Hoitajan ja potilaan vuorovaikutusta perushoitotilanteissa
Dialogit etenevät kronologisessa järjestyksessä. Sanasto kumuloituu dialogista toiseen, joten dialogit kannattaa lukea järjestyksessä. Sanoista annetaan sanastossa yleensä ensin se muoto, jossa sana esiintyy tekstissä ja sen jälkeen sanan tai verbin perusmuoto. Osa sanoista liittyy vahvasti kontekstiin.
Dialogit jäljittelevät autenttista tapaa keskustella potilaan kanssa. Niitä on kuitenkin selkeyden vuoksi yksinkertaistettu. Osa puhekielessä käytettävistä fraaseista on selitetty sanastossa.
Dialogit
Rouva Mäen omahoitaja Siiri ja opiskelija Jenna menevät aamuraportin jälkeen rouva Mäen ja rouva Niemisen huoneeseen. He ottavat hoitokärrystä poikkilakanan, pikkupyyhkeen, pesuvadin ja pesulappuja.
H (= hoitaja): Huomenta, rouva Mäki.
P (= potilas): Huomenta.
O (= opiskelija): Huomenta. Tuon portatiivin voi varmaan viedä pois. Kävittekös te yöllä portatiivilla?
P: Kävin minä kerran, yöhoitaja auttoi. Viekää pois vaan, päivällä käyn vessassa.
Opiskelija vie portatiivin huuhteluhuoneeseen.
Sillä aikaa hoitaja aloittaa aamupesut rouva Mäen kanssa.
H: Tänä aamuna tehdään vuodepesut. Otin opiskelijan mukaan, niin voidaan yhdessä hoitaa pesut ja pedata sänky.
P: No niin. Passaa mulle.
Hoitaja ottaa pesuvatiin lämmintä vettä ja laittaa vadin pöydälle.
Opiskelija tulee avuksi, kostuttaa vedessä pesulapun ja antaa sen rouva Mäelle.
O: Jaksaako rouva pestä itse kasvot? Tässä olisi teille pesulappu.
P: Kyllä mä jaksan.
O: Sitten kammataan hiukset.
P: Se riittää, ei ole vieraita tänään tulossa. Mutta huomenna on tulossa vieraita,
ehtiskö opiskelija laittamaan sitten papiljotit mulle?
O: Huomenna voidaan laittaa. Huomenna onkin suihkupäivä,
niin sen jälkeen laitetaan sitten rouva nätiksi vieraita varten.
P: Joo. Nyt on kasvot pesty.
O: Hyvä. Minä avustan sitten rouvaa pesemään kainalot ja kädet ja pyyhin jalat.
Opiskelija auttaa rouva Mäkeä pesemään kainalot ja kädet. Sen jälkeen hän ottaa uuden pesulapun ja pyyhkii vielä pesulapulla rouvan jalat.
O: Jalat pestään kans. Otetaanpa varpaanvälitkin.
H: Jos käännytte sitten toiselle kyljelle, niin pesen selän ja takapuolenkin. Rullasin tämän puhtaan poikkilakanan valmiiksi, vaihdetaan se samalla. Selkä näyttää oikein siistiltä, ei ole painunut. Onneksi te pystytte vähän liikkumaan siinä petillä, niin ei pääse iho painumaan.
P: Kyllä minä vähän kylkeä käännän itsekin.
H: Hyvä. Sitten otetaan vielä yksi pesulappu ja pestään lopuksi alapää, noin.
O: Kääntykää vielä toiselle kyljelle, niin otan lakanan tältä puolelta vastaan. Hyvä.
H: Noin, nyt on pesut hoidettu tältä aamulta. Sitten tulisi aamupala. Nostanko sängyn päädyn, jaksatteko istua odottamaan aamupalaa?
P: Kyllä minä jaksan, aamupesut piristi jo vähän.
O: Hyvä, nostetaan pääty. Ihan kohta tulee aamupala.
Opiskelija vie aamupalan rouva Mäelle. Rouva odottaa jo istuma-asennossa, sängyn pääty koholla.
O: No niin, tässä olis sitten aamupalaa. Laitan teille vielä tuon pöydän eteen, niin pääsette syömään.
