Hankkeen toimijat ja osakokonaisuudet
Hankkeen toimijat
Hanke toteutetaan Aalto-yliopiston, Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun, Helsingin yliopiston, Laurea-ammattikorkeakoulun ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto koordinoivat hanketta ja valtakunnallisesti korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Ammattikorkeakoulut Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia tuovat hankkeeseen oman sektorinsa asiantuntemuksen. Korkeakoulut yhdessä sekä tuottavat että jakavat kansalliseen käyttöön hankkeessa syntyvää aineistoa oman profiilinsa ja tarpeensa mukaisesti.
Hankkeen osakokonaisuudet
Hankkeen osakokonaisuudet (työpaketit) limittyvät toisiinsa ja tukevat toisiaan. Ruotsin kielen koulutuksen kehittäminen sisältyy kuhunkin osakokonaisuuteen soveltuvin osin. Aalto-yliopisto vastaa erityisesti osakokonaisuudesta 1, Helsingin yliopisto osakokonaisuuksista 2–4. Ammattikorkeakoulut Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia tuovat kuhunkin osakokonaisuuteen oman sektorinsa asiantuntemuksen. Kullekin osakokonaisuudelle on nimetty vastuuhenkilö.
Osakokonaisuudet ja niiden toteuttaminen perustuvat ajantasaiseen tutkimustietoon kielen oppimisesta ja monikielisistä työyhteisöistä. Hankkeessa sovelletaan parhaillaan käynnissä olevaa tutkimusta seuraavilta aihealueilta: kielenopetuksen funktionaaliset mallit, monikielisen työyhteisön vuorovaikutuskäytänteet, kielitietoisuus ja kielellinen sosiaalistuminen työpaikan arjessa, digitaaliset sovellukset kielitaidon kehittämisen tukena ja selkokielen kehittäminen kielenoppimisen näkökulmasta.
Tutustu osakokonaisuuksiin
Osakokonaisuudessa kootaan koko hankkeen tuottama sisältö yhden katon alle: toisaalta korkeakoulujen S2/R2*-opetuksen valtakunnalliseksi yhteistyöverkostoksi ja toisaalta digitaaliseksi verkkoalustaksi.
Korkeakoulujen valtakunnalliselle yhteistyöverkostolle suunnitellaan toiminnan tavoitteet ja pilotoidaan yhteistoimintamalli. Korkeakoulujen yhteistoiminta toteutuu ainakin valtakunnallisina ja alueellisina seminaareina ja työpajoina (joita järjestävät myös muut osakokonaisuudet) sekä yhteistoiminta-alustalle yhdessä tuotettavina yhteiskäyttöisinä sisältöinä, joista edistyneen tason opiskelua tukevat aineistot ja kurssit ovat keskeisimpiä.
Luodaan yhteistoiminta-alusta tai portaali, joka palvelee kolmea eri käyttäjäryhmää – S2/R2-opiskelijoita, S2/R2-opettajia ja työnantajien edustajia. Alusta rakennetaan siten, että koko hankkeessa syntyvät sisällöt jäsentyvät selkeään, helposti lähestyttävään muotoon, joka on avoin paitsi suomalaisten korkeakoulujen kansainvälisille opiskelijoille ja henkilöstölle, myös muille sitä tarvitseville kansainvälisille osaajille. Alusta sisältää mm. opinto- ja opetusneuvontaa, kurssihaun, kursseja, kielenoppimistyökaluja, opetus- ja oppimateriaalia ja keskustelukanavan. Toiminnan jatkuvuus pyritään takaamaan varmistamalla tekninen ja sisällöllinen ylläpito ja verkoston toiminnan edellytykset.
*) S2 = suomi toisena kielenä, R2 = ruotsi toisena kielenä.
