Arbetsgivare

Hur utarbetar man en språkstrategi?

Språkstrategin berättar vilka språk som används i organisationen i vilka situationer och vilka mål organisationen har för flerspråkighet och språkinlärning. 
Två personer står framför en whiteboard täckt med klisterlappar i en modern inomhusmiljö.
Innehåll:

Anvisningar för att utarbeta organisationens språkstrategi

Målgrupp:

Ledningen och HR, hela personalen engageras i strategiberedningen

Tid:

Att utarbeta, genomföra och följa upp strategin

Result:

Skriftlig språkstrategi som man kan publicera och om vilken man kan kommunicera

Nytta:

Gör organisationens mål synliga och skapar en grund för åtgärderna

En språkstrategi utarbetas när man vill utveckla organisationens språkliga verksamhetssätt. När språkstrategin utarbetas genom att diskutera tillsammans och engagera personalen är det också lättare att förbinda sig till den. Strategin kan vara ett rättesnöre mot fungerande praxis eller en beskrivning av den praxis som redan används i organisationen.

Varför ha en språkstrategi?

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja

Hur utarbetar man en språkstrategi?, augusti 2024, producerat av Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja, är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.

Se också

En person presenterar på en whiteboard i ett mötesrum med tre deltagare som sitter runt ett bord med bärbara datorer.

Steg för en språkmedveten arbetsplats

Innehåll:

Modell som grund för planering av språkmedveten praxis

Tid:

Som en del av utvecklingen av organisationens verksamhet

Nytta:

Hjälper med att ställa upp mål och gestalta nödvändiga resurser

Två personer sitter vid ett bord med klisterlappar, pennor och en anteckningsbok, engagerade i en samarbetsuppgift.

Språkprofiler

Innehåll:

Modell för att gestalta behov och känslor i anslutning till språkfrågor

Tid:

Att bekanta sig med modellen tar cirka 15 minuter

Nytta:

Uppväcker medvetenhet om olika språkanvändares önskemål och situationer i arbetsgemenskapen

Fyra personer sitter vid ett träbord och har en konversation. Två av dem är vända ryggen mot kameran.

Arbetsplatsers olika språklösningar

Innehåll:

Svenska, engelska eller både och som arbetsspråk? Alternativens för- och nackdelar 

Tid:

Att läsa texten tar cirka 10 minuter 

Nytta:

Uppväcker medvetenhet om hur olika språklösningar påverkar arbetsgemenskapen

En man presenterar post-it-lappar på en whiteboard för tre sittande personer. Tavlan har texten 'TYÖPAIKAN KIELET'.

Språkdiskussioner i arbetsgemenskapen

Innehåll:

Diskussionsunderlag som stöd för arbetsgemenskapens språkdiskussioner

Tid:

Planering och t.ex. 1–1,5 h diskussion

Nytta:

Arbetsgemenskapens medvetenhet om språkfrågor ökar och man förbinder sig att utveckla språkpraxisen

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!