P: Joo, kyllä minä itse vielä jaksan syödä, vaikka tänä aamuna olenkin vähän väsynyt.
O: Se on hyvä.
Opiskelija ottaa yöpöydän kannen alta pienen pöydän esiin ja asettaa sen rouva Mäen eteen. Sitten hän tuo ruokakärrystätarjottimen ja ottaa puuron päältä kannen pois.
O: Noin, tuossa on tarjotin teille. Tänä aamuna teille on tarjolla luumupuuroa, kun ei ole se maha toiminut vähään aikaan.
P: Hyvä, se helpottaa sitten oloa, kun toimii.
O: Hyvää ruokahalua!
P: Kiitos!
Opiskelija siirtyy rouva Niemisen luo. Rouva Nieminen ei puhu enää itse, mutta opiskelija juttelee hänelle ystävällisesti.
O: Sitten nostan rouva Niemisen istumaan. Huomenta, rouva! Minä tulen tänä aamuna teitä syöttämään. Noin, laitan vielä tyynyn tuohon tueksi, niin pysytte siinä hyvässä asennossa.
Opiskelija nostaa sängyn päädyn ylös ja asettelee rouvan hyvään istuma-asentoon. Sitten hän asettaa pöydän rouvan eteen ja hakee hänelle ruokatarjottimen.
O: Täältä tulee teillekin aamupalaa. Saatte samaa puuroa kuin naapuri. Laitetaanpa ensin ruokaliina tuohon suojaksi, ettei sänkyyn tipu mitään.
Opiskelija asettelee paperisen ruokaliinan rouva Niemisen rinnuksille ja ottaa puuron päältä kannen pois.
O: Noin. Sitten mä laitan vähän maitoa tähän puuron sekaan, niin menee paremmin alas. No nyt, avatkaapa suuta vähän. Hyvä. Ja sitten vähän maitoa tästä nokkamukista. Noin, hyvin menee. Teillä taitaakin olla nälkä tänä aamuna, kun noin hyvin ruoka maistuu.
Rouva Niemisellä on tänä aamuna hyvä ruokahalu. Kun hän on syönyt kaiken, opiskelija vie tarjottimen pois ja laittaa rouvan taas hyvään asentoon. Hän ottaa ruokaliinan pois ja pyyhkii rouvan suun.
O: Hyvä, tehän söitte kaiken! Laitan tämän sängynpäädyn vähän alemmas, niin voitte alkaa ruokalevolle. Vähän myöhemmin tullaan sitten hoitajan kanssa vaihtamaan teidän asentoa toiselle kyljelle. Siihen asti saatte maata siinä pikkasen kohoasennossa.
Noin tunti aamupalan jälkeen hoitaja ja opiskelija tulevat taas huoneeseen.
H: No niin, nyt vaihdetaan rouva Niemisen asentoa. Me otetaan ensin tämä peitto pois ja kurkataan housuun, että tarviiko meidän vaihtaa vaippaa. Lasketaan ensin sängyn laidat alas.
O: Katsotaanpas. No niin, sinne onkin tullut tavaraa. Nyt pitää ottaa vettä ja pestä kunnolla. Hyvä, että on maha toiminut! Puuro teki tehtävänsä. Minä haen pesuvehkeet.
Opiskelija hakee kaapista molemmille hanskat sekä pesulappuja, pikkupyyhkeen ja uudet vaipat. Hän ottaa mukaan myös pesuainepullon, josta hän voi laittaa pesulapuille ihoystävällistä pesuainetta. Hoitaja ja opiskelija laittavat käsineet käsiinsä.
H: No niin. Otetaanpa tuosta vähän vettä ja pesulappuja niin saadaan rouvalle taas puhdasolo. Mä pesen ensin tästä etupuolelta, noin. Sitten käännetään teidät kyljelle ja pestään takapuoli.
Opiskelija laittaa parille pesulapulle pesuainetta ja pyyhkii rouvan takapuolen puhtaaksi. Sitten hän kuivaa sen pyyhkeellä kuivaksi.
O: Noin, nyt on takapuoli pesty. Nyt me laitetaan vähän rasvaa sinne, niin ei tuu ongelmia iholle.
Opiskelija ottaa yöpöydältä rouvan oman voidetuubin ja levittää rasvaa iholle.
