Kädet saveen -seminaari Tampereella 11.3.2022
Oppiminen, opetus & toimijuus: TTT-lähtöinen kurssi jatkuvan oppimisen ja arjessa toimimisen tukena
Kädet saveen -seminaari Tampereella 11.3.2022
Kielibuusti järjesti 11.3.2022 tilanne- ja teemalähtöisen sekä toimijuutta korostavan opetuksen ja ohjaamisen seminaarin.
Kielibuustin – ja seminaarin – keskeisenä lähtökohtana on, että kieltä ei opita vain kielikursseilla ja yksilön ponnistusten seurauksena, vaan kaikkialla elinympäristössämme vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Vaikka kielen oppimisen pääasiallinen paikka ei ole kielikurssi vaan ne arkiset ja institutionaaliset tilanteet, joihin ihmiset osallistuvat, kielikurssit ovat tärkeä osa kokonaisuutta ja niillä on omat tehtävänsä: ohjata ihmisiä havainnoimaan aktiivisesti kielellistä ympäristöään, saada heidät kiinnostumaan siitä, rohkaista ja opastaa heitä toimimaan suomen tai ruotsin kielellä ja antaa heille välineitä toimivaan itse- ja vertaisarviointiin, jotta he pystyvät paremmin kehittämään taitojaan myös itsenäisesti. Tampereen seminaarissa keskityttiin opetukseen, oppimiseen ja toimijuuteen nimenomaan kielikurssien yhteydessä.
Seminaari järjestettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston Suomen kielen ja kulttuurin opintokokonaisuuden kanssa. Osallistujia oli 20 eri korkeakoulusta.
Seminaarin yhteisessä osassa esitellyt diat ja koonnit teemaryhmien keskusteluista ovat alla.
Seminaarin ohjelma ja diat
Aloitussanat
Aloitussanat-Lauranto.pdf
Yrjö Lauranto, Helsingin yliopisto
Tilanteita, teemoja ja toimijuutta Helsingin yliopiston henkilöstön suomen kursseilla
Tilanteita-teemoja-ja toimijuutta-HYn-henkilöstön-suomen-kielen-kursseilla-Ferreira-Pollari-Udd.pdf
Leena Ferreira, Emmi Pollari & Taija Udd, Helsingin yliopisto
TTT-lähtöinen kurssi: mitä kaikkea toimijuus käytännössä tarkoittaa?
TTT-lähtöinen-kurssi-Lehtonen-Oksala-Saario.pdf
Johanna Saario, Maaria Oksala & Tuija Lehtonen, Movi, Jyväskylän yliopisto
Kielitaidon ja ammattitaidon limittyneisyys –Miten onnistuu limittäisten taitojen opettaminen ja testaaminen?
Tarkastelukontekstina lääkärit tai lääkärien täydennyskoulutus
Kielitaidon-ja-ammattitaidon-limittyneisyys-Pitkänen-Tervola.pdf
Taina Pitkänen & Maija Tervola, Tampereen yliopisto
Kielitietoinen työharjoittelu rakentuu yhteistyössä – kokemuksia Metropoliasta
Kielitietoinen-työharjoittelu-Korpela.pdf
Eveliina Korpela, Metropolia-ammattikorkeakoulu
Pienryhmäkeskustelujen koonnit
A: S2-kurssit: tilanteet, teemat ja toimijuus
Pienryhmä-A-Tilanteet-teemat-ja-toimijuus.pdf
Aija Elg & Leena Ferreira
B: S2-kurssit, työelämäyhteydet ja toimijuus
Pienryhma-B-Tyoelamäyhteydet-ja-toimijuus.pdf
Eveliina Korpela & Saija Pyhäniemi
C: S2-kurssit, itseopiskelumoduulit ja toimijuus
Pienryhmä-C-Itseopiskelumoduulit-ja-toimijuus.pdf
Emmi Pollari & Sari Päivärinne
D: S2-kurssit, metataidot (mm. itse- ja vertaisarviointi, oman osaamisen sanoittaminen ja opiskelutaidot) ja toimijuus
Pienryhmä-D-S2-kurssit-metataidot-ja-toimijuus.pdf
Noora Helkiö & Taija Udd