Työnantajat

Kielimentori

Kielimentori on kieliasioista vastaava työntekijä, jonka puoleen muut voivat kääntyä kielenoppimiseen ja kielenkäyttöön liittyvissä kysymyksissä.
Kaksi naista istuu puupöydän ääressä, heidän edessään on jääjuomia. Vasemmalla on ikkuna ja ruukkukasvi.
Sisältö:

Toimintamalli kieliasioiden fasilitointiin työyhteisössä

Aika:

Koulutus (esim. 1 pv), fasilitoinnille varataan työaikaa

Hyöty:

Kielimentorimalli tukee kielenoppimista ja lisää työyhteisön kielitietoisuutta

Kielimentori on työyhteisön kielivastaava, joka tekee näkyväksi työyhteisön kielikysymyksiä

Kielimentorin nimeäminen on konkreettinen tapa kehittää osallistumisen mahdollisuuksia ja löytää kielenoppimisen paikkoja työpaikan arjessa. Kielimentori kannustaa ja ohjaa koko työyhteisöä uuden työntekijän vastaanottamisessa ja perehdyttämisessä.  

Työpaikan arjessa kielimentori 

  1. tukee työyhteisöä kielitietoisessa työskentelyssä 
  2. kehittää työpaikan kielitukea johdon tuella 
  3. parantaa työyhteisön työhyvinvointia ja ilmapiiriä 
  4. kannustaa kielitietoiseen työskentelyyn  
  5. muotoilee toimintamalleja ja ohjeita 
  6. antaa kielitukea keskusteluissa ja suullisissa tilanteissa  
  7. antaa kielitukea kirjaamisessa ja muissa kirjallisissa tehtävissä 
  8. tekee näkyväksi kielikysymyksiä, työyhteisössä käytettyä kieltä ja viestintäkäytänteitä 
  9. perehdyttää uudet työntekijät ja harjoittelijat kielistrategiaan.

Kielimentorimalli tekee kielenoppimisesta ja kieliasioiden kehittämisestä systemaattista. Kielitietoisuuden lisääminen työyhteisössä vähentää jännitteitä. Lisäksi kielenoppijoilla on matalampi kynnys kysyä apua nimetyltä henkilöltä, ja selkeä vastuunjako kieliasioissa vähentää työntekijöiden kuormitusta.

Kielimentorin koulutus

Kielimentori-mallia on kehitetty erityisesti Ruotsissa vanhustyön piirissä, ja Ruotsissa toimii kielimentorien Språkombud-koulutuskonsepti. 

Suomessa koulutusta järjestää muun muassa Taitotalo: tutustu kielimentori-koulutukseen Taitotalon sivuilla.

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja

Kielimentori, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

Tutustu myös

Kolme ihmistä tekee yhteistyötä pöydän ääressä, jossa on muistilappuja ja kannettavia tietokoneita.

Kielityöpaja

Sisältö:

Työpaja, jossa keskustellaan työstä nousevista (kieli)kysymyksistä ja etsitään ratkaisuja yhdessä

Aika:

Esim. 1 h joka toinen viikko

Hyöty:

Työntekijät oppivat työssä relevanttia kieltä

Kaksi ihmistä keskustelee pöydän ääressä, jossa on kannettava tietokone, vihko ja ruukkukasvi toimistossa tai kahvilassa.

Kielenoppimissuunnitelma

Sisältö:

Muokattava materiaali kielenoppimissuunnitelman tekemiseen, sisältää ohjeet esihenkilölle ja pohdintakysymykset työntekijälle

Aika:

Valmistautuminen 10 min, keskustelu 10–15 min

Hyöty:

Kielitaidon kehittyminen otetaan osaksi ammatillista kehittymistä

Henkilö esittelee ryhmälle kokoushuoneessa. Näytöllä lukee Työntekijöiden hyvinvointi

Ammatillisen kielen oppiminen työpaikalla

Sisältö:

Video ammatillisen kielenoppimisen tukemisesta työpaikalla

Aika:

Videon kesto 22 min

Hyöty:

Työyhteisö saa konkreettisia keinoja kielenoppimisen tukemiseen

Ihmiset työskentelevät pöydän ääressä muistikirjojen, muistilappujen ja tabletin kanssa. Yksi pitelee violettia kynää.

Taskuvihko kielenoppimisen tueksi

Sisältö:

Menetelmä ammatillisen kielen oppimiseen työpaikalla

Aika:

Jatkuva toiminta ja havaintojen ja kysymysten käsittely päivittäin tai viikoittain

Hyöty:

Sitoo kielenoppimisen työntekijän tarpeisiin ja osaksi työtilanteita sekä tekee kielenoppimisesta yhteistä toimintaa

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!