Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering
HR, ledningen, rekryteringsansvariga, chefer
Reservera extra tid för att beakta språkfrågor
Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet
- Introducera arbetsgemenskapen i att ta emot en arbetskamrat med ett främmande språk som modersmål. Ett bra mottagande är en viktig del av en lyckad start på arbetet.
- Om arbetsgemenskapen är beredd att stödja språkinlärningen eller kräver att den sökande förbinder sig till att lära sig finska ska du ange detta i platsannonsen.
- Definiera språkkunskapskraven för arbetsuppgiften enligt de verkliga arbetsuppgifterna. Underskatta inte det finska/svenska språkets betydelse, men överbetona det inte heller.
Bekanta dig vid behov med lagar som behandlar kraven på språkkunskaper:
- Förvaltningslagen 2003/434 9 §
- Lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården 2015/1659 18a §
- Förordning om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet 986/1996; (2003/1133) 9 §
- Diskrimineringslagen 1325/2014
- Ge den arbetssökande realistisk information om hur livet i Finland kan se ut om hen inte kan finska/svenska alls.
- Berätta vilka alternativ den sökande har för att lära sig finska/svenska.
- Berätta vilka fördelar språkkunskaperna kan medföra och vilken satsning som krävs för att lära sig språket.
- Om möjligt kan du ta med dig internationella arbetstagare som tidigare anställts i arbetsgemenskapen i intervjun så att sökandena kan fråga dem om att bo i Finland och lära sig språket.
- Kartlägg den sökandes motivation att lära sig finska/svenska.
- Kom ihåg att den arbetssökande inte nödvändigtvis ger den bästa bilden av sina språkkunskaper när hen är nervös.
- Gör vid behov en bedömning av den sökandes utgångsnivå i finska/svenska till exempel med hjälp av ett verktyg för självutvärdering, en språkexpert eller bedömningsblanketter som producerats inom projektet OsaajaKS:
- Se till att de löften om stöd för språkkunskaper som getts infrias under introduktionen och när arbetet inleds.
- Se till att arbetsgemenskapen får stöd för att stödja språkinlärningen och agera i en förändrad språksituation.
- Saarela, I., & Ahlfors, G. (2022) Kielitietoinen rekrytointi ja työyhteisö. Työkaluja työnantajalle kielitietoiseen ja inklusiiviseen työyhteisöön. Helsinki: Väestöliitto. Linkki oppaaseen Väestöliiton sivuille.
- Teknologiateollisuus ry (2022) Diversity, equity, and inclusion in the technology industry. Becoming an internationally attractive workplace. Valo 2.0 -hankkeessa tuotettu opas yrityksille kansainvälisten osaajien rekrytointiin, johtamiseen ja työkulttuurin kehittämiseen. Linkki oppaaseen Teknologiateollisuuden sivuille.
You might be interested in
Hur planerar man en språkmedveten introduktion?
Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket
Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen
Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen
Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen
I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden
I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja
Miten rekrytoit kielitietoisesti, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.