Hur introducerar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för att beakta språket och stödja språkinlärningen i introduktionen
introducerare, chefen
I introduktionssituationer reserveras extra tid för att behandla språkärenden
I introduktionssituationer lär sig den nya arbetstagaren språk som är relevant i arbetet
En välplanerad introduktion beaktar den anställdas språkkunskaper och stöder inlärningen av språket redan från början. Praxis som tillägnats i den språkmedvetna introduktionen fungerar också mer allmänt som stöd för kontinuerlig språkinlärning i arbetsgemenskapen.
I den språkmedvetna introduktionen ska åtminstone följande beaktas:
Uppmuntra den som introduceras att observera språkliga uttryck som andra arbetstagare använder och det språk som används i arbetsplatsens meddelanden eller dokument. Erbjud språkinläraren ett arbetspar som kan finska/svenska i början.
Presentera arbetsrelaterad terminologi och uttryck genom att verbalisera din verksamhet under introduktionen.
Gör upp listor på arbetsplatsen över typiska termer som används i arbetet. Tillsammans med språkinläraren kan du också fundera på vilket uttryck som passar in i en viss situation eller vilka nyanser olika uttryck har.
Ge en ny arbetstagare möjlighet att öva på att använda språket i arbetssituationer. Ni kan tillsammans i förväg söka ett lämpligt uttryckssätt och lämpliga basfraser.
Erbjud språkinläraren möjlighet att använda språket i verkliga situationer under introduktionen. I början kan du vara med i situationerna och erbjuda språkinläraren stöd och modeller för språkbruk.
Ge respons så att du 1) lyfter fram en observation, 2) berättar hur verksamheten påverkar mottagaren och 3) till sist ger ett ändringsförslag.
You might be interested in
Hur rekryterar du på ett språkmedvetet sätt?
Anvisningar för planering och genomförande av olika skeden av språkmedveten rekrytering
Reservera extra tid för att beakta språkfrågor
Utvidgar poolen av personer som kan rekryteras och förbereder både den sökande och arbetsgemenskapen för en smidig start av arbetet
Hur planerar man en språkmedveten introduktion?
Anvisningar för planering av introduktion för nya anställda som lär sig språket
Extra tid reserveras för att beakta språkfrågor i planeringen av introduktionen
Hjälper till att gestalta vilka språkrelaterade stödåtgärder som behövs i introduktionen
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja
Miten perehdytät kielitietoisesti, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.