Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen
Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Arbetstagaren som lär sig språket och arbetskamrate
Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer
Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna
Med hjälp av anteckningsmetoden utgår lärandet från inlärarens egna behov och observationer. Att observera språket på arbetsplatsen och skriva ner nya ord på eget initiativ ökar inlärarens ansvar för att lära sig språket.
Det finns många situationer på arbetsplatsen där man kan lära sig de yrkesmässiga språkkunskaperna i praktiken. Med hjälp av anteckningsmetoden börjar arbetstagaren fästa uppmärksamhet vid interaktionssituationer under arbetsdagen. Hen kan följa arbetskamratens arbete och lyssna på arbetskamratens och kundens samtal och skriva ner ord och fraser. I oklara situationer kan hen anteckna ord som hen inte förstod och be en kollega förklara dem. På så sätt lär hen sig lämpligt språkbruk i olika situationer.
Yrkesterminologin inom den egna branschen eller en översättning som lämpar sig för situationen hittas inte nödvändigtvis i översättningsverktygen. Risken för översättningsfel ökar när språkinläraren inte hittar lämplig motsvarighet till det uttryck hen söker. Arbetskamraten ger inläraren just det stöd hen behöver i den situationen. Inläraren kommer också bättre ihåg det hen antecknat i häftet.
Anteckningsmetoden kompletterar det hen lärt sig på språkkursen. På kurserna lär man sig allmänna språkkunskaper, men språkbruket som är typiskt för den egna branschen och arbetsplatsen lär man sig bäst på arbetsplatsen. Språkläraren har inte tillräcklig information om hur språk används inom olika branscher och därför är arbetskamraterna de bästa lärarna för det.
Arbetsgemenskapen har en central roll i inlärningen av yrkesspråket. Med hjälp av anteckningsmetoden kan språkinlärarens arbetskamrater och chef stöda hen i just de frågor som är svåra för just denna inlärare.
På arbetsplatsen kan det uppstå språkligt utmanande situationer utan förvarning och man kan inte alltid be en arbetskamrat om hjälp omedelbart. Med hjälp av anteckningsmetoden kan man återkomma till saken i en lämplig situation.
I många arbetsuppgifter kan telefonen inte ständigt hållas framme. Fördelen med att anteckna i pappershäftet istället för i telefonen är att arbetskamraterna genast ser att det hör ihop med språkinlärning, och kan möjligen erbjuda sin hjälp genast.
En gemensam diskussion om språket synliggör framstegen och problempunkterna. Hela arbetsgemenskapen kan lära sig mer om språkmedvetenhet och bättre förstå språkinlärningens skeden. En uppmuntrande arbetsgemenskap spelar en viktig roll i att skapa en positiv atmosfär.
- Berätta hur man använder anteckningsmetoden och när man kan gå igenom observationerna och frågorna.
- Diskutera typiska situationer och frågor som det lönar sig för den anställda att fästa uppmärksamhet vid.
- Uppmuntra arbetstagaren att aktivt observera språket på arbetsplatsen.
- Uppmuntra arbetstagaren att använda finska.
- Se till att alla på arbetsplatsen vet att språkinläraren använder anteckningsmetoden och arbetskamraterna vet hur de kan hjälpa till.
You might be interested in
Språkverkstad
Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans
T.ex. 1 h varannan vecka
De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet
Språkmentor
Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen
Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering
Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen
Plan för språkinlärning
Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning
Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min
Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen
Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Video om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen
Videons längd 22 min
Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen
Tips för att stöda en person som lär sig finska
Tips för att diskutera med språkinläraren och förtydliga det egna talet
15 tips med exempel
Arbetstagaren med språkkunskaper på modersmålsnivå lär sig att förtydliga sitt eget tal och stöda språkinläraren i att delta i diskussionen.
(Publiceras på svenska 2024) Videot: Kieltä oppivan kollegan kohtaaminen
Kolme lyhyttä videota, joissa vinkkejä kieltä oppivan työtoverin kohtaamiseen
Yhteensä 2,5 minuuttia
Työyhteisön jäsenet oppivat suhtautumaan luontevasti erilaisiin kielitaitoihin vuorovaikutustilanteissa
Häftet och videon Fraaseja kahvihuoneeseen
Diskussionshäfte (och video) med talspråkliga fraser för den som lär sig språket och tips för att förtydliga talet för den som talar sitt modersmål
15 teman, för varje 3–4 fraser och en cirka en minut lång video (sammanlagt 13 minuter videomaterial); 15 tips för modersmålstalare
Uppmuntrar till att öva diskussioner på finska i sociala situationer på arbetsplatse
©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK
Taskuvihko-materiaali, maaliskuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.