Miten referoit tekstiä? Harjoituksia 2
Tehtäväpaketti 2
Näiden kysymysten avulla voit harjoitella tekstin ymmärtämistä ja referointia.
-
Silmäile tekstiä (linkki tekstiin: Seeskorpi 2023: Valosaaste voi olla yksi syy hyönteiskatoon – himmeätkin katuvalot saattavat pilata perhosen talvehtimisen.)
Katso kuvaa, kuvatekstiä, tekstin otsikkoa ja tekstin asettelua.
Millainen tekstilaji on kyseessä? Valitse yksi.
a) mainos b) biologian oppikirjan teksti c) uutinen
-
Mitä näet artikkelin kuvassa?
-
Otsikossa on yleensä uutisen tärkein aihe. Mikä on tekstin otsikko? Kirjoita se.
-
Otsikon alkuosassa on kaksi yhdyssanaa:
______________________________ ja _____________________________
Ymmärrätkö nämä yhdyssanat? Tai onko niissä joitain tuttuja sanoja?
Mitä tarkoittaa X on syy JOHONKIN?
-
Millaiseen yleiseen teemaan teksti liittyy? Valitse vaihtoehto, joka sinusta kuvaa teemaa parhaiten.
a) kulttuuri b) urheilu c) ympäristö
- Mitä ajatuksia otsikko herättää sinussa?
-
Aloita tekstin lukeminen. Tekstissä voi olla paljon uusia sanoja.
Valitse tekstistä 5–10 sinulle uutta sanaa tai fraasia. Tarkista niiden merkitys sanakirjasta.
Kun luet tekstiä eteenpäin, onko tekstiä nyt helpompi lukea, kun tarkistit nuo 5–10 sanaa?
- Alla on myös valmis lista sanoja ja ilmaisuja, jotka voivat olla tärkeitä tekstin ymmärtämiseksi. Katso, tiedätkö näiden sanojen ja ilmaisujen merkityksen.
-
Tee mind map, joka kuvaa perhoseen liittyviä asioita. Laita siis mind mapiin tekstin sanoja ja ilmaisuja, jotka jollain tavalla kertovat perhosen elämästä.
SANASTO
himmeä | talvehtiminen (< talvehtia) | pilata |
hämää (hämätä) väärään tulkintaan JOSTAKIN | koitua JONKIN kohtaloksi | lievä |
valosaastealtistus (< altistua JOLLEKIN) | haitata | kohtalokkain seurauksin |
pahimmillaan | harhauttaa | tulkita JOTAIN JOKSIKIN |
kehittyä JOKSIKIN | koteloituminen (< koteloitua) | aikuistua |
erehdyttää | lisääntyä | menestyksellisesti (< menestyksellinen) |
selvitä hengissä JOSTAIN | vähentää määrää | vaikuttaa JOHONKIN |
vaarantaa | yhdenmukainen | haittavaikutus |
ruutumittariperhonen | poikkeuksellinen | kehittyminen (< kehittyä) JOKSIKIN |
altistaa JOLLEKIN | huolestuttava | haitallisesti (< haitallinen < haitta) |
verrata | vertailu (< vertailla) | toteuttaa |
sopeutua JOHONKIN | havainto (< havaita) | olla herkempi (herkkä) JOLLEKIN |
sopeutuminen (< sopeutua) JOHONKIN | huomionarvoista (huomionarvoinen) | vaikuttaa kielteisesti JOHONKIN |
vähentäminen (< vähentää) | JOSTAIN on hyötyä JOLLEKIN | ratkaisumalli |
pitää tärkeänä | JONKIN kannalta | välttää |
suunnata | liiketunnistimia (liiketunnistin) | kaipaa (kaivata) jatkoa |
perehtyä JOHONKIN | tarkemmin (tarkasti < tarkka) | hyönteislaji |
näyttäytyä |
Lue tekstiä tarkemmin ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Voi olla, että kaikkiin kysymyksiin et löydä vastausta.
Huomaa, että sinun ei tarvitse lukea tekstiä järjestyksessä alusta loppuun. Jos tekstissä on vaikeita kohtia, voit hypätä niiden yli ja palata niihin myöhemmin.
-
Mistä ilmiöstä (’phenomenon’) tekstissä puhutaan?
Mitkä ovat tekstin pääkäsitteet ('main concepts')?