O: Noin. Ja nyt puhdas vaippa sinne alle, ja sen jälkeen me käännetään teidät takaisinselälleen. Ensin laitetaan tämä sininen suoja tänne alle.
H: Hyvä, laitetaan vielä vaippa kunnolla kiinni. Kummalle kyljelle rouva sitten käännetään?
O: Oikealla kyljellä rouva oli ennen aamupalaa, niin eiköhän me nyt sitten käännetähänet vasemmalle kyljelle. Vähän aikaa hän makasi selällään. Katsokaa rouva nyt tännepäin! Me otetaan teistä kiinni ja käännetään teidät.
Hoitaja ja opiskelija kääntävät yhdessä rouvan hyvään kylkiasentoon. Lopuksi opiskelija tarkistaa, että alempi käsi on hyvässä asennossa.
O: Sitten katsotaan vielä, että käsi tulee hyvään asentoon, noin.
H: Ja selän taakse laitetaan pari tyynyä ja jalkojen väliin vielä yksi. Onko nyt hyvä asento?
O: Hyvältä näyttää. Rouva voi nukahtaa siihen. Noin, peitto päälle vielä.
Hoitaja ja opiskelija nostavat sängyn laidat ylös ja jatkavat matkaansa seuraavaan huoneeseen.
Seuraavana aamuna hoitaja ja opiskelija tulevat taas rouva Mäen huoneeseen. Tänään rouvalla on suihkupäivä.
H: Huomenta! Jokos täällä ollaan hereillä?
P: Hyvää huomenta! Ollaan, ollaan. Heräsin jo puoli kuuden aikaan.
H: No mikäs se nyt niin aikasin herätti?
P: Tuli liian valosaa. Eikä sitä näin vanhana enää unta riitä aamuun asti muutenkaan.
H: Vai ei unta riitä. Onkos sitä nuorempana nukuttu sitten varastoon?
P: Ei sitä sillon joutanut nukkumaan. Ja nyt kun olis aikaa, niin ei enää nukuta.
H: No sittenhän me voidaan aloittaa heti aamutoimet. Teillä taisi olla tänään suihkupäivä, eikö vain?
P: Niin te taisitte eilen sanoa. Eilen pestiin sängyssä vaan. Kyllä se suihku tekis jo hyvää.
H: No sitten ei muuta ku ylös vaan. Odottakaapas kun opiskelija tuo suihkutuolin teille.
Opiskelija käy hakemassa suihkutuolin käytävältä ja laittaa sen jarrut lukkoon.
O: Pääsettekös te kävelemään itse tähän suihkutuoliin vai tarviitteko apua? Tulenko vähän tukemaan käsipuolesta?
P: Katsotaanpas, kun nousen ylös. Oi oi, kyllä vähän huteralta tuntuu. Jospa tulisitte auttamaan.
Opiskelija tarjoaa rouvalle käsivartensa.
O: Noin, ottakaapa tuosta kiinni, niin kävellään yhdessä. Saatte vähän liikuntaa, ei kannata ihan sängyn pohjalle jäädä makaamaan.
P: En haluakaan jäädä. Enemmänkin kävelisin, jos vain uskaltaisin. Mutta kun meinaa aina sen verran huimata, että ei yksin uskalla lähteä.
H: No, katsotaanpa jos päivällä vaikka tuo opiskelija lähtis teidän kanssa kävelylle.
P: Se oliskin mukavaa. Jos pääsisi vähän ulos, haukkaamaan raitista ilmaa.
H: Katsotaan sitä sitten. Mutta nyt opiskelija saa viedä teidät suihkuun, niin minä petaan tuon petin sillä aikaa. Vaihdetaan kaikki lakanat tänään, kun on kerran suihkupäivä. Pääsette sitten puhtaitten vällyjen väliin suihkun jälkeen huilaamaan.
P: Se on mukava, pääsen sitten taas lepuuttamaan jäseniäni, kun ensin vähän seistään tuolla suihkun alla.
O: Joo, saatte vähän itsekin seistä, tulee sitä treeniä siinäkin. Maistuu aamupalakin sitten paremmin.
P: Niin varmasti maistuu. Onhan sitä jo vähän odotettukin tässä. No, mennäänkö sitä jo? Alkaa pian nälkä kouria mahanpohjasta.