Osakokonaisuudessa kehitetään, testataan ja tutkitaan digitaalisuutta hyväksikäyttäviä tapoja opetuksen ja oppimisen tehostamiseen. Kokonaisuudessa fokusoidaan erityisesti erilaisiin digitaalisiin resursseihin, joita oppija voi käyttää itsenäisesti tai opettajan vinkkaamina (esim. itsearviointityökaluja, edistyneen oppijan sanakirja). Tavoitteena on myös ideoida erilaisia, uudentyyppisiä sovellusratkaisuja. Esimerkkinä tällaisista ovat sovellukset, jotka auttavat sitomaan kielenoppimisen oppijan omaan työ-, opiskelu- ja elinympäristöön (ns. context-aware applications).
Osakokonaisuus ei pelkästään tuota itse materiaaleja, vaan se pyrkii edistämään digitaalisten materiaalien käytettävyyttä laajemminkin. Aktivoimme esimerkiksi olemassa olevia välineitä, materiaaleja ja sovelluksia, jotka on jostain syystä poistettu käytöstä ja tarjoamme pedagogista tukea muille käynnissä oleville samaan tavoitteeseen pyrkiville hankkeille. Lisäksi tutkimiamme sovellusideoita voidaan tarjota mahdollisesti myös muiden toimijoiden toteutettavaksi.
Osakokonaisuudessa kehitetään kielen opetukseen ja oppimisen ohjaamiseen malli, jota voidaan soveltaa yliopistojen ja korkeakoulujen kielikoulutuksessa. Malli rakentuu teema- ja tilannelähtöisen opetuksen ja ohjauksen varaan, ja siinä keskitytään myös työelämässä toimimiseen. Lisäksi kehitetään yksittäisiä, lähes sellaisenaan käyttöön otettavia kurssikokonaisuuksia sekä opettajien tueksi jatkuvaan arviointiin ja muihin kielipedagogisiin ratkaisuihin keskittyvää materiaalia. Opettajien ammatillista yhteisöllisyyttä ja ammattitaitoa kehitetään myös valtakunnallisin seminaarein ja työpajoin.
Kokonaisuudessa mallinnetaan ja kehitetään kotimaisten kielten oppimisen polkuja kansainvälisten maisteriohjelmien tarpeisiin ja korkeakoulujen kansainvälisen henkilöstön orientointi- ja mentorointivaiheeseen. Lisäksi kokonaisuudessa tarkastellaan ja kehitetään tutkimuksiin perustuen malleja kielenoppimiseen ja kielitaidon kehittämiseen työyhteisön jäsenenä. Tällöin huomioidaan sekä työntekijä kielenoppijana että työyhteisö ja esihenkilöt kielitaidon kehittymisen mahdollistajina.
Malleja kehitetään aiempien vastaavien hankkeiden tulosten pohjalta ja tutkimustietoon perustuen sekä erilaisia luokkahuoneen ulkopuolisia kielenoppimisen keinoja pilotoimalla niin korkeakoulujen kansainvälisissä maisteriohjelmissa kuin korkeakoulutettuja työllistävissä monikielisissä työyhteisöissä.
Hankkeen ohjausryhmä
- Hanna Snelmann, vararehtori, Helsingin yliopisto (puheenjohtaja)
- Petri Suomala, vararehtori, Aalto-yliopisto (puheenjohtaja)
- Ruslan Haarala, erikoissuunnittelija, Uudenmaan ELY-keskus
- Jyrki Kalliokoski, Kielibuusti-hankejohtaja, Helsingin yliopisto / Salla Kurhila, Kielibuusti-hankejohtaja, Helsingin yliopisto
- Tuija Lehtonen, yliopistonopettaja, suomi toisena kielenä, INTEGRA-ohjelman koordinaattori, Jyväskylän yliopisto
- Heidi Rontu, jatkuvan oppimisen johtaha, Metropolia
- Mikko Vieltojärvi, asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto
- Ohjausryhmän sihteereinä toimivat projektikoordinaattorit Kaisa Oikarinen, Aalto-yliopisto ja Anna Sundqvist, Helsingin yliopisto