Fraaseja johdantoon
Tässä |
luvussa artikkelissa työssä kirjoituksessa tutkimuksessa tutkielmassa |
tarkastelen pohdin analysoin |
MITÄ. , miten... , millaisia... |
Tutkielmani keskittyy MIHIN.
Tämä tutkimus käsittelee MITÄ
Tutkielmani tekee näkyväksi MINKÄ historiaa ja toimintaa.
Erityisesti huomioni kiinnittyy MIHIN.
Tutkimuksen keskiössä on MIKÄ.
Tutkimuksen tarkastelun kohteena on MIKÄ.
Tässä tutkimuksessa huomion kohteena on MIKÄ.
Tutkimus liittyy MIHIN.
Lue lisää siitä, miten kirjoittajaan viitataan tieteellisessä tekstissä: Minä tieteellisissä teksteissä https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi/mina-tieteellisessa-tekstissa/ |
Tutkielmani |
tavoitteena pyrkimyksenä tehtävänä tavoite tarkoitus |
on |
selvittää tuoda esiin analysoida tarkastella selittää kuvata määritellä kartoittaa |
MIKÄ. MITÄ. , millaisia… , miten… , onko… , voiko… |
Tutkielman tavoitteena / pyrkimyksenä / tehtävänä on...
Tämän tutkimuksen tavoite / tarkoitus on selvittää, ...
Tämä tutkimus avaa uuden näkökulman siihen, miten / mikä / millä tavalla...
Tutkielma nostaa myös esille sen, että...
Muista käyttää omistusliitteitä tieteellistä tekstiä kirjoittaessa! Lue lisää omistusliitteiden käytöstä Kielibuustin portaalissa. |
Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1)… 2)…
Tutkimuskysymykseni on, onko/mikä/mitä/miten…
Tutkielma vastaa kysymykseen, onko/mikä/mitä/miten…
Tutkielmassani haluan vastata seuraaviin kysymyksiin:
Tutkimuksessa käsitellään seuraavia kysymyksiä: 1)... 2)...
Tutkimuskysymyksiä on kaksi: 1)... 2)...
Aluksi Analyysissa Lopuksi Luvussa 3 Seuraavaksi |
hahmottelen kuvaan esittelen käsittelen pohdin analysoin nostan esiin |
MIKÄ. MITÄ. , miten… , millaisia… , onko… , voiko… |
Luvussa 2 esittelen työni aineiston ja tutkimusmenetelmät.
Luvussa 3 käsittelen teoriataustaa, johon työssäni tukeudun.
Aloitan esittelemällä työni teoreettisen taustan (luku 2), menetelmät (luku 4) ja käyttämäni aineiston (luku 5).
Työni alkaa aihettani koskevan aiemman kirjallisuuden esittelyllä (luku 2), mitä seuraa tutkimusaineiston esittely (luku 3).
Luvut 4 ja 5 ovat analyysilukuja.
Lopuksi vedän yhteen ja pohdin analyysini tuloksia.
Tutkielman päättävä luku 6 kokoaa yhteen johtopäätökset ja esittää tutkimustulokset.
Tutkimuksia MISTÄ on tehty vain vähän.
MITÄ on tutkittu viime vuosina paljon / monesta näkökulmasta / useissa julkaisuissa / erityisesti Pohjoismaisessa kontekstissa.
MIKÄ on jäänyt aiemmassa tutkimuksessa vähemmälle huomiolle.
Aiemmassa tutkimuksessa MITÄ on tarkasteltu melko vähän.
Aiemmat tutkimukset rajoittuvat aikaan, jolloin…
MINKÄ osalta/suhteen tutkimustulokset ovat ristiriitaisia.
Virtanen (2022) on selvittänyt laajasti MITÄ.
Suomen astevaihtelun osalta hyödynnän Virtasen (1998)...
Käyttämäni esimerkit ovat peräisin Virtasen (2003) teoksesta...
MITÄ on tutkittu kattavasti Virtasen (2022) teoksessa…
MITÄ on tutkinut esimerkiksi Virtanen teoksessaan… (2003).
Virtasen tutkimusryhmän tutkimukset ajoittuvat 1990-luvulle, joten tuore tutkimus aiheesta on tarpeen.
MITÄ on kritisoitu paljon MISTÄ
On todettu, että…
On oletettu, että…
On väitetty, että…
On havaittu, että...
MINKÄ on ehdotettu / oletettu olevan...
MINKÄ historiaa on käsitelty aikaisemmissa tutkimuksissa osana MITÄ, mutta päähuomio ei ole aiemmin ollut itse MISSÄ.
Renessanssin taiteen historiaa on käsitelty aikaisemmissa tutkimuksissa osana muita taidesuuntauksia, mutta päähuomio ei ole aiemmin ollut itse renessanssissa.
Viimeaikaiset tutkimukset eivät erottele Virtasen (2004) tapaan prolatiivia omaksi sijamuodoksi.
©2024 Tatiana Martianova ja Emmi Pollari
Fraaseja johdantoon, joulukuu 2024, jonka tekijät ovat Tatiana Martianova ja Emmi Pollari, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.