Plan för språkinlärning

Materialet om arbetstagarens plan för språkinlärning hjälper till att ställa upp mål för språkkunskaperna och diskutera dem.
Kuvituskuva: Mies ja nainen keskustelevat pöydän ääressä ikkunan edessä.
Innehåll:

Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning

Målgrupp:

Kieltä oppiva työntekijä ja esihenkilö

Tid:

Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min

Nytta:

Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen

Med hjälp av materialet om arbetstagarens plan för språkinlärning kan kunskaper i de inhemska språken och arbetsgemenskapens språkmedvetna verksamhet föras på tal som en del av introduktionen och utvecklingssamtalen. Materialet består av två delar:

1) Arbetstagarens språkkunskapsmål

  • för den anställda att tänka på före samtalet
  • med hjälp av frågorna ställer den anställda upp mål för inlärningen av finska/svenska före samtalet med chefen
  • finns nedan som ett Word-dokument som får redigeras för arbetsgemenskapens behov

2) Föra språkkunskapsmål på tal

  • teman för diskussioner mellan arbetstagaren och chefen

1) Arbetstagarens mål för språkkunskaperna 

2) För språkkunskapsmål på tal

Varför en plan för språkinlärning? 

Planen för språkinlärning hjälper arbetstagaren och arbetsgivaren att föra de språkkunskaper som behövs i arbetet på tal. När planen kopplas till introduktionen och regelbundna utvecklingssamtal blir utvecklingen av språkkunskaper som behövs i arbetet en systematisk del av utvecklingen i arbetet. 

När arbetsgivaren är medveten om arbetstagarens önskemål och mål är det lättare att planera åtgärder som stöder utvecklingen av språkkunskaperna, och åtgärderna riktas på ett meningsfullt och effektivt sätt. I diskussionerna med chefen kan man också rikta blicken mot framtidens karriär och språkfärdighetens betydelse i fråga om vilka arbetsuppgifter som möjliggörs med vilka språkkunskaper, och om det krävs språkkunskaper på en viss nivå för vissa uppgifter. 

Efter diskussionen om planen för språkinlärning har arbetstagaren en plan för hur hen kan utveckla sina språkkunskaper och hurdant stöd arbetsgivaren erbjuder för utvecklingen av språkkunskaperna. Chefen har i sin tur en uppfattning om hurdant stöd den anställda önskar av arbetsgemenskapen, till exempel i vardaglig interaktion, och kan förmedla önskemål till teamet eller organisationen i större utsträckning.

You might be interested in

Kuvituskuva

Språkverkstad

Innehåll:

Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans 

Tid:

T.ex. 1 h varannan vecka

Nytta:

De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet

Kuvituskuva

Språkmentor

Innehåll:

Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen

Tid:

Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering

Nytta:

Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen

Kuvituskuva

Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen

Innehåll:

Video om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen

Tid:

Videons längd 22 min 

Nytta:

Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen

Hands are holding a pen and there's a notebook on the table.

Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen

Innehåll:

Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen

Tid:

Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer

Nytta:

Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna

Kuvituskuva

Tips för att stöda en person som lär sig finska

Innehåll:

Tips för att diskutera med språkinläraren och förtydliga det egna talet

Tid:

15 tips med exempel

Nytta:

Arbetstagaren med språkkunskaper på modersmålsnivå lär sig att förtydliga sitt eget tal och stöda språkinläraren i att delta i diskussionen.

ALT test in english

(Publiceras på svenska 2024) Videot: Kieltä oppivan kollegan kohtaaminen

Innehåll:

Kolme lyhyttä videota, joissa vinkkejä kieltä oppivan työtoverin kohtaamiseen

Tid:

Yhteensä 2,5 minuuttia

Nytta:

Työyhteisön jäsenet oppivat suhtautumaan luontevasti erilaisiin kielitaitoihin vuorovaikutustilanteissa

Kuvitus kahdesta hahmosta työpaikalla. Toisella hahmoista on käsi nyrkissä ja hän osoittaa peukalollaan olkapäänsä taakse.

Häftet och videon Fraaseja kahvihuoneeseen

Innehåll:

Diskussionshäfte (och video) med talspråkliga fraser för den som lär sig språket och tips för att förtydliga talet för den som talar sitt modersmål

Tid:

15 teman, för varje 3–4 fraser och en cirka en minut lång video (sammanlagt 13 minuter videomaterial); 15 tips för modersmålstalare

Nytta:

Uppmuntrar till att öva diskussioner på finska i sociala situationer på arbetsplatse

©2024 Tanja Asikainen-Kunnari ja Johanna Komppa

Kielenoppimissuunnitelma, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Tanja Asikainen-Kunnari ja Johanna Komppa, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!