Huomaa, että usein uutisen otsikossa sanotaan, mikä tai millainen ilmiö on. -
Mitä ilmiöstä kerrotaan?
Mitä ilmiössä tavallisesti tapahtuu?
Millaisia konkreettisia esimerkkejä ilmiöstä annetaan?
Kerrotaanko ilmiölle tekstissä joitain yläkäsitteitä (’macroconcepts’) tai alakäsitteitä (’microconcepts’)?
Onko tekstissä muita tärkeitä käsitteitä? Miten ne liittyvät pääkäsitteisiin?
Näkyykö tekstissä joitain emootioita tai uskomuksia? -
Onko ilmiö muuttunut ajassa tai paikassa?
Kerrotaanko tekstissä, millainen ilmiö oli aikaisemmin tai millainen se on nyt? Näkyykö ilmiö eri tavalla eri paikoissa?
-
Mikä vaikuttaa ilmiöön?
Mikä lisää ilmiötä? Mikä vähentää?
-
Mitä ilmiöstä seuraa?
Mitä hyötyä ilmiöstä on? Tai mitä haittaa siitä on?
-
Onko ilmiöön joitain ratkaisuja?
Annetaanko tekstissä esimerkkejä siitä, mitä voidaan tehdä toisella tavalla?
Apukysymysten lähde:
Kauppinen, Anneli 1988: Asiatekstin referointi – Kielenkäytön perustaito. Kielikello 2/1988. https://www.kielikello.fi/-/asiatekstin- referointi-kielenkayton-perustaito Viitattu 23.5.2023
Uutinen on myös yhdenlainen referaatti. Uutisessa referoidaan usein ihmistä tai tutkimusta.
-
Katso tekstiä ja vastaa kysymyksiin.
a) Kuka tai mikä kertoo (tai ”osoittaa”) uutisen sisällön (tämä kerrotaan leipätekstin alussa)?
b) Kuka Sami Kivelä on? Miten hänen puhettaan referoidaan? Onko uutisessa esimerkiksi sitaatti häneltä? Mitä verbejä käytetään, kun hänen puhettaan referoidaan? - Etsi tekstistä kaikki kohdat, joissa on sana tutkimus/tutkija (hän) + verbi. Kirjoita lauseen verbi + 2–3 sanaa verbin ympäriltä.
- Tutkimus _____________________________________________________________
- Tutkimuksen tulos ____________________________________________________
- Tutkimuksemme mukaan _____________________________________________
- akatemiatutkija Sami Kivelä ___________________________________________
- Oulun yliopiston johtaman tutkimuksen _________________________________________________________________________
- Tutkijat ________________________________________________________________
- Tutkimuksessa ________________________________________________________
- Tutkimus ______________________________________________________________
- Tutkijat ________________________________________________________________
- hän ___________________________________________________________________
- Tutkimus ______________________________________________________________
- Kivelän mukaan _______________________________________________________
- Tutkimus ______________________________________________________________
-
Nyt kokeile itse referointia. Referoi suullisesti tai kirjallisesti samaa YLE:n uutista. Aloita sinun mielestäsi uutisen tärkeimmästä asiasta ja kerro ainakin kolme muuta asiaa uutisesta. Kerro, kuka tutkimusta on tehnyt ja missä sitä on tehty. Yritä sanoa asiat omalla tavallasi - sinun ei tarvitse sanoa asioita juuri samoilla sanoilla kuin tekstissä asiat on sanottu.
Käytä referoinnissa esimerkiksi näitä fraaseja:
- Tässä YLE:n artikkelissa todetaan, että…
- Artikkelissa mainitaan, että…
- Artikkelissa sanotaan X:n olevan…
- Tutkija Sami Kivelä toteaa, että…
- Tutkijat olivat havainneet, että…
- Tutkimus näyttää, että…
- Oulun yliopiston johtama tutkimus osoittaa, että…
- Tutkimuksen mukaan X on…
- Tutkimuksessa havaittiin, että…
- Tutkimuksessa tarkastellaan MITÄ.
©2023 Emmi Pollari
Tekstitaidot: Miten referoit tekstiä? Harjoituksia 2 -materiaali, kesäkuu 2023, jonka tekijä on Emmi Pollari, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa Kielibuusti.fi. Valokuvien osalta kaikki oikeudet pidätetään.