Plan för språkinlärning
Material som kan redigeras för att göra upp en plan för språkinlärning
Kieltä oppiva työntekijä ja esihenkilö
Förberedelser 10 min, diskussion 10–15 min
Utvecklingen av språkkunskaperna tas med i yrkesutvecklingen
Med hjälp av materialet om arbetstagarens plan för språkinlärning kan kunskaper i de inhemska språken och arbetsgemenskapens språkmedvetna verksamhet föras på tal som en del av introduktionen och utvecklingssamtalen. Materialet består av två delar:
1) Arbetstagarens språkkunskapsmål
- för den anställda att tänka på före samtalet
- med hjälp av frågorna ställer den anställda upp mål för inlärningen av finska/svenska före samtalet med chefen
- finns nedan som ett Word-dokument som får redigeras för arbetsgemenskapens behov
2) Föra språkkunskapsmål på tal
- teman för diskussioner mellan arbetstagaren och chefen
1) Arbetstagarens mål för språkkunskaperna
2) För språkkunskapsmål på tal
Chefen kan föra språkfärdighetsmålen på tal i introduktionen och utvecklingssamtalet med hjälp av frågorna nedan. Som bakgrundsinformation för diskussionen behövs information om hurdant stöd för språkinlärning som organisationen erbjuder: stöder arbetsgivaren t.ex. deltagande i språkkurser på arbetstid, eller vilka andra stödmetoder organisationen har (se tips på Språkboosts arbetsgivarsidor).
- Vilka arbetssituationer där du använder eller behöver finska/svenska känns utmanande? Vilka situationer fungerar bra?
- Hurdana kunskaper i finska/svenska vill du uppnå? I vilka arbetssituationer skulle du vilja använda finska/svenska nu? Och i framtiden?
- Hur kan din arbetsgemenskap och din chef stöda dig så att du kan uppnå dina mål? Vad önskar du av arbetsgemenskapen?
- Vilken är nästa konkreta metod för att gå mot ditt mål?
Varför en plan för språkinlärning?
Planen för språkinlärning hjälper arbetstagaren och arbetsgivaren att föra de språkkunskaper som behövs i arbetet på tal. När planen kopplas till introduktionen och regelbundna utvecklingssamtal blir utvecklingen av språkkunskaper som behövs i arbetet en systematisk del av utvecklingen i arbetet.
När arbetsgivaren är medveten om arbetstagarens önskemål och mål är det lättare att planera åtgärder som stöder utvecklingen av språkkunskaperna, och åtgärderna riktas på ett meningsfullt och effektivt sätt. I diskussionerna med chefen kan man också rikta blicken mot framtidens karriär och språkfärdighetens betydelse i fråga om vilka arbetsuppgifter som möjliggörs med vilka språkkunskaper, och om det krävs språkkunskaper på en viss nivå för vissa uppgifter.
Efter diskussionen om planen för språkinlärning har arbetstagaren en plan för hur hen kan utveckla sina språkkunskaper och hurdant stöd arbetsgivaren erbjuder för utvecklingen av språkkunskaperna. Chefen har i sin tur en uppfattning om hurdant stöd den anställda önskar av arbetsgemenskapen, till exempel i vardaglig interaktion, och kan förmedla önskemål till teamet eller organisationen i större utsträckning.
©2024 Tanja Asikainen-Kunnari och Johanna Komppa
Plan för språkinlärning, augusti 2024, producerat av Tanja Asikainen-Kunnari och Johanna Komppa, är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.
Se också
Språkverkstad
Verkstad där man diskuterar (språk)frågor som uppstår i arbetet och letar efter svar tillsammans
T.ex. 1 h varannan vecka
De anställda lär sig språket som är relevant i arbetet
Språkmentor
Verksamhetsmodell för facilitering av språkfrågor i arbetsgemenskapen
Utbildning (t.ex. 1 dag), arbetstid reserveras för facilitering
Stöd för språkinlärning och ökad språkmedvetenhet i arbetsgemenskapen
Inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Video om stöd för yrkesmässig språkinlärning på arbetsplatsen
Videons längd 22 min
Arbetsgemenskapen får konkreta metoder för att stöda språkinlärningen
Anteckningsmetoden som stöd för språkinlärningen
Metod för inlärning av yrkesspråket på arbetsplatsen
Kontinuerlig verksamhet och regelbunden behandling av observationer
Binder språkinlärningen till arbetstagarens behov och en del av arbetssituationerna