O: Mennään, mennään. Otetaan teille puhdas pyyhe matkan varrelta. Ja teidän oma sampoo otetaan kans mukaan, eikös teillä ollutkin oma sampoo?
P: On, tuollahan se on yöpöydän laatikossa. Meinas unohtua, hyvä että te nuoremmat muistatte tällasetki asiat.
Opiskelija vie rouva Mäen suihkutuolilla kylpyhuoneeseen, vetää verhon eteen ja lukitsee suihkutuolin jarrut. Rouva Mäki riisuu vaatteensa ja opiskelija avustaa häntä tarvittaessa.
O: Otetaanpa ensin nämä vaatteet pois ja laitetaan pyykkiin. Saatte sitten puhtaat vaatteet suihkun jälkeen.
P: Hyvä. Voisin laittaa tänään oman mekon päälle, kun tulee ne vieraat.
O: Joo, laitetaan teille nätti mekko päälle sitten.
P: Niin tehdään.
O: Alotetaanpas se pesu tässä suihkutuolissa niin ei tarvii koko aikaa seistä. Otetaan nuo hiukset ensin.
P: Joo, pestään hiukset ensin.
O: Tuntuukos se vesi sopivan lämpöseltä? Vai onko liian kylmää?
P: Ei, oikein sopivaa se on.
O: Noin, kastellaan ensin kokonaan ja sitten laitetaan sampoo päähän. Haluatteko itse pitää tätä suihkua kädessä sillä aikaa, niin ei tule kylmä?
P: Joo, minäpä lämmittelen itseäni sen aikaa.
Rouva Mäki ottaa suihkun omaan käteensä ja suihkuttelee lämmintä vettä päälleen. Opiskelija hieroo sampoota rouvan hiuksiin.
O: Ja sitten silmät kiinni, nyt tulee vaahtoa! Sitten pestään kasvot samalla. Noin, silmät pestään oikein kunnolla, unihiekat pois. No niin, nyt voitte avata silmät. Aletaan pestä vartaloa sitten.
P: Nousenkos minä sitten seisomaan?
O: Nouskaa vain. Katsotaan vain ensin, että suihkutossut tulevat kunnolla jalkaan, ettette liukastu.
Rouva Mäki laittaa tossut huolellisesti jalkaan ja alkaa nousta tuolista.
P: Noin, nyt on tossut jalassa. Autattekos te vähän tuosta käsipuolesta?
O: Tästä näin. Ottakaa vielä tuosta tangosta vähän kiinni, että pysytte varmasti pystyssä.
P: No nyt on tukeva asento. Antakaa tulla vaan.
O: Pestään ensin kainalot tällä pesulapulla. Sitten hankaan vähän selkää. Ja teen vielä alapesut, noin.
Rouva Mäkeä alkaa jo väsyttää.
P: Jokos pääsee pian taas istumaan?
O: Joo, annas kun mä huuhtelen vielä vähän, niin sitten pääsette istumaan. Noin, istukaa vain.
P: Otetaankos ne jalat tässä tuolissa?
O: Joo, otetaan ne tossut ensin pois ja sitten pestään jalat. Ohhoh, onpasvarpaankynnet kasvanut pitkiksi. Taidankin leikata ne nyt samalla reissulla.
P: Leikatkaa vaan. Mutta antakaa ensin se pyyhe mulle suojaksi, muuten tulee kylmä.
Opiskelija hakee rouvalle ison kylpypyyhkeen ja käärii hänet siihen.
O: Tuosta noin, käärin teidät tähän isoon pyyhkeeseen, niin ei tule kylmä. Minäpä haen ne kynsisakset tuosta kärrystä. Vai oliskohan se kynsileikkuri parempi?
P: Yleensä ovat leikkurilla ottaneet. Sen verran paksuksi ovat menneet nuo kynnet.
O: Hyvä, ensin täytyy vähän puhdistaa tätä leikkuria pirtulla, noin. Ja sitten aletaan leikkaamaan niitä kynsiä.
Opiskelija leikkaa rouvan varpaankynnet.
O: Noin, nyt on taas siistit kynnet.
P: Sitten vaan huoneeseen takasi ja aamupalalle!
O: Näin on, ensin pitää vaan pukea vähän vaatetta päälle. Lähdetäänpäs!
