Työnantajat

Kielityöpaja

Säännölliset vapaamuotoiset keskustelut työyhteisössä linkittävät kielenoppimisen työtehtäviin. Kielityöpaja täydentää erillisiä kielikursseja, koska pajassa opitaan juuri sitä kieltä, mitä työssä tarvitaan.
Kolme ihmistä tekee yhteistyötä pöydän ääressä, jossa on muistilappuja ja kannettavia tietokoneita.
Sisältö:

Työpaja, jossa keskustellaan työstä nousevista (kieli)kysymyksistä ja etsitään ratkaisuja yhdessä

Kenelle:

Osallistujina kieltä oppivat työntekijät ja vetäjänä kieltä hyvin osaava tai ensikielinen kollega

Aika:

Esim. 1 h joka toinen viikko

Lähtötilanne:

Työkieli on suomi tai ruotsi, ja työyhteisössä on useampi työntekijä, joiden kielitaito on vielä rajallinen

Hyöty:

Työntekijät oppivat työssä relevanttia kieltä

Kielityöpaja on työyhteisön toteuttama kielikeskustelu- ja oppimistilanne, joihin kielenoppijat voivat osallistua työaikana

Kielityöpaja rakentuu osallistujien omien tarpeiden, toiveiden ja haasteiden pohjalta. Keskustelua ohjaamassa ovat kollegat, kielimentorit, perehdytyksestä vastaavat tai esihenkilöt sen mukaan, miten työyhteisössä on sovittu. Kielenoppimisessa hyödynnetään siis työtovereiden ammattitaitoa ja kokemusta. Lisäksi kielityöpajassa kielenoppijat saavat vertaistukea ja kielenoppimisvinkkejä toisiltaan, mikä lisää yhteisöllisyyttä.  

Kielipajatyöskentely sopii erityisesti työpaikoille, joissa on useampi kieltä oppiva työntekijä. Jos työpaikalla on vain yksi tai vähän kieltä oppivia työntekijöitä, voi hyödyntää muita keinoja kielenoppimisen tukemiseen, esimerkiksi taskuvihkoa ja kielimentoria.

Kielityöpajatyöskentelyssä on tärkeää, että pajassa käsitellään osallistujille tärkeiden tilanteiden vuorovaikutusmalleja ja fraaseja ja he voivat ottaa ne käyttöönsä vaikka heti. Pajassa vuorovaikutusta voidaan harjoitella esimerkiksi käymällä yhdessä läpi työssä tyypillisiä vuorovaikutustilanteita.

Kielipajan ensimmäisellä kerralla on hyvä keskustella osallistujien toiveista ja tarpeista. Ensimmäisellä kerralla voi kysyä esimerkiksi seuraavia asioita: 

  1. Millainen kielenopiskelu sopii sinulle parhaiten? Millainen kielenoppija olet? 
  2. Mitkä tilanteet töissä jännittävät? Mihin haluaisit tukea? 
  3. Missä tilanteissa töissä sinun on pakko puhua suomea? Mitä toivoisit näissä tilanteissa työkavereilta? 
  4. Millaiseen suomen kielen taitoon tähtäät? Missä tilanteissa haluaisit pystyä toimimaan suomeksi? Mikä on seuraava konkreettinen kielenoppimistavoitteesi?

©2024 Katriina Eronen, Johanna Komppa ja Eveliina Korpela

Kielityöpaja, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa ja Eveliina Korpela, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

Tutustu myös

Kaksi naista istuu puupöydän ääressä, heidän edessään on jääjuomia. Vasemmalla on ikkuna ja ruukkukasvi.

Kielimentori

Sisältö:

Toimintamalli kieliasioiden fasilitointiin työyhteisössä

Aika:

Koulutus (esim. 1 pv), fasilitoinnille varataan työaikaa

Hyöty:

Kielimentorimalli tukee kielenoppimista ja lisää työyhteisön kielitietoisuutta

Kaksi ihmistä keskustelee pöydän ääressä, jossa on kannettava tietokone, vihko ja ruukkukasvi toimistossa tai kahvilassa.

Kielenoppimissuunnitelma

Sisältö:

Muokattava materiaali kielenoppimissuunnitelman tekemiseen, sisältää ohjeet esihenkilölle ja pohdintakysymykset työntekijälle

Aika:

Valmistautuminen 10 min, keskustelu 10–15 min

Hyöty:

Kielitaidon kehittyminen otetaan osaksi ammatillista kehittymistä

Henkilö esittelee ryhmälle kokoushuoneessa. Näytöllä lukee Työntekijöiden hyvinvointi

Ammatillisen kielen oppiminen työpaikalla

Sisältö:

Video ammatillisen kielenoppimisen tukemisesta työpaikalla

Aika:

Videon kesto 22 min

Hyöty:

Työyhteisö saa konkreettisia keinoja kielenoppimisen tukemiseen

Ihmiset työskentelevät pöydän ääressä muistikirjojen, muistilappujen ja tabletin kanssa. Yksi pitelee violettia kynää.

Taskuvihko kielenoppimisen tueksi

Sisältö:

Menetelmä ammatillisen kielen oppimiseen työpaikalla

Aika:

Jatkuva toiminta ja havaintojen ja kysymysten käsittely päivittäin tai viikoittain

Hyöty:

Sitoo kielenoppimisen työntekijän tarpeisiin ja osaksi työtilanteita sekä tekee kielenoppimisesta yhteistä toimintaa

  • Julkaistu
  • Päivitetty:
Jaa
URL copied!