Kielimentori
Toimintamalli kieliasioiden fasilitointiin työyhteisössä
Koulutus (esim. 1 pv), fasilitoinnille varataan työaikaa
Kielimentorimalli tukee kielenoppimista ja lisää työyhteisön kielitietoisuutta
Kielimentori on työyhteisön kielivastaava, joka tekee näkyväksi työyhteisön kielikysymyksiä
Kielimentorin nimeäminen on konkreettinen tapa kehittää osallistumisen mahdollisuuksia ja löytää kielenoppimisen paikkoja työpaikan arjessa. Kielimentori kannustaa ja ohjaa koko työyhteisöä uuden työntekijän vastaanottamisessa ja perehdyttämisessä.
Työpaikan arjessa kielimentori
- tukee työyhteisöä kielitietoisessa työskentelyssä
- kehittää työpaikan kielitukea johdon tuella
- parantaa työyhteisön työhyvinvointia ja ilmapiiriä
- kannustaa kielitietoiseen työskentelyyn
- muotoilee toimintamalleja ja ohjeita
- antaa kielitukea keskusteluissa ja suullisissa tilanteissa
- antaa kielitukea kirjaamisessa ja muissa kirjallisissa tehtävissä
- tekee näkyväksi kielikysymyksiä, työyhteisössä käytettyä kieltä ja viestintäkäytänteitä
- perehdyttää uudet työntekijät ja harjoittelijat kielistrategiaan.
Kielimentorimalli tekee kielenoppimisesta ja kieliasioiden kehittämisestä systemaattista. Kielitietoisuuden lisääminen työyhteisössä vähentää jännitteitä. Lisäksi kielenoppijoilla on matalampi kynnys kysyä apua nimetyltä henkilöltä, ja selkeä vastuunjako kieliasioissa vähentää työntekijöiden kuormitusta.
Kielimentorin koulutus
Kielimentori-mallia on kehitetty erityisesti Ruotsissa vanhustyön piirissä, ja Ruotsissa toimii kielimentorien Språkombud-koulutuskonsepti.
Suomessa koulutusta järjestää muun muassa Taitotalo: tutustu kielimentori-koulutukseen Taitotalon sivuilla.
Bigestans, A. (2019). Språkombud som resurs på arbetplatsen: En uppföljn av språkombudsfunktionen på äldreboende och i hemtjänsten i fyra kommunen. Tukholma: Stockholms universitet, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. https://api.spraketpajobbet.se/wp-content/uploads/2022/10/sprakombudetsomresurspaarbetsplatserainabigestans2019.pdf
Stilling, E. (2018). Lyft språket på jobbet. Handbok för arbetsplatser som vill arbeta språkutvecklande. Tukholma: Föreningen Vård- och omsorgscollege. https://www.vo-college.se/handboken-lyft-spraket-pa-jobbet
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja
Kielimentori, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.
Tutustu myös
Kielityöpaja
Työpaja, jossa keskustellaan työstä nousevista (kieli)kysymyksistä ja etsitään ratkaisuja yhdessä
Esim. 1 h joka toinen viikko
Työntekijät oppivat työssä relevanttia kieltä
Kielenoppimissuunnitelma
Muokattava materiaali kielenoppimissuunnitelman tekemiseen, sisältää ohjeet esihenkilölle ja pohdintakysymykset työntekijälle
Valmistautuminen 10 min, keskustelu 10–15 min
Kielitaidon kehittyminen otetaan osaksi ammatillista kehittymistä
Ammatillisen kielen oppiminen työpaikalla
Video ammatillisen kielenoppimisen tukemisesta työpaikalla
Videon kesto 22 min
Työyhteisö saa konkreettisia keinoja kielenoppimisen tukemiseen
Taskuvihko kielenoppimisen tueksi
Menetelmä ammatillisen kielen oppimiseen työpaikalla
Jatkuva toiminta ja havaintojen ja kysymysten käsittely päivittäin tai viikoittain
Sitoo kielenoppimisen työntekijän tarpeisiin ja osaksi työtilanteita sekä tekee kielenoppimisesta yhteistä toimintaa