-
Itseopiskelumateriaalit ja kurssit
-
Vinkkejä kielenoppimiseen
- Arvioi kielitaitotasosi
- Suunnittele suomen oppimistasi
- Kielivinkit arkeen
-
Opi suomea töissä
-
Myytinmurtajat
- Seuraa mediaa ja opi suomea
- Kielikaverit ja kielikahvilat
-
Kielitestit ja kotoutuminen
-
Kulttuuri ja yhteiskunta
- Tietoa Suomesta
-
Kirjallisuuden klassikoita ja kulttuurihistoriaa
- Kaunokirjallisuus – ikkuna kieleen ja kulttuuriin
- Kansanrunous ja -kulttuuri
- Mikael Agricola kehitti suomen kirjakielen
- Romantiikka ja Kalevala
- Aleksis Kivi ja Seitsemän veljestä
- Realismi syntyy vastareaktiona romantiikalle
- Suomen taiteen kultakausi
- Symbolismi ja uusromantiikka
- Tulenkantajat
- Suomenruotsalainen modernismi
- Uuden vuosisadan modernisteja ja realisteja
- Sodat ja kirjallisuus
-
Kirjallisuuspodcast
-
Kielibuustissa kehitettyjä oppimateriaaleja
-
Keskusteluja suomeksi
-
Opiskele tekstitaitoja
-
Akateeminen fraasipankki
- Fraaseja tiivistelmään
- Fraaseja johdantoon
- Aineistosta ja menetelmistä kertominen
- Tuloksista ja päätelmistä kertominen
- Argumentointi
- Referointi ja viittaaminen
- Selitykset ja määritelmät
- Ajanilmauksia
- Haastatteluista, kyselyistä ja tilastoista kertominen
- Tietojen korostaminen taulukoissa ja kaavioissa
- Akateemisesta fraasipankista
-
Keskusteluja suomeksi
-
Oppijoiden tarinat
-
Oppijoiden puheenvuoroja
- Suzanne Innes-Stubb: Miksi kannattaa oppia suomea ja/tai ruotsia kansainvälisenä osaajana Suomessa
- Aleksei: Rohkea hyppy suomenkieliseen työympäristöön auttaa kielen oppimisessa
- Tomy: Suomen puhuminen työelämässä vaatii heittäytymistä
- Daniela: Miten oppia suomea, kun työympäristö on englanninkielinen?
-
Elämää suomeksi -podcast
-
Opiskelijoiden kirjoituksia
-
Oppijoiden puheenvuoroja
Fraaseja tiivistelmään
Maisterintutkielmassa tarkastelen...
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen/käsittelen MITÄ.
Tutkielma käsittelee / tarkastelee...
Tutkielmassa tarkastellaan, miten / mitä / onko / voiko…
Tutkielman aiheena on MIKÄ.
Tarkastelen tutkielmassani MITÄ.
Tutkimuksen tavoitteena / pyrkimyksenä / tarkoituksena on…
Tavoitteena on selvittää, miten / mitä / onko / voiko…
Tutkielma keskittyy MIHIN.
Tutkimuskysymyksiä on kaksi: (Ensiksi… Toiseksi…)
Tämän tutkielman lähtökohtana ovat seuraavat kysymykset:…
Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii MIKÄ.
Tutkimusmenetelmänä on MIKÄ.
Tutkielman teoreettisena taustana on…
Analyysin pohjateoriana toimii MIKÄ.
Tutkimus asettuu MIHIN.
Tutkimus asettuu osaksi MITÄ.
Tutkimusaineistona oli kolme haastattelua.
Tutkielman aineisto perustuu kolmeen haastatteluun.
Tutkimuksessa analysoitiin kolme haastattelua.
Tutkimuskohteena oli / olivat…
Aineistoa analysoitiin diskurssianalyysin menetelmällä.
Joskus tiivistelmässä näkee käytettävän myös passiivia. (Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia.) Passiivi kuitenkin aiheuttaa epäselvyyksiä etenkin aineiston analyysin ja menetelmän esittelyn yhteydessä, sillä passiivi tuottaa helposti monikollisen tulkinnan: onko aineistoa kerätty ja analysoittu jossain ryhmässä? Usein passiivin käytön voi välttää yksinkertaistamalla ilmaisua. (Tutkimusmenetelmänä on diskurssianalyysi.) Tiivistelmän tulosten esittelyssä passiivia voi sen sijaan käyttää. |
Tutkimuksessa havaittiin, että…
Tutkimuksesta käy ilmi…
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että…
Tutkimus osoittaa…
©2024 Tatiana Martianova ja Emmi Pollari
Fraaseja tiivistelmään, joulukuu 2024, jonka tekijät ovat Tatiana Martianova ja Emmi Pollari, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.