Materiaalia opettajille referoinnista
Reading to Learn ja lukemisen taito
Reading to Learn -metodi kannustaa opiskelijoita aktiiviseen lukemiseen, jossa sekä lukemisen taito että ymmärtäminen kehittyvät. Tutustu metodiin alla olevan videon ja materiaalin avulla. Saat tietoa metodin hyödyistä sekä näkökulmia ja käytännön vinkkejä sen soveltamiseen opetuksessa.
Tekstistä toiseksi
Opetusmateriaali referoinnista sisältää lämmittelytehtävän, referoinnin perusperiaatteet ja tietoa referaatista tekstilajina. Materiaaliin liittyvässä harjoitustehtävässä referointia lähestytään selkeiden työvaiheiden kautta: ensin aloitetaan tekstiin tutustumisella ja strategisella lukemisella, sitten tunnistetaan tekstin keskeisimpiä asioita ja hahmotellaan referaatin aloitusta, ja lopuksi syvennytään referaatin kielellisiin keinoihin ja rakenteeseen.
Referointia vai plagiointia?
Opetusmateriaalissa kerrotaan mitä ovat referointi, sitaatti ja lähdeviitteet,ja tarkastellaan lähteiden käyttöä ja luotettavuutta. Referoinnin ja plagioinnin eroja käsitellään esimerkkitapauksen avulla. Lisäksi tarkastellaan referointiverbejä, kirjoittaja- ja asiakeskeistä viittaamista, sekä korostetaan referoinnissa tehtävää tasapainoilua valikoinnin, painottamisen ja tulkinnan välillä. Referointitehtävässä käytetään artikkelia tunteista, joka on omana tiedostonaan alempana näillä sivuilla.
Tiedon luotettavuuden arviointi
Esitysmateriaali tiedon luotettavuudesta käy läpi luotettavuuden arvioinnin perusteet, kuten julkaisuajan ja -paikan sekä objektiivisuuden tarkastelun.
Tehtävissä työstettävä artikkeli
Tehtävissä työstetään tunteita käsittelevää artikkelia, joka on saatavilla kahdella kielitaitotasolla, B1 ja B2.