Språkverkstad
Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans
Leds av en kollega som behärskar språket väl eller har det som sitt första språk
T.ex. 1 h varannan vecka
Arbetsspråket är finska eller svenska. I arbetsgemenskapen finns flera anställda vars språkkunskaper fortfarande är begränsade.
De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet
Språkverkstaden är en språkdiskussions- och inlärningssituation som arbetsgemenskapen genomför och som språkinlärarna kan delta i under arbetstid
Språkverkstaden bygger på deltagarnas egna behov, önskemål och utmaningar. Samtalet styrs av kollegor, språkmentorer, personer som ansvarar för introduktionen eller chefer enligt vad man har kommit överens om i arbetsgemenskapen. Dessutom får språkinlärarna kamratstöd och tips om språkinlärning av varandra i språkverkstaden.
Språkverkstadsarbete lämpar sig särskilt för arbetsplatser där det finns arbetstagare som lär sig flera språk. Om det på arbetsplatsen endast finns en eller få arbetstagare som lär sig språk, kan man utnyttja andra metoder för att stöda språkinlärningen, till exempel fickhäfte och språkmentor.
I arbetet i språkverkstaden är det viktigt att man behandlar interaktionsmodeller och fraser för situationer som är viktiga för deltagarna, och att de kan börja använda dem genast. I verkstaden kan man öva på interaktion till exempel genom att tillsammans gå igenom typiska interaktionssituationer i arbetet.
Första gången i språkverkstaden är det bra att diskutera deltagarnas önskemål och behov. Första gången kan man fråga till exempel följande:
- Hurdana språkstudier passar dig bäst? Hurdan är du som språkinlärare?
- Vilka situationer i arbetet spänner du dig för? Vad vill du ha stöd för?
- I vilka situationer i arbetet måste du tala finska? Vad önskar du av arbetskamraterna i dessa situationer?
- Hurdana kunskaper i finska siktar du på i framtiden? I vilka situationer skulle du vilja kunna agera på finska? Vilket är ditt nästa konkreta mål för språkinlärning?
Häyrinen, Heidi 2023. Tukea työkielen oppimiseen. HUS. https://www.hus.fi/ajankohtaista/tukea-tyokielen-oppimiseen (luettu 28.5.2024)
©2024 Katriina Eronen, Johanna Komppa och Eveliina Korpela
Språkverkstad, augusti 2024, producerat av Katriina Eronen, Johanna Komppa ja Eveliina Korpela, är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.
Se också
Språkmentor
Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen
Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering
Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen
Plan för språkinlärning
Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning
Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min
Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen
Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Video om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen
Videons längd 22 min
Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen
Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen
Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer
Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna