-
Itseopiskelumateriaalit ja kurssit
-
Vinkkejä kielenoppimiseen
- Arvioi kielitaitotasosi
- Suunnittele suomen oppimistasi
- Kielivinkit arkeen
-
Opi suomea töissä
-
Myytinmurtajat
- Seuraa mediaa ja opi suomea
- Kielikaverit ja kielikahvilat
-
Kielitestit ja kotoutuminen
-
Kulttuuri ja yhteiskunta
- Tietoa Suomesta
-
Kirjallisuuden klassikoita ja kulttuurihistoriaa
- Kaunokirjallisuus – ikkuna kieleen ja kulttuuriin
- Kansanrunous ja -kulttuuri
- Mikael Agricola kehitti suomen kirjakielen
- Romantiikka ja Kalevala
- Aleksis Kivi ja Seitsemän veljestä
- Realismi syntyy vastareaktiona romantiikalle
- Suomen taiteen kultakausi
- Symbolismi ja uusromantiikka
- Tulenkantajat
- Suomenruotsalainen modernismi
- Uuden vuosisadan modernisteja ja realisteja
- Sodat ja kirjallisuus
-
Kirjallisuuspodcast
-
Kielibuustissa kehitettyjä oppimateriaaleja
-
Oppijoiden tarinat
-
Oppijoiden puheenvuoroja
- Suzanne Innes-Stubb: Miksi kannattaa oppia suomea ja/tai ruotsia kansainvälisenä osaajana Suomessa
- Aleksei: Rohkea hyppy suomenkieliseen työympäristöön auttaa kielen oppimisessa
- Tomy: Suomen puhuminen työelämässä vaatii heittäytymistä
- Daniela: Miten oppia suomea, kun työympäristö on englanninkielinen?
-
Elämää suomeksi -podcast
-
Opiskelijoiden kirjoituksia
-
Oppijoiden puheenvuoroja
Materiaalia opettajille referoinnista
Reading to Learn ja lukemisen taito
Reading to Learn -metodi kannustaa opiskelijoita aktiiviseen lukemiseen, jossa sekä lukemisen taito että ymmärtäminen kehittyvät. Tutustu metodiin alla olevan videon ja materiaalin avulla. Saat tietoa metodin hyödyistä sekä näkökulmia ja käytännön vinkkejä sen soveltamiseen opetuksessa.
Me välitämme yksityisyydestäsi.
Et ole vielä antanut lupaa asettaa vaadittavia evästeitä sivustolta Youtube.com. Hyväksy vaaditut evästeet nähdäksesi tämän sisällön.
Tekstistä toiseksi
Opetusmateriaali referoinnista sisältää lämmittelytehtävän, referoinnin perusperiaatteet ja tietoa referaatista tekstilajina. Materiaaliin liittyvässä harjoitustehtävässä referointia lähestytään selkeiden työvaiheiden kautta: ensin aloitetaan tekstiin tutustumisella ja strategisella lukemisella, sitten tunnistetaan tekstin keskeisimpiä asioita ja hahmotellaan referaatin aloitusta, ja lopuksi syvennytään referaatin kielellisiin keinoihin ja rakenteeseen.
Referointia vai plagiointia?
Opetusmateriaalissa kerrotaan mitä ovat referointi, sitaatti ja lähdeviitteet,ja tarkastellaan lähteiden käyttöä ja luotettavuutta. Referoinnin ja plagioinnin eroja käsitellään esimerkkitapauksen avulla. Lisäksi tarkastellaan referointiverbejä, kirjoittaja- ja asiakeskeistä viittaamista, sekä korostetaan referoinnissa tehtävää tasapainoilua valikoinnin, painottamisen ja tulkinnan välillä. Referointitehtävässä käytetään artikkelia tunteista, joka on omana tiedostonaan alempana näillä sivuilla.
Tiedon luotettavuuden arviointi
Esitysmateriaali tiedon luotettavuudesta käy läpi luotettavuuden arvioinnin perusteet, kuten julkaisuajan ja -paikan sekä objektiivisuuden tarkastelun.
Tehtävissä työstettävä artikkeli
Tehtävissä työstetään tunteita käsittelevää artikkelia, joka on saatavilla kahdella kielitaitotasolla, B1 ja B2.