Språkdiskussioner i arbetsgemenskapen
Diskussionsunderlag som stöd för arbetsgemenskapens språkdiskussioner
Diskussionens ledare och hela arbetsgemenskapen eller teamet
Planering och t.ex. 1–1,5 h diskussion
Kartläggning av nuläget i anslutning till diskussionens tema och plan för kommande utvecklingsåtgärder
Arbetsgemenskapens medvetenhet om språkfrågor ökar och man förbinder sig att utveckla språkpraxisen
Nedan hittar du tre diskussionsunderlag som stöd för språkdiskussioner på arbetsplatsen. Teman för språkdiskussionerna är Arbetsgemenskapens språkliga praxis, Sätt att stödja språkinlärning och Språkprofiler.
Välj den diskussion som passar din arbetsgemenskap bäst eller den som är mest aktuell. Ni kan också föra flera samtal till exempel som en del av arbetsgemenskapens utvecklingsdag.
Manuskripten till språkdiskussionerna framskrider enligt följande:
- överenskommelse om arbetsspråket
- överenskommelse om målen för arbetet
- introduktion till ämnet
- gemensamt arbete i par eller smågrupper
- sammanställning av diskussionen: beslut om avtal och åtgärder
Före språkdiskussionerna 1 och 2: Självutvärderingen Steg för en språkmedveten arbetsplats
Självutvärderingen Steg för en språkmedveten arbetsplats fungerar som grund för kommande språkdiskussioner. Fundera med hjälp av enkäten på vilket av stegen för en språkmedveten arbetsplats er arbetsgemenskap ligger.
Språkdiskussion 1: Arbetsgemenskapens språkliga praxis
Med hjälp av denna diskussion blir arbetsgemenskapen medveten om vilka språk som används, vilka man skulle vilja använda och vilka man kunde använda i arbetet. Dessutom blir man medveten om arbetsgemenskapens språkliga utmaningar och hittar lösningar på hur arbetsgemenskapen kan stödja flerspråkigheten och språkinlärningen i arbetet.
Språkdiskussion 2: Sätt att stödja språkinlärning
Med hjälp av denna diskussion identifierar arbetsgemenskapen de lämpligaste metoderna för att stödja de anställdas inlärning av finska/svenska, hittar lösningar på problem med språkinlärningen och identifierar de konkreta åtgärder med vilka sätt att stödja språkinlärning kan tas i bruk. Var och en hittar också sin naturligaste roll som språkinlärare eller stärkare av språkinlärningen.
Språkdiskussion 3: Språkprofiler
Med hjälp av denna diskussion ser deltagarna sin egen roll som en del av språkinlärningsprocessen och identifierar sina önskemål, behov och känslor i anslutning till språkinlärning och språkbruk. Arbetet ökar en accepterande och tolerant attityd till språkinlärning och fel samt stärker arbetsgemenskapens psykologiska säkerhet.
Bekanta dig med språkprofilerna inför diskussionen.
©2024 Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja
Språkdiskussioner i arbetsgemenskapen, augusti 2024, producerat av Johanna Komppa, Eveliina Korpela, Lari Kotilainen, Salla Kurhila och Inkeri Lehtimaja, är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell licens. Materialet finns på kielibuusti.fi. Fotografier: Alla rättigheter förbehålls.
Se också
Steg för en språkmedveten arbetsplats
Modell som grund för planering av språkmedveten praxis
Som en del av utvecklingen av organisationens verksamhet
Hjälper med att ställa upp mål och gestalta nödvändiga resurser
Språkprofiler
Modell för att gestalta behov och känslor i anslutning till språkfrågor
Att bekanta sig med modellen tar cirka 15 minuter
Uppväcker medvetenhet om olika språkanvändares önskemål och situationer i arbetsgemenskapen
Arbetsplatsers olika språklösningar
Svenska, engelska eller både och som arbetsspråk? Alternativens för- och nackdelar
Att läsa texten tar cirka 10 minuter
Uppväcker medvetenhet om hur olika språklösningar påverkar arbetsgemenskapen
Hur utarbetar man en språkstrategi?
Anvisningar för att utarbeta organisationens språkstrategi
Att utarbeta, genomföra och följa upp strategin
Gör organisationens mål synliga och skapar en grund för åtgärderna