Rouva Mäki haluaa matkalla vielä varmistaa kampauksen laiton opiskelijalta.
P: Mitenkäs se on niitten papiljottien kanssa? Ehtiikös se neiti niitä laittamaan?
O: Eiköhän tässä ehditä. Jospa sitten päiväkahvin jälkeen laitettais, kun on se vierailuaika lähempänä.
P: Se sopii kyllä. Pysyy tukka nättinä sitten iltaan asti.
Päiväkahvin jälkeen opiskelija menee rouva Mäen huoneeseen.
O: No niin, rouva. Onkos teillä omat papiljotit jossakin?
P: Onhan ne tuolla yöpöydän laatikossa. Siellä on kampa ja kaikki.
O: Täällähän ne on kaikki samassa pussukassa. Nouskaapa sitten istumaan, niin laitetaan teidät nätiksi!
P: Autatteko vähän tuosta, niin pääsen istumaan. Olisko parempi kuitenkin mennä tuolille istumaan, että pääsette lähemmäksi?
O: Joo, se olis varmaan parempi. Otetaan tuosta tuo tuoli.
Opiskelija auttaa rouvan istumaan tuolille ja alkaa kammata tämän hiuksia.
O: Teilläpä onkin vielä paksut hiukset, näistä saa oikein nätin kampauksen.
P: Voi, nuorena mulla oli niin kaunis tukka! Pitkä ja paksu. Nyt siitä on lähtenyt jo iso osa. Ja harmaantunut on kovasti.
O: Oikein kaunis väri tässä on. Kun on ikää, niin saa se näkyäkin!
P: No niinhän tuo on. Kohta 80 vuotta tulee täyteen, saahan se näkyä.
O: Onkos teillä sitten juhlat tulossa?
P: No jos lapsia pyytäis käymään ja pari ystävää, ketkä on vielä elossa. Hoitajan kanssa oli puhetta, että kakku tilataan ja kahvit vieraille. On siinä jo juhlan aihetta, kun 80 täyttää.
O: Niin on. Kuinkas pian ne synttärit on?
P: Kuukauden päästä. Laittasitteko te sitten taas mun hiukset nätisti?
O: En taida päästä enää laittamaan, mulla on jo loppunut tää harjoittelu sillon. Varmaan joku toinen opiskelija voi sitten laittaa.
P: Toivotaan niin. Muuten pitää tilata kampaaja tänne.
O: Niin, eikös täällä oo kampaaja talossakin?
P: On täällä. Se käy aina leikkaamassa hiukset. Voihan tuon tilata sitten, jos ei ole kellään aikaa muuten laittaa. Juhlistaa synttäreitä sitten silläkin tavalla.
Opiskelija on saanut rouvan tukan laitettua papiljoteille.
O: Noin. Nyt annetaan sitten papiljottien olla pari tuntia ja katsotaan, millanen kampaus siitä tuli.
P: Hyvä, kiitos! Menen tuohon sänkyyn huilaamaan siksi aikaa.
Parin tunnin päästä opiskelija tulee takaisin huoneeseen.
O: No niin, katsotaanko sitten, miltä ne kiharat näyttää?
P: Katsotaan vaan. Riittääkö, jos nousen tässä sängyllä istumaan?
O: Riittää se, rullat on paljon nopeampi ottaa pois kuin laittaa.
Opiskelija ottaa rullat pois ja kampaa kiharat auki.
O: Hieno kampaus tuli. Katsokaa tuosta peilistä!
P: Niin on nätti! Kiitos sulle!
Hoitaja menee Pentti Virtasen huoneeseen ennen päivällistä.
H: Hei, Pentti. Nyt kun on kohta ruoka-aika, pitäis mitata se verensokeri, kun teillä epäillään sitä diabetesta.
P: Niinhän se lääkäri sano, kun on niin kovasti pissittänyt viime aikoina, ja väsyttänyt ihan mahdottomasti! Tekös sen mittaatte?
H: Joo, minä mittaan. Mulla on tällanen pienenpieni laite, jolla se mitataan. Ensin pitää vähän pistää.
P: Onkos isokin piikki?
