Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen
Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Arbetstagaren som lär sig språket och arbetskamrate
Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer
Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna
Med hjälp av anteckningsmetoden utgår lärandet från inlärarens egna behov och observationer. Att observera språket på arbetsplatsen och skriva ner nya ord på eget initiativ ökar inlärarens ansvar för att lära sig språket.
Det finns många situationer på arbetsplatsen där man kan lära sig de yrkesmässiga språkkunskaperna i praktiken. Med hjälp av anteckningsmetoden börjar arbetstagaren fästa uppmärksamhet vid interaktionssituationer under arbetsdagen. Hen kan följa arbetskamratens arbete och lyssna på arbetskamratens och kundens samtal och skriva ner ord och fraser. I oklara situationer kan hen anteckna ord som hen inte förstod och be en kollega förklara dem. På så sätt lär hen sig lämpligt språkbruk i olika situationer.
Yrkesterminologin inom den egna branschen eller en översättning som lämpar sig för situationen hittas inte nödvändigtvis i översättningsverktygen. Risken för översättningsfel ökar när språkinläraren inte hittar lämplig motsvarighet till det uttryck hen söker. Arbetskamraten ger inläraren just det stöd hen behöver i den situationen. Inläraren kommer också bättre ihåg det hen antecknat i häftet.
Anteckningsmetoden kompletterar det hen lärt sig på språkkursen. På kurserna lär man sig allmänna språkkunskaper, men språkbruket som är typiskt för den egna branschen och arbetsplatsen lär man sig bäst på arbetsplatsen. Språkläraren har inte tillräcklig information om hur språk används inom olika branscher och därför är arbetskamraterna de bästa lärarna för det.
Arbetsgemenskapen har en central roll i inlärningen av yrkesspråket. Med hjälp av anteckningsmetoden kan språkinlärarens arbetskamrater och chef stöda hen i just de frågor som är svåra för just denna inlärare.
På arbetsplatsen kan det uppstå språkligt utmanande situationer utan förvarning och man kan inte alltid be en arbetskamrat om hjälp omedelbart. Med hjälp av anteckningsmetoden kan man återkomma till saken i en lämplig situation.
I många arbetsuppgifter kan telefonen inte ständigt hållas framme. Fördelen med att anteckna i pappershäftet istället för i telefonen är att arbetskamraterna genast ser att det hör ihop med språkinlärning, och kan möjligen erbjuda sin hjälp genast.
En gemensam diskussion om språket synliggör framstegen och problempunkterna. Hela arbetsgemenskapen kan lära sig mer om språkmedvetenhet och bättre förstå språkinlärningens skeden. En uppmuntrande arbetsgemenskap spelar en viktig roll i att skapa en positiv atmosfär.
- Berätta hur man använder anteckningsmetoden och när man kan gå igenom observationerna och frågorna.
- Diskutera typiska situationer och frågor som det lönar sig för den anställda att fästa uppmärksamhet vid.
- Uppmuntra arbetstagaren att aktivt observera språket på arbetsplatsen.
- Uppmuntra arbetstagaren att använda finska.
- Se till att alla på arbetsplatsen vet att språkinläraren använder anteckningsmetoden och arbetskamraterna vet hur de kan hjälpa till.
©2023 Hanna Aho och Metropolia
Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen, mars 2023, producerat av Hanna Aho, är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.
Se också
Språkverkstad
Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans
T.ex. 1 h varannan vecka
De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet
Språkmentor
Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen
Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering
Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen
Plan för språkinlärning
Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning
Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min
Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen
Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Video om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen
Videons längd 22 min
Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen