduktionsmaterialet

  • Introduktionsmaterialet bör ha ett tydligt språk och erbjuda språkliga modeller för situationer som upprepas ofta i arbetet eller som potentiellt är utmanande. 
  • I introduktionsmaterialet kan det vara bra att undvika metaforer – när man avser organisationens grund och värderingar lönar det sig för tydlighetens skull inte att tala om en stenfot.

 Bedöm utgångsnivån för språkkunskaperna

  • Det är bra att försöka bedöma den anställdas språkkunskaper redan före introduktionen. Den bästa situationen är om arbetstagarens språkkunskaper redan ligger ganska nära det som krävs i arbetet.

Ställ upp mål för språkkunskaperna

  • Det är nyttigt att fastställa introduktionsperiodens språkliga mål enligt inlärarens språkkunskapsnivå och de språkkunskaper som krävs i arbetet. Läs mer om CEFR – gemensam europeisk referensram för språk.
  • Man kan även ställa upp språkmål som syftar till att stödja språkinlärare för arbetskamraterna som kan finska/svenska. 
  • Målen för olika språknivåer kan till exempel vara följande:
A1 att bekanta sig med arbetsplatsens finsk-/svenskspråkiga kommunikationsmiljö i rollen som observatör
A2 att delta i diskussionen på finska/svenska i rutinmässiga situationer
B1 att delta i yrkesmässiga finsks-/svenskspråkiga diskussioner
B2 att lätt följa även mer komplicerade kommunikationssituationer och delta i dem
C1–C2 att anpassa kommunikationen efter mottagaren, fungera som stöd för språkinläraren

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja

Hur planerar man en språkmedveten introduktion?, augusti 2024, producerat av Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja, är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.

Se också

The student is smiling and chatting with the teacher at a table. The student looks at the smiling teacher with a pen in her hand. There are some sheets of paper and a computer on the table.

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering

Tid:

Reservera extra tid för att beakta språkfrågor

Nytta:

Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet

Fyra personer har möte i ett konferensrum med en stor skärm på väggen. Två personer utbyter ett föremål.

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen

Tid:

I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden

Nytta:

I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet

Kuvituskuva

Bedömning av arbetstagarens språkkunskaper

Innehåll:

Information om kraven på språkkunskaper i yrkena samt språkkunskapsnivåer och -test

Tid:

Bekanta sig med materialet enligt organisationens behov

Nytta:

Ökad förståelse för bedömning av språkkunskaper i yrkessammanhang

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!