H: Ei ole, ihan pieni nipsaus vain sormenpäästä, niinku hyttysen pisto. Otan tällä lansetilla pienen veripisaran tuosta sormenpäästä, noin. Sitten pyyhkäsen ensimmäisen pisaran pois ja annan toisen tipan tulla esiin. Ei puristeta sitä sormea, muuten tulosei pidä ihan paikkaansa. Noin, sitten otetaan pisara tähän liuskaan, niin tämä laite mittaa sen sokerin.
P: Kestääkös se kauankin että saa tuloksen?
H: Ei kestä ku kymmenen sekuntia. -- Noin, nyt se jo piippaa. Ohhoh - onpas se tosiaan vähän koholla, 11,4 on verensokeri, ja ennen ruokaa. Täytyy kertoa lääkärille.
P: Saanko minä sitten syödä ollenkaan, kun on kerran sokeria niin paljon veressä? Vai nälissäänkö pitää katsoa kun muut syövät?
H: Ei tarvitse nälissään olla. Annetaan teillekin ruoka, mutta lääkäri saa katsoa nämä arvot ja alottaa teille lääkityksen, jos on tarvis.
P: No hyvä, minä jo pelkäsin, etten saa mitään suuhunpantavaa, mutta saanpa kuitenkin!
Iltakierron aikaan hoitaja ja opiskelija mittaavat potilailta verenpainetta ja lämpöä.
H: No niin rouva Mäki. Nyt olis aika mitata verenpaine.
P: Ai niinkö. Onkos se ollut korkea, kun pitää joka päivä mitata?
H: Vähän se on koholla ollut. Lääkäri nyt miettii sitä lääkitystä. Katsotaan, miltä se tänä iltana näyttää. Tänään mulla on tuo opiskelija mukana, jos hän mittais tänään.
P: No se kyllä sopii.
O: Olkaa ihan rauhassa vaan, otetaan tuo hiha ensin ylös. Se onkin niin väljä hiha, että ei tarvii koko puseroa riisua. Sitten laitetaan mansetti tuohon käsivarteen.
Opiskelija asettaa mansetin tiiviisti käsivarren ympärille.
O: Nyt olkaa sitten ihan rentona ja hiljaa, niin ei nouse se paine.
P: Joo, tuttu juttu.
O: Hyvä. Sitten minä alan pumpata ja kuuntelen tuosta. Se mansetti puristaajonkun verran, mutta se ei kestä kauan.
Opiskelija pumppaa mansettiin ilmaa ja päästää sitten ilmat hitaasti pois. Samalla hän kuuntelee pulssia stetoskoopilla kyynärtaipeen kohdalta.
O: Noin, olihan sitä painetta.
P: No hyvä, että edes vähän on painetta. Mutta oliko sitä liikaa?
O: Onhan tuo vähän koholla, 160/85.
H: No onhan se. Mutta annetaan lääkärin katsoa näitä lukuja, että tarviiko sitä lääkitystä aloittaa vai mennäänkö ihan ruokavalio- ja jumppaohjeilla vaan.
P: Niin, kyllähän minä voisin vähän tarkistaa sitä puolta, jos se jotakin auttaa. Eihän niitä lääkkeitä mielellään söis.
H: Ei, mutta jos tarve vaatii, niin parempi se on sitten syödä.
P: No, jos lääkäri määrää, niin kyllä minä sitten syön!
H: Hyvä. Me lähdetäänkin tästä sitten seuraavan potilaan luo mittailemaan.
Opiskelija ottaa mansetin pois rouva Mäen käsivarresta ja kirjaa verenpainearvot ylös. Sitten hän lähtee hoitajan kanssa seuraavaan huoneeseen.
Lataa dialogit ja sanastot
Hoitotyön opettaja on tarkistanut dialogit, jotka on julkaistu alun perin Edupolin verkkosivuilla vuonna 2007 julkisilla varoilla rahoitetussa hankkeessa nimellä Lähihoitajan kielitukimateriaali. Nyt materiaalia on muokattu ja se julkaistaan uudestaan Kielibuustin portaalissa.
©2023 Hanna Aho ja Metropolia AMK
Dialogeja perushoitotilanteisiin -materiaali, kesäkuu 2023, jonka tekijä on Hanna Aho,
on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Materiaali on saatavilla osoitteessa kielibuusti.fi.