Språkdiskussioner i arbetsgemenskapen

Genom språkdiskussioner kan arbetsgemenskapen tillsammans fundera på arbetsplatsens språkpraxis och sätt att stödja språkinlärning.
Kuvituskuva
Content:

Diskussionsunderlag som stöd för arbetsgemenskapens språkdiskussioner

For whom:

Diskussionens ledare och hela arbetsgemenskapen eller teamet

Time:

Planering och t.ex. 1–1,5 h diskussion

Result:

Kartläggning av nuläget i anslutning till diskussionens tema och plan för kommande utvecklingsåtgärder 

Benefit:

Arbetsgemenskapens medvetenhet om språkfrågor ökar och man förbinder sig att utveckla språkpraxisen

Nedan hittar du tre diskussionsunderlag som stöd för språkdiskussioner på arbetsplatsen. Teman för språkdiskussionerna är Arbetsgemenskapens språkliga praxis, Sätt att stödja språkinlärning och Språkprofiler.

Välj den diskussion som passar din arbetsgemenskap bäst eller den som är mest aktuell. Ni kan också föra flera samtal till exempel som en del av arbetsgemenskapens utvecklingsdag.

Manuskripten till språkdiskussionerna framskrider enligt följande:

  1. överenskommelse om arbetsspråket  
  2. överenskommelse om målen för arbetet  
  3. introduktion till ämnet  
  4. gemensamt arbete i par eller smågrupper  
  5. sammanställning av diskussionen: beslut om avtal och åtgärder 

Före språkdiskussionerna 1 och 2: Självutvärderingen Steg för en språkmedveten arbetsplats

Självutvärderingen Steg för en språkmedveten arbetsplats fungerar som grund för kommande språkdiskussioner. Fundera med hjälp av enkäten på vilket av stegen för en språkmedveten arbetsplats er arbetsgemenskap ligger. 

Språkdiskussion 1: Arbetsgemenskapens språkliga praxis

Med hjälp av denna diskussion blir arbetsgemenskapen medveten om vilka språk som används, vilka man skulle vilja använda och vilka man kunde använda i arbetet. Dessutom blir man medveten om arbetsgemenskapens språkliga utmaningar och hittar lösningar på hur arbetsgemenskapen kan stödja flerspråkigheten och språkinlärningen i arbetet. 

Språkdiskussion 2: Sätt att stödja språkinlärning

Med hjälp av denna diskussion identifierar arbetsgemenskapen de lämpligaste metoderna för att stödja de anställdas inlärning av finska/svenska, hittar lösningar på problem med språkinlärningen och identifierar de konkreta åtgärder med vilka sätt att stödja språkinlärning kan tas i bruk. Var och en hittar också sin naturligaste roll som språkinlärare eller stärkare av språkinlärningen.

Språkdiskussion 3: Språkprofiler

Med hjälp av denna diskussion ser deltagarna sin egen roll som en del av språkinlärningsprocessen och identifierar sina önskemål, behov och känslor i anslutning till språkinlärning och språkbruk. Arbetet ökar en accepterande och tolerant attityd till språkinlärning och fel samt stärker arbetsgemenskapens psykologiska säkerhet.

Bekanta dig med språkprofilerna inför diskussionen.

You might be interested in

Kuvituskuva

Steg för en språkmedveten arbetsplats

Content:

Modell som grund för planering av språkmedveten praxis

Time:

Som en del av utvecklingen av organisationens verksamhet

Benefit:

Hjälper med att ställa upp mål och gestalta nödvändiga resurser

Kuvituskuva

Språkprofiler

Content:

Modell för att gestalta behov och känslor i anslutning till språkfrågor

Time:

Att bekanta sig med modellen tar cirka 15 minuter

Benefit:

Uppväcker medvetenhet om olika språkanvändares önskemål och situationer i arbetsgemenskapen

Kuvituskuva

Arbetsplatsers olika språklösningar

Content:

Svenska, engelska eller både och som arbetsspråk? Alternativens för- och nackdelar 

Time:

Att läsa texten tar cirka 10 minuter 

Benefit:

Uppväcker medvetenhet om hur olika språklösningar påverkar arbetsgemenskapen

Kuvituskuva

Hur utarbetar man en språkstrategi?

Content:

Anvisningar för att utarbeta organisationens språkstrategi

Time:

Att utarbeta, genomföra och följa upp strategin

Benefit:

Gör organisationens mål synliga och skapar en grund för åtgärderna

©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja

Työyhteisön kielikeskustelut, elokuu 2024, jonka tekijät ovat Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila ja Inkeri Lehtimaja, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad:
Dela
URL copied!