Arbetsgivare

Bedömning av arbetstagarens språkkunskaper

På den här sidan hittar du hjälpmedel för att bedöma arbetstagarens språkkunskaper.
Kuvituskuva
Innehåll:

Information om kraven på språkkunskaper i yrkena samt språkkunskapsnivåer och -test

Tid:

Bekanta sig med materialet enligt organisationens behov

Nytta:

Ökad förståelse för bedömning av språkkunskaper i yrkessammanhang

Bekanta dig med språkkraven inom olika yrkesområden, språktesten samt beskrivningen av språkkunskaperna med hjälp av den europeiska referensramen. 

Språkkrav för olika yrken

Anvisningar för att erkänna utländsk examen, en lista på språkkrav och behörighetskrav för olika yrken och myndigheterna som gör beslut om behörighet.

Två personer har ett samtal i en kontorsmiljö, en med en persikotröja, och den andra i en svart jacka. En bärbar dator är på bordet.

CEFR – Gemensam europeisk referensram för språk

Information om språkkursers nivåer och CEFR-skalan.

Två personer står längst upp i en trätrappa och pekar på en surfplatta. Trappan har träledstänger.

Allmänna språkexamina (YKI)

Information om allmänna språkexamina (YKI-test).

En person skriver i en anteckningsbok på ett träbord med en laptop och hörlurar i närheten.

Språkexamina för statsförvaltningen (VTK)

Information om språkexamina för statsförvaltningen (VTK).

Det sitter två studerande i främsta raden i ett klassrum, den ena tittar på läraren och den andra på sin dator.

Självbedömingstest

Bedöm dina språkkunskaper och utforska hur du lär dig språk bäst.

A woman is sitting at a table, smiling and looking at her phone.

Se också

The student is smiling and chatting with the teacher at a table. The student looks at the smiling teacher with a pen in her hand. There are some sheets of paper and a computer on the table.

Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering

Tid:

Reservera extra tid för att beakta språkfrågor

Nytta:

Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet

Fyra personer har möte i ett konferensrum med en stor skärm på väggen. Två personer utbyter ett föremål.

Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?

Innehåll:

Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen

Tid:

I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden

Nytta:

I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet

Tre personer vid ett bord med bärbara datorer och anteckningsböcker. Kvinnan i fokus har lockigt hår och bär en rödvit skjorta.

Hur planerar man en språkmedveten introduktion?

Innehåll:

Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket

Tid:

Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen

Nytta